Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Offtopic nerlagt

Tråden skapades och har fått 70 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag bestämde mig för att lägga ner Offtopic igår kväll efter allt strul under det senaste året.

Vi har haft lite konfigurationsproblem i ett par dagar men sajten kom igång igen 23.00 igår kväll. Jag gick igenom inställningarna och slog ihop alla forum till ett stort för att få mer aktivitet. Vi förberedde även att installera vBulletin 3.5 (ny version som även kommer till 99mac snart). När sajten rullade igång kom det så mycket personliga påhopp att jag gav upp.

Det var nog oundvikligt att Offtopic skulle gå i graven förr eller senare även om vi flera gånger försökt få stil på den. Antalet aktiva medlemmar har stadigt minskat under det senaste halvåret till cirka 60 aktiva medlemmar.

Jag är lite för trött för att dra hela historiken bakom Offtopic nu men jag skulle tro att det finns andra här som har kommentarer.

Ett av inläggen:

Det är bara skit alltihop.
Martin Björnström är inte seriös, han är en humorbefriad pösmunk som tror att han är märkvärdig. På Apple är han betraktad som en pajas, det vet jag för jag känner flera som jobbar på Apple. Jag blev avstängd på 99mac för att jag hade synpunkter på Björnligans hantering av avstängningen av offtopics server. Det får man inte ha, för då trampar man på MCB:s ömma tår.
Om man tittar på 99mac så kan man se att många klagar över hur dåligt Mantarays tjänst för mac.se fungerar och att folk får vänta i flera veckor på svar från den s k supporten.
Seriöst va?
Jag är avstängd från 99mac och kommer säkert att bli avstängd här också efter det här inlägget.
Det må bli så. Det är lite trist eftersom jag lärt känna en del roliga och tokiga människor här.
De flesta kan jag dok ha kontakt med ändå.
Lite förbryllad är jag dock varför MCB stängde av mig från 99mac, han skrev bara att jag skrivit en "massa skit". Vem har inte gjort det?
Han har skrivit skit själv.
Jag tycker att hela den här storyn luktar illa. Björnström tycker att jag har hoppat på honom för att jag frågat. Det är i så fall en jävla tur att han inte är polis.
Jag har förstått att Björnström är trött på mig och vill ha ett smidigt litet forum med fjortisar som rekommenderar varandra att reparera skivbehörigheter. Det går fint och fort.

Jag önskar er alla tur i livet, i den mån ni får möjlighet att läsa detta, för det är troligen det sista jag skriver på detta forum innan Sheriffen, den mäktige, kommer in och raderar.
Far i frid allihop och tack för allt.

Fick även fem mail under natten från andra trevliga människor - känns bra att man hållt igång Offtopic faktiskt

Ja vad säger man......... Själv så har jag en förmåga att skapa en massa ovänner genom att tycka/säga det jag känner. Detta gör också att jag lärt mig att inte bry mig vissa människor och deras uttalanden.

Alltid är det någon som upplever en som en skitstövel

Frågan återstår dock hur man ska tillfredställa dessa människor?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-08-05 11:17

Skönt att stället är borta..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-08-05 11:19

Martin: Har du inte lagt någon officiell förklaring till det hela som alla kan läsa?
Du kunde ju lagt upp något på offtopic.se. Så slipper du en massa frågor.. Här inne kan ju bara plus-medlemmar läsa.

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2005-08-05 11:35
Ursprungligen av JohanK:

Martin: Har du inte lagt någon officiell förklaring till det hela som alla kan läsa?
Du kunde ju lagt upp något på offtopic.se. Så slipper du en massa frågor.. Här inne kan ju bara plus-medlemmar läsa.

Dessutom är väl ett flertal av de det berör mest (de mest aktiva på OT) tillfälligt avstängda här.

