Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Cookies, ett sattyg! (i Safari)

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har varit mycket nöjd med Safari som webbrowser och kommit in på de flesta sidor utan problem, ibland har det dock varit lite segt, men för några dagar sedan så blev det badboll och evigt väntande i upp till 10 minuter när jag skulle in på en av sveriges största siter, min första reaktion var att sidan kodats om av någon "snitsare", men efter ett tag så kom jag på att det kunde vara lägre att radera lite cookies och visst på några veckor så hade jag samlat på mig några tusen cookies, mestadels sådana som saknar betydelse men eftersom man har ett tiotal viktiga cookies så får man radera med försiktighet vