Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykte: Mac OS X Dev x86 är "smittat" av DRM/TCPA/Palladium

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En anonym Slashdot skribent skriver att flera personer har upptäckt DRM/TCPA i Mac OS X dev för x86 burkar. Tydligen så är det DVD-utvecklingspaketet som är "smittat" av DRM/TCPA.

Läs mer på Slashdot

Jag måste bara påpeka att mina farhågor är sanna, Apple sällar sig till DRM/Palladium skaran. Brevid Microsoft. Nu kanske vi får se ett Apple iMovie store. Men till vilket pris?

Jag säger som en kille på Slashdot:

"I Hate Microsoft!"

"hate those bastards! I knew they were going to try and sneak this crap past us! They were plo...oh wait, did you say Apple?

Wow! Spectacular use of technology Steve! You're my hero!"

Så hur ställer NI er till dethär? Personligen så får Steve Jobs trovärdighet en törn till, för nu verkar det tydligen som om en del av orsaaken också var att Steve ville ha DRM/TCPA/Palladium i sina framtida CPUer. Prestanda per watt, tss.

Ser fram emot en bra och givande diskussion ang det här RYKTET

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-01 11:13

Det är väl bara bra om Apple också motverkar piratkopiering. Jag har inga invändningar mot att Microsoft och Apple inför kopieringsskydd i sina produkter.

Ursprungligen av Mondo:

Det är väl bara bra om Apple också motverkar piratkopiering. Jag har inga invändningar mot att Microsoft och Apple inför kopieringsskydd i sina produkter.

läss här fins info om paladium mm

Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

En anonym Slashdot skribent skriver att flera personer har upptäckt DRM/TCPA i Mac OS X dev för x86 burkar. Tydligen så är det DVD-utvecklingspaketet som är "smittat" av DRM/TCPA.

Läs mer på Slashdot

Jag måste bara påpeka att mina farhågor är sanna, Apple sällar sig till DRM/Palladium skaran. Brevid Microsoft. Nu kanske vi får se ett Apple iMovie store. Men till vilket pris?
...

Developer Kit DVD är alltså installations DVD:n till X86 maskinerna. Din översättning "DVD-utvecklingspaketet" låter i mina öron som något helt annat. Från samma Slashdot artikel du länkar till framkommer även information (vars riktighet jag inte har en aning om) om att det i själva verket är den av Apple inköpta Rosetta-koden som innehåller den aktuella DRM-koden. Därmed inte sagt att Apple inte har ytterligare planer för teknologin...

Ursprungligen av Hagelin:

Developer Kit DVD är alltså installations DVD:n till X86 maskinerna. Din översättning "DVD-utvecklingspaketet" låter i mina öron som något helt annat. Från samma Slashdot artikel du länkar till framkommer även information (vars riktighet jag inte har en aning om) om att det i själva verket är den av Apple inköpta Rosetta-koden som innehåller den aktuella DRM-koden. Därmed inte sagt att Apple inte har ytterligare planer för teknologin...

Jo det är sant, läste vidare och längre ner förklarade en kille det mer ingående. Det är alltså när kerneln får anrop av icke-legitim PPC kod som den behöver en signal från just en TCPA krets(som Rosetta är beroenda av). Sen var det visst nåt sätt att frångå just anropen till daemonen. Men som du skriver, det skulle inte förvåna ifall det finns mer plats för DRM i nya MacIntel. Läste igår också att Apple försöker få tag i alla ex-Sony ingejörer för att utveckla nya Powerbook x86. Stog någonting om det på Engadget. IBM har ju länge haft DRM i sina laptops, däremot vet jag inte ifall det sitter nån krets Sony Vaio serien.

Joakim

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-08-01 11:51

om så är fallet så kan jag ju lika gärna köpa min powerbook nu istälet för att vänta på en "pentium M-pb"

Man vet att en artikel är balanserad och nyanserad när den börjar med "The Trusted Computing Group (TCG) is an evil alliance of..."

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-08-01 18:39

Apple kommer antagligen att använda sig av DRM för följande saker:

1) Förhindra att OS X körs på en maskin som inte har DRM med korrekt registrerat nummer.
2) Förhindra att låtar köpta kopieras (finns redan idag).

Mer än så tror jag inte att Apple kommer använda DRM till. Vi får hoppas att det stannar där.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-04 08:07
Ursprungligen av xerent:

Apple kommer antagligen att använda sig av DRM för följande saker:

1) Förhindra att OS X körs på en maskin som inte har DRM med korrekt registrerat nummer.
2) Förhindra att låtar köpta kopieras (finns redan idag).

Mer än så tror jag inte att Apple kommer använda DRM till. Vi får hoppas att det stannar där.

Någnting i den stilen. Apple vill förhindra att OS X fungerar på något annat än Apples egna burkar. Dessutom vill man förmodligen kunna garantera skiv- och filmbolagen att endast köpta produkter kommer att fungera på de framtida Macarna, vilket skulle kunna göra Macen till en lämplig plattform för musik och film över internet. Utöver det tror jag inte att Apple har något som helst intresse av att kontrollera innehållet på datorerna. Steve Jobs är inte Erich Honecker, liksom.

Senast redigerat 2005-08-04 16:53

Engadget skriver lite sammanfattat såhär;
"... it’s basically a hardware-based encryption mechanism that affords software and hardware companies complete and total control over what software does and does not run on “your” machine. Besides making it theoretically impossible for viruses to infect your machine, it also makes it theoretically possible for Microsoft to say, flip the switch off on any/all open-source software, or in this case, for Apple to disallow x86 OS X to run on non-developer machines."

