Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sökes: Widget - bensinpris

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som vet ifall det finns en Widget där man ser bästa bensinpriset eller någon som skulle vilja ta sig an att skriva en Widget - har efter att ha varit inne på www.bensinpriser.se noterat att det för 95 oktanigt kan variera hela 3:02 mellan pumparna, allt från 8:80/litern i Alingsås och upp till 11:82/litern i Vara. Är det möjligt att skapa en sådan vettig Widget utifrån den sitens uppgifter? Dom ska komma med en SMS-tjänst ganska snart men en Widget vore kanonbra. I dagsläget så finns det rapporteringar ifrån följande orter och ökar för varje dygn. I Västra Götaland har det bara under kvällen tillkommit ca: 10 nya mackars priser - allt bygger på att man själv rapporterar in prisförändringarna via webben:

Stockholms Län (36 st)
Uppsala Län (30 st)
Södermanlands Län (13 st)
Östergötlands Län (49 st)
Jönköpings Län (18 st)
Kronobergs Län (9 st)
Kalmar Län (16 st)
Gotlands Län (9 st)
Blekinge Län (17 st)
Skåne Län (46 st)
Hallands Län (25 st)
Västra götalands Län (237 st)
Värmlands Län (12 st)
Örebro Län (19 st)
Västmanlands Län (21 st)
Dalarnas Län (89 st)
Gävleborgs Län (15 st)
Västernorrlands Län (17 st)
Jämtlands Län (32 st)
Västerbottens Län (11 st)
Norrbottens Län (13 st)

Senast redigerat 2005-08-05 10:01

Kul idé! Borde egentligen inte vara alltför svårt att skapa en widget av det hela, men eftersom de inte har någon lättåtkomlig xml-feed blir det att ta till fulhack och helt enkelt extrahera informationen ur HTML-koden.

Synd bara att det inte verkar finnas några rapporteringar av E85-priserna för oss som konverterat, fast de är ju betydligt stabilare än bensinpriserna så det behövs väl egentligen inte på samma sätt...

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2005-08-02 12:02

Fler bensinpriser

Kolla även in www.bensinbolaget.se. De har en liknande tjänst. Har inte jämfört än så jag vågar inte svara för vilken tjänst som är bäst.

/K

EDIT: Bensinbolaget verkar ha betydligt bättre priser i Stockholm i alla fall.

hahaha! en av bästa Widget ideérna hittills.

Varför inte anpassa denna?
http://www.dashboardwidgets.com/showcase/details.php?wid=736

Deras admin svarade mig detta som kanske hjälper den som är villig att ta sig an detta: "Vi arbetar just nu med en WAP-tjänst som bygger på XML och XSL. Skulle säkert kunna använda dom filerna till en Widget."

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-08-03 22:03
Ursprungligen av Olle@mac:

Deras admin svarade mig detta som kanske hjälper den som är villig att ta sig an detta: "Vi arbetar just nu med en WAP-tjänst som bygger på XML och XSL. Skulle säkert kunna använda dom filerna till en Widget."

Hade de någon tidsram för när det kan bli aktuellt med ett XML interface?

Senast redigerat 2005-08-03 22:22

Vet ej, dom sa inget om detta men jag skrev nu och frågade.. återkommer när jag fått ett svar.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-08-04 10:08

Jag väntar även på svar. Jobbar på det lite smått redan nu.

Hoppas att det går att lösa, speciellt med tanke på att en del som kallar sig experter på detta med höjningarna av bensin/disel tror på att 95 oktan vid årets slut skulle kunna kosta 14 kronor/litern... är klart värt att hitta billigaste stället längs de vägar som man/vi färdas så en Widget för detta skulle göra livet betydlig mycke roligare än att göda statskassan.

Ursprungligen av Olle@mac:

Hoppas att det går att lösa, speciellt med tanke på att en del som kallar sig experter på detta med höjningarna av bensin/disel tror på att 95 oktan vid årets slut skulle kunna kosta 14 kronor/litern... är klart värt att hitta billigaste stället längs de vägar som man/vi färdas så en Widget för detta skulle göra livet betydlig mycke roligare än att göda statskassan.

Eller så börjar man pytsa i sprit i stället... 7:83 per liter, och motorn går bättre av det (förutsatt att den får rätt bränsletryck).

www.etanol.nu

</ot>

Ursprungligen av Samuel K:

Eller så börjar man pytsa i sprit i stället... 7:83 per liter, och motorn går bättre av det (förutsatt att den får rätt bränsletryck).

www.etanol.nu

</ot>

Eller så blir priset 9,75 om man tar hänsyn till att det går åt 30% mer bränsle....
Sedan kostar det n'rmare 1000:- att konvertera sin bil... sedan måste man tanka
Etanol/Bensin i rätt blandförhållande hela tiden, annars får man skruva...
In med motorvärmare så fort det går under 10 grader...