Förstår ditt beslut, men tycker det är tråkigt att det hamnade där det hamnade! Det spårade helt klart ur på slutet, inte bara den senaste (sista) diskussionen, utan över lag. "Förr" gick det ju faktiskt att driva någorlunda seriösa diskussioner, men på slutet tog det väl 3 inlägg innan det spårade ur.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-08-05 11:42

Martin,

Trilla inte av stolen nu: Jag står på din sida helt och hållet.
Har alltid undrat varför DU driver och betalar för den där sajten, eftersom det varit en tjatterlåda för (i huvudsak) ett par dussin personer - varav 5-6 stycken verkar ha dominerat över innehållet och andra medlemmar fullständigt. Dom kan väl sätta upp en sajt själva, så kan du koncentrera dig på annat...

PS: Jag tycker du ska lägga ner 99web åxå, och låta såna diskussioner hållas här eftersom det knappast nån aktivitet alls därborta...

Japp, 99web ryker oxå.

Vi måste koncentrera oss på dom viktiga områdena - förr kunde vi sitta tre man på 99mac tio timmar om dagen, nu har jag max 30 minuter per dag.

Ska fixa en nyhet senare idag angående detta, lite mycket nu

Ja, lägg gärna ut något på offtopic.se också, som förklarar sitationen, det är alltid bra att informera folk.

Martin, kan du inte sälja offtopic.se till någon av de som gapar mest, så kan de pyssla bäst de vill?

Förstår att du inte vill hålla på med det där. 99mac är det väldigt många som har stor glädje av, hoppas siten får fortleva.

OK Martin,

Låter som två bra beslut som jag stödjer (lägga ner offtopic of 99web). Bättre med en kraftsamling på 99mac.

Som Ingvar Kamprad skriver i sitt "En möbelhandlares testamente"

Fältherren som splittrar sina resurser kommer obönhörligen till korta. Redan 10-kamparen har
sina problem. Också för oss gäller att vi måste koncentrera oss – kraftsamla. Vi kan ändå aldrig
göra allt, överallt samtidigt.
Vår kollektion får inte svämma över. Vi kan ända aldrig tillfredställa varje smakriktning. Vi måste kraftsamla kring vår egen profil. Vi kan aldrig säljaktivera hela vår kollektion samtidigt. Vi måste kraftsamla. Vi kan inte erövra alla marknader samtidigt. Vi måste kraftsamla för att nå maximal effekt med många knappa resurser.

Ursprungligen av Anders Isaksson:

Som Ingvar Kamprad skriver i sitt "En möbelhandlares testamente"

Fältherren som splittrar sina resurser kommer obönhörligen till korta. Redan 10-kamparen har
sina problem. Också för oss gäller att vi måste koncentrera oss – kraftsamla. Vi kan ändå aldrig
göra allt, överallt samtidigt.
Vår kollektion får inte svämma över. Vi kan ända aldrig tillfredställa varje smakriktning. Vi måste kraftsamla kring vår egen profil. Vi kan aldrig säljaktivera hela vår kollektion samtidigt. Vi måste kraftsamla. Vi kan inte erövra alla marknader samtidigt. Vi måste kraftsamla för att nå maximal effekt med många knappa resurser.

Intressant citat - tyvärr något jag har svårt att efterleva. Alldeles för mycket "spring i benen" och nystartslust. Ska försöka dämpa det något!

Ursprungligen av Björnström:

Intressant citat - tyvärr något jag har svårt att efterleva. Alldeles för mycket "spring i benen" och nystartslust. Ska försöka dämpa det något!

Tanken leder onekligen till en man som för bara ett par år sedan utsågs till årets företagare - hans namn är Bert Carlsson... ja DEN "Bert Carlsson".. så häromdagen hade han för många projekt som han inte hade full koll över - det jag tänker på är Skaras "Fame World" som nu måste omkonstrueras efter en ganska kostsam konkurs. Så Martin, lägg inte alla ägg i en massa korgar - satsa på stabilitet istället och låt offtopic.se gå i graven utan bitterhet mot de som retat gallfeber på dig.

Mvh - Olle Jonsson
+++

Ett bra beslut, men ett tips: släng upp en liten inforuta på sajten eller gör ett sista mejlutskick till medlemmarna.