Apple lär använda DRM i en framtida filmaffär också fö

  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-01 19:04

Alla med "rent mjöl i påsen" har knappast någon anledning att bli upprörda över detta.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-08-04 01:37
Ursprungligen av Wire:

Alla med "rent mjöl i påsen" har knappast någon anledning att bli upprörda över detta.

Vi tar ett exempel:
1) En film släpps i DRM-skyddat WMV-format.
2) Du kör Linux
3) GG

DVD och tom MP3 är redan sådana problem.
DVDs kan man inte spela utan DeCSS som knäcker krypteringsskyddet, något som inte var alltför populärt att sprida i början men numera är det ju rätt lätt att få tag på, dock förhindrar det fortfarande kommersiella linuxdistar från att skicka med stöd för att kunna spela DVDs.

Samma sak med MP3, eftersom algoritmerna är patenterade av Fraunhoffer måste man egentligen betala en licens, något som de som släpper Linuxdistarna inte vill göra och följdaktligen kan man inte heller spela MP3s i dessa os.

Problemet med ett palladiumkopplat format är väl att det kanske blir ännu omständigare att få det att fungera, kanske tom omöjligt, och på plattformar som inte stödjer det är man körd.

Om filmerna släpptes i exempelvis XviD-format och musiken som OGGar, utan någon form av skydd, så skulle de ju gå att spela upp var som helst.

En annan variant är att du inte vill köpa en asdyr mac med tveksam konfiguration utan istället hellre välja dina egna komponenter / köra MacOS X x86 på din nuvarande PC, men...

  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-04 06:54
Ursprungligen av Wire:

Alla med "rent mjöl i påsen" har knappast någon anledning att bli upprörda över detta.

Trusted Computing har förmågan att inte låta en köra mjukvara som inte är 'autoriserad'.

Jag ser definitivt fram till att fråga Apple/Microsoft/IBM/Intel, etc... om lov att köra programmen jag skrivit själv.... eller kanske inte....

Sedan vad konsekvensen för Open Source operativ system, eller system där man kompilerar programmen själv, är inte sagt, men Trusted Computing är en rejält käpp i hjulet för sådant.

Ett vidare problem detta inför är att man på så vis kan sätta ett ID på en dator och dess kommunikationer. Altså, möjligheten för anonymitet försvinner.

Visst finns det problem Trusted Computing, et al. avhjälper. Men, i motsättning till problemen som 'löses', är friheterna och möjligheterna som eradikeras långt större. Det är ungefär som att fixa världens rost-problem genom att ta bort luft och fuktighet i världen.

Om jag skall tappa fattningen något så är jag uppriktigt sagt något förbittrad över att press från musik/film-brachen - som en dålig bortförklaring för att de tappat intjäning - tar bort människors möjlighet att fullt ta nytta av det underbara, och mer eller mindre ounvarliga*, verktyg en dator är.

* ursäkta, som øresundsbo har jag svårt att hålla isär danskan och svenskan.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-08-01 19:12

Fast riktigt så svartvitt är det ju inte. Det är ungefär som att säga att den med rent mjöl i påsen inte har någon anledning att misstro telefonavlyssning eller övervakningskameror.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-08-04 16:15

Från slashdot:
http://apple.slashdot.org/article.pl?sid=05/08/04/1338205&threshold=-1&tid=118&tid=158&tid=3
"Apple: No DRM for Apple in Intel-based Macs
Intel
Posted by Zonk on Thursday August 04, @04:06PM
from the different-sides-of-the-story dept.
JWeinraub writes "OfB is reporting that, contrary to widely-published and discussed rumors, Apple is not including the controversial Trusted Platform Module (TPM) chip in its Intel-based Macs. An anonymous registered Apple developer claims that the Apple x86 test boxes do not have DRM or TCPA components." From the article: "As to why those with access to the kits have been quiet concerning the claims, our source said, 'you can rest assured that Apple is keeping very close tabs on those of us who have them.' The kits are only available to those who accept a non-disclosure agreement.""

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-08-04 16:18
Ursprungligen av artikeln:

The kits are only available to those who accept a non-disclosure agreement."

Då så, då lär ju inget läcka. :rolleyes:

betyder dett att om man har två datorer som man vill ha systemet på så måste man köpa 2 licenser och man får inte ens säkerhetskopiera skivorna ifall nåt skulle hända dom?!

unket..

Ursprungligen av apple4ever:

betyder dett att om man har två datorer som man vill ha systemet på så måste man köpa 2 licenser och man får inte ens säkerhetskopiera skivorna ifall nåt skulle hända dom?!

unket..

Det betyder ingenting förrän vi vet dels om Apple överhuvudtaget kommer använda sig av teknologin, dels hur de i så fall använder den. Men som många tidigare påpekat så är inte Apple kända för att överösa sina kunder med kopieringsskydd och produktaktiveringar. Däremot är de tvungna att skydda media de säljer på något sätt. Men som sagt, det hela återstår att se...

De bäddar för möjligheten till att programvaruföretag säger: "ni har en TPM-krets i datorerna och använder ni inte den för att förhindra piratkopiering av våra produkter så lägger vi ner vår Mac-utveckling"

De borde helt enkelt säga stopp, men Apple är inte heliga. De kan göra fel och de kommer göra fel.

1
Bevaka tråden