Verkar LITE jobbigt i längden Hörrudu....

Ursprungligen av Goflorp:

Eller så blir priset 9,75 om man tar hänsyn till att det går åt 30% mer bränsle....

Billigare än ~12 kronor i vilket fall.

Citat:

Sedan kostar det n'rmare 1000:- att konvertera sin bil... sedan måste man tanka
Etanol/Bensin i rätt blandförhållande hela tiden, annars får man skruva...

Beror på vad man har för bil, nästan alla bilar kan köras på åtminstone en tredjedel E85 (och många helt och hållet) utan minsta konvertering. Själv kör jag helt okonverterat på cirka 80%. Men är man åtminstone normalbegåvad är det lätt att blandtanka, behövs inte mer än en snabb koll på trippmätaren och en enkel överslagsräkning för att veta hur mycket bensin som ska i. Sedan fyller man upp resten med E85.

Citat:

In med motorvärmare så fort det går under 10 grader...

Nog för att du ska göra det oavsett bränsle om du vill vara snäll med din motor, men kallstarter är inget större problem med E85 heller.

Citat:

Verkar LITE jobbigt i längden Hörrudu....

Som sagt, har man åtminstone normal begåvningsnivå är det inget som helst problem. Den lilla ansträngning det innebär för mig (högst 5 minuter extra vid varje tankning) tar jag gärna, det är det minsta jag kan göra för vår miljö. Att jag samtidigt får bättre bränsleekonomi och tiotalet extra hästkrafter ur motorn ser jag faktiskt bara som en ren bonus.

Men nu är väl det här ungefär så OT som det kan bli...

Senast redigerat 2005-08-08 13:06
  • Medlem
  • Lund
  • 2005-08-04 16:52

Som sagt. Jag jobbar på det. Jag får väl helt enkelt säga till när det finns något att testa.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-08-04 16:56

Låter bra det

Följande fanns idag skrivet hor www.bensinpriser.se

WAP-tjänsten:

De finns nu möjligheter att betatesta WAP-tjänsten på adress wap.bensinpriser.se

Då detta är en första "beta version", så funktionaliteten är väldigt begränsad än så länge. Vissa orter med väldigt många rapporterade mackar fungerar inte ännu. Så ha överseende med denna första version.

Saknar du en mobiltelefon med WAP funktionalitet går det bra att titta på den i datorn i en WapEmulator. Länken öppnas i nytt fönster, gå därefter på länken "Testen Sie den XIDRIS WAP Emulator 2.0", ett nytt "litet fönster" öppnar sig med en telefon. I adressfältet skriver ni wap.bensinpriser.se

Ursprungligen av Olle@mac:

De finns nu möjligheter att betatesta WAP-tjänsten på adress wap.bensinpriser.se

Jag kollade på det och upptäckte att dom inte har skrivit korrekt xml-kod.
Jag har skickat ett email till dom och påpekat det.

När dom har ändrat på det går det att använda "XMLHttpRequest" och skriva något i stil med:

response  = req.responseXML.documentElement;

för att kunna använda "DOM" på koden och sedan plocka ut tex "a"-taggar ur koden med:

aTags = response.getElementsByTagName('a');

Kollar lite på det, och får se vad jag kan göra av det när det är klart.

Lite standard kod att använda för "XMLHttpRequest" :

var req;

function loadXMLDoc(url) {
	// branch for native XMLHttpRequest object
	if (window.XMLHttpRequest) {
	    req = new XMLHttpRequest();
	    req.onreadystatechange = processReqChange;
	    req.open("GET", url, true);
	    req.send(null);
	}
}

// handle onreadystatechange event of req object
function processReqChange() {
	// only if req shows "complete"
	if (req.readyState == 4) {
		// only if "OK"
		if (req.status == 200) {
			// ...processing statements go here...
			response  = req.responseXML.documentElement;

		} 
		else {
			alert("There was a problem retrieving the XML data:\n" + req.statusText);
		}
	}
}

Kan vi hålla oss till ämnet istället - please.

Hej - har du gjort några framsteg ännu ???

Ursprungligen av Olle@mac:

Hej - har du gjort några framsteg ännu ???

Nej, men jag har inte gått in för det precis.
bensinpriser.se svarar inte på mail verkar det som, och det gör det hela inte enklare.

1
Bevaka tråden