  • Medlem
  • 2005-08-12 22:46
Ursprungligen av TZW:

Ett bra beslut, men ett tips: släng upp en liten inforuta på sajten eller gör ett sista mejlutskick till medlemmarna.

Vad var det för bra med det beslutet,?? om du inte gillade OT så behövde du inte styra webbläsaren dit…

Citat:

Martin, kan du inte sälja offtopic.se till någon av de som gapar mest, så kan de pyssla bäst de vill?

Vi driver ju inte något av forumen i rent vinstsyfte så därför har inte försäljning utanför närmaste kretsen varit intressant - jag tycker det är lite känsligt med alla dessa personliga uppgifter etc.

Det var tal om en förening men dom kunde inte få ihop några riktiga summor att tala om och då såg vi inte någon framtid i deras övertagande.

Alla snackar ju om hur lätt det är att starta eget forum (och framförallt är det inget jobb och kostar inte några pengar att tala om) så det lär nog dyka upp kloner. Om man tänker efter finns det ju redan en massa alternativ även om dom aldrig kommer bli 99mac eller offtopic.

Ursprungligen av Björnström:

Vi driver ju inte något av forumen i rent vinstsyfte så därför har inte försäljning utanför närmaste kretsen varit intressant - jag tycker det är lite känsligt med alla dessa personliga uppgifter etc.

Det var tal om en förening men dom kunde inte få ihop några riktiga summor att tala om och då såg vi inte någon framtid i deras övertagande.

Alla snackar ju om hur lätt det är att starta eget forum (och framförallt är det inget jobb och kostar inte några pengar att tala om) så det lär nog dyka upp kloner. Om man tänker efter finns det ju redan en massa alternativ även om dom aldrig kommer bli 99mac eller offtopic.

Jag tänkte mer på att överlåta domännamnet mot självkostnadspris (vad det kan vara på en .se-domän). Resten får väl de som är intresserade av att göra ett bättre forum än 99mac, (lycka till) gratis och med minimal arbetsinsats, fixa själva.

Citat:

...och låt offtopic.se gå i graven utan bitterhet mot de som retat gallfeber på dig.

Det verkar som att många tror att jag sitter rosenrasande här och "ger igen" mot folk. Sanningen är väl snarare att man får lära sig av misstagen och gå vidare - jag har blivit kallad allt från hälare, pedofil, nazist, faschist till satan själv här på 99mac och andra forum.

Man blir bra på att skilja på "99mac-martin" och den person jag egentligen är. I mitt jobb som sheriff här måste jag ta tuffa beslut och oundvikligen kommer folk bli trampade på tårna och jag kommer få skit för saker jag gör. Ingen är felfri, jag har strulat till det många gånger förr. Men jag är inte ovän med någon offtopic:are och skulle gladeligen ta en öl med dom allihopa, tydligen är dom förvånade över det

När dagen är över - när helgen är över - är detta glömt och vi har helt nya bekymmer att ta hand om...

99web? Har jag missat! Haha...

Problemet blir väl att folk tror att vi fortfarande driver sajten - har hört minst tjugo personer säga att jag gjort ett bra jobb med Bold.se som vi inte har någon anknytning till (Pilo tog över 99reklam.com däremot och bytte namn på sajten).

Sajten måste väl inte heta Offtopic - varför inte en fräsch nystart?

Ursprungligen av Björnström:

Problemet blir väl att folk tror att vi fortfarande driver sajten - har hört minst tjugo personer säga att jag gjort ett bra jobb med Bold.se som vi inte har någon anknytning till (Pilo tog över 99reklam.com däremot och bytte namn på sajten).

Det var en fint omdöme om Bold tycker jag Martin har lärt mig mycket om grunderna att driva ett forum. Det ska han ha stort tack för. Sedan får man lära sig själv på egna erfarenheter. För mig har till exempel blivit viktigt att sköta kontakten med medlemmar kvickt och nogsamt.

