Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp mig välja 3G-mobil!

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-21 18:38

Hjälp mig välja 3G mobil!

Står i valet o kvalet mellan följande modeller och abonnemang från Tre. Måste förlänga mitt abonnemang senast 2005-07-31 för att få nedanstående deal. Eller ska jag chansa på att det kommer nya bättre priser i höst med nya telefoner?

Ericsson Z800i
Nokia 6680
Motorola A1000

Mobil ingår vid 12 mån förlängning. Priser exkl moms.
3 Business 500, 199 kr/mån i 6 mån sen 399 kr/mån = 299 kr/mån = 3588 kr
3 Business 1000, 199 kr/mån i 6 mån sen 499 kr/mån = 349 kr/mån = 4188 kr

Mitt största krav är att kunna hantera över 500 kontakter som jag vill synka via med min Mac på ett smidigt o bra sätt, iSync? 3G är inte det primär, tycker det mest är en kul grej med videotelefoni, kolla webben lite för info och hämta kolla ePost någon gång..

Har en Ericsson Z1010 som jag egentligen är mycket nöjd med.. Använder mycket Salling Clicker för att styra iTunes, så det fungerar på nya Z800i. Men kan den läsa PDF, excel och wordfiler? Memory Stick kan fås med högst 1gb och kostar ca 1000 kr exkl moms. Z800i är bara aningens tunnare än Z1010 och fördelen med de andra modellerna är att den är fällbar och skyddar skärmen. De andra modellerna är större och men kanske inte klumpigare (tänker på Nokia 6680). Z800i verkar har bra batteritid och taltid medan Nokia 6680 verkar ha snäppet bättre.. Undrar hur många kontakter denna lur kan ta? Har ännu inte hittat någon lur som kan ta mer än 500 som min Palm Treo..

Nokia har jag egentligen aldrig gillat för deras ologista menyer. Fingrade dock på Nokia 6680 och den verkar ju riktigt bra dock. Är dock rädd att repa skärmen.. Verkar intressant att kunna läsa PDF, excel och wordfiler.. samt att Salling Clicker för att styra iTunes verkar fungera bra på denna modell verkar det som.. Finns det program att köra IM tjänster på denna modell? Kör det på min gamla Palm Treo 600 (ICQ, MSN, Yahoo, iChatt, AIM..). Palmen kommer jag fortfarande ha kvar som 2,5G extralur! Nokia 6680 verkar hyfsat snabb i menyerna trots att jag stör mig lite på menyera, men kan nog leva med det.. Undrar hur många kontakter denna lur kan ta? Har ännu inte hittat någon lur som kan ta mer än 500 kontakter som min Palm Treo.. Kameran verkar bra på denna modell och minneskortet RS-MMC ser jag finns som största på 512mb för nära 400 kr exkl moms. Jämfört med Memorystick för Ericsson så får jag köpa två kort eller vänta på att det kommer RS MMC med 1gb som då borde kosta 700 kr rimligen?

Motorola A1000 vet jag inte så mycket om, har ju min Palm Treo 600 tillsvidare tänkte jag. Väntar på Palm 3G model

Någon som har några invändningar och förslag?

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-07-21 22:50

Har själv z800i och är mycket nöjd så är du nöjd med din z1010 så blir du nöjd med z800i. Jag har haft Nokia länge men tyvärr deras telefoner lockar inte mig längre.

  • Medlem
  • 2005-07-22 12:40

Jag har en z800i. Telefonen är suverän, rekommenderas.

Vad ska du ha för din Ericsson Z1010? Slängde min LG i soptunnan efter alla fel och buggar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-22 13:11

Hej Panic! Hade själv LG, men den fungerade ju aldrig med Mac, så jag bytte med en snubbe. Tänker nog ha kvar min Z1010 som extratelefon ifall den nya blir stulen eller går sönder. Alternativet är att ta en tilläggsförsäkring för 89 kr/mån (inkl moms?) vilket kostar de månader tills eller om det händer något, dvs minst 89 kr till 1068 kr. Så om jag säljer den till dig, då vill jag ha minst 1068 kr för att täcka upp min försäkring rimligen.. Men fan Z1010 är en bra telefon och ser lite skönt "Dallas" ut, ha ha

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2005-07-22 14:21

Rekommenderar verkligen inte en LG på grund av alla problem.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-30 23:01

Series 60

Nokia 6680,och alla andr Series 60 lurar med minneskort, klarar så många kontakter du vill, tills minnet är fullt. Och sen är det bara att köpa ett nytt minneskort. Och program,bla chat,finns det mycket av.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-07-30 23:06

Har en z800i själv. Riktigt bra telefon gillar den skarpt. Att kunna synca mot isync är guld värt.