Vad gäller vem som driver en sajt. Hos mig har vi en Om Bold-länk för att undvika missförstånd för den som verkligen letar historik.

Men håller med om att du borde droppat det forumet för länge sedan. Får förmoda att du drev det för att du själv hade glädje av det emellanåt. Men om det nu mest ger bekymmer: låt de som vill ha ett ställe att hänga på, starta eget.

Hoppas jag får tillbaks pengarna jag la på en fortsatt framtid för OT, pengar jag egentligen inte har råd med.
Men lycka till i framtiden, och tack för en underbar tid.

Ursprungligen av Leftrustle:

Hoppas jag får tillbaks pengarna jag la på en fortsatt framtid för OT, pengar jag egentligen inte har råd med.
Men lycka till i framtiden, och tack för en underbar tid.

Ja, jäklar... Flera hundra i skatteåterbäring!

Ursprungligen av Leftrustle:

Hoppas jag får tillbaks pengarna jag la på en fortsatt framtid för OT, pengar jag egentligen inte har råd med.
Men lycka till i framtiden, och tack för en underbar tid.

Det är klart att du ska ha pengarna tillbaka då! Skicka ett PM med kontonumret så fixar jag det på nolltid (så lång tid som banken behöver).

Inte meningen att någon ska känna sig utnyttjad eller lurad!

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2005-08-26 18:21

Jag hade inget konto på offtopic, men kollade in det ibland och saknar det inte. Förutom en tråd som var kul att läsa den hette något i stil med "Har du sett en Mac i media" där det skrevs om Macar på bla TV och bio.

Kan man inte lägga in den här på 99Mac?

Den skulle väl passa in, och om jag inte minns fel så låg den här på 99Mac, innan Livsstil blev offtopic.

Kanske inte mycket för dig... Men det är klart, pengar har man per automatik gott om när man kör mac.

Nåväl, bryr mig inte om pengarna, det var förhastat. Men sättet detta skötts på får mig att bli en aning trött, och jag vill nog göra en Pär och avsluta mitt konto här, samt ha mina inlägg raderade. Har inget behov av detta forum längre, och jag vill inte blanda i mig djupare om det också avslutas hux flux.

Ursprungligen av Leftrustle:

..och jag vill nog göra en Pär och avsluta mitt konto här, samt ha mina inlägg raderade..

Oj vad det händer saker när man är iväg. Såg att miri hade stuckigt och får nu höra att Pär gjort det samma. Tråkigt att ni drar

Kristofer: Allt har sin tid

Björnström: Insåg att du nu faktiskt uppgraderat servern, och mitt krav om pengarna kvittar då de faktiskt kom till användning. Även om användningen inte var den som var menad. Mina krav om tillbakabetalning var förhastad och vi ska inte krångla till detta i onödan. Fortsätt med 99mac, den har hjälpt mig mycket, men på senare tid inser jag att den inte ger mig något längre. Tycker dock fortfarande att sättet OT gick i graven, även om det inte var oväntat, var fel. Försvarar inte någons agerande bland de som "spammade" sidan ( även om tusentals inlägg om att Applestore ligger nere eller någon väntar på en iBook känns som samma liga) men det hade, från din sida, kunnat skötas bättre.

Nåväl, tack för mig, ha det bra!

Och inga agg hoppas jag?

Ursprungligen av Leftrustle:

även om tusentals inlägg om att Applestore ligger nere eller någon väntar på en iBook känns som samma liga

Jag är inte så insatt i OT-historien och tänker inte kommentera den, men jag håller inte riktigt med om liknelsen för dessa två trådar tycker jag båda speglar bitar som definitivt tillhör 99mac, medan en diskussion om ett annat forum inte är lika självklar. Att dela med sig av tankarna inför en uppdatering från Apple, att diskutera nyheter från Apple och att dela väntan på en ny dator från Apple, det är väldigt mycket 99mac (utöver 99macs mål att vara en bra kunskapskälla).

Bevaka tråden