(På tal om LG, hade själv en sådan innan. En U8110. Var riktigt nöjd med den, förutom att den inte gick att synca.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-04 13:13

Det blev en Nokia 6680, men den fan går ju inte synca med MacOSX, har iuförsig inte installerat senaste Tiger, men missad att kolla sync möjlighetenm, skit.. Annars fungerar Salling Clicker grymt bra, AgileMessenger samt att jag också ska prova köra "Usefull Skype" så jag kan ringa o svara via Noikan över Skype över blåtand. Kräver dock en PeCe, men en sån ska jag ändå installerar någonstans tyvärr..

  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-04 17:53

Nokia 6680 synkar finfint med Tiger (10.4.2). Jag hade tidigare en Z1010 som inte alls fungerade lika smidigt. Alla Sony Ericsson-telefoner som är baserade på Sony Ericssons egen plattform har en massa begränsningar, som till exempel max 500 kontakter och att de bara kan ha en Bluetooth-förbindelse aktiv åt gången (mao - om du har ett Bluetooth-headset igång så går det inte att synka med datorn). Symbian-baserade telefoner som många Nokia-telefoner har inte det problemet. Tyvärr är den enda Symbian-baserade telefon som Sony Ericsson har P910.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-04 18:06

Tack för svar rawrez! Jag ska installera Tiger så fort jag får tid då.

Ja larvigt med "affärstelefoner" med begränsning på 500 kontakter..

Köpte en Jabra BT110 blåtand headset, gick inte att köra med Macen o svara på Skype. Den hittade dock den i både blåtand och skype programmet, men sen vart det stopp helt.. Lämnar tillbaka

Såg att www.krusell.se/product.php?s=2&product=1985 har snygg väska till 6680, jag ska beställa o skydda skärmen! Har plasten kvar, men zebrakalkon vad lätt den kan bli repad annars..

  • Oregistrerad
  • 2005-08-04 18:24

Köp inte 3G, uscha. Satsa på en K750i istället. Där har du lite batteritid.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-04 18:35

Är fett nöjd med 3G från TRE och inte kan man köra 2,5G, det är ju som att köra MacOS 9.. Framåt med språng!

Köp k608i! Grymt bra 3G telefon och första riktiga 3G telefonen i "GSM-format" liten som satan

/D

  • Oregistrerad
  • 2005-08-04 22:45

6680 ägare

Är så jävla nöjd med denna telefonen!!! Symbian, massa program att ladda ner allt från nintendo emulatorer till MSN och ICQ clienter. Telefonen känns gedigen, minneskort bakom mettallucka och skydd för kameralinsen! Man känner sig inte instängd som i systemet för Z800, som för övrigt inte känns hälften så bra. Min bror köpte den och jag Nokian, han vill byta! Och kvaliteten på kamerabilderna är de bästa jag sett från en mobilkamera. Syncen med MacOSX fungerar felfritt, till och med bilderna i adressboken syncas!! Kanonmobil (dator?). Kan rekommendera denna alla!

tillägg: Inga problem med operatören 3 !

  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-08 18:22

Ja, kameran i 6680 har inte den högsta upplösningen av alla, men ger väldigt klara och bra bilder. Och hela telefonen känns gedigen och bra. Den enda lilla anmärkning jag kan komma på är att knapparna kan vara något små ibland (men vilken telefon har inte små knappar?).

Jag köper numera alltid telefoner utan operatörslås eftersom jag reser ganska mycket och har abonnemang i flera länder. I Sverige har jag både Vodafone och Tre. Tres nät är betydligt bättre än Vodafones 3G-nät. Högre hastighet, bättre täckning och bättre kvalitet. Jag är väldigt nöjd med Tre som operatör och blir bara mindre och mindre nöjd med Vodafone hela tiden.

Jag använder 6680:an som jobbtelefon. Jag har förhandsbeställt en k600i som privattelefon. Förutom att inte vara operatörslåst har den också lite extra funktioner jämfört med k608i och v800i (Vodafones variant). Jag är egentligen mest sugen på en Samsung SGH-Z500 som privattelefon, men chansen för att det någonsin ska komma isync-stöd för den telefonen känns tyvärr ganska minimal.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-08 19:05

Någon som har hittat några prisvärda minneskort till 6630/6680 på lite större storlekar? Det krävs ju de ovanligare RS-MMC med dual voltage och de verkar ruskigt dyra om man vill ha 512 MB eller mer.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-09 09:49

Hyfsade priser på minneskort

Här har jag köpt ett 512mb kort. Hyfsat pris o snabb leverans!

[URL="http://www.mobymemory.com/"]

1
Bevaka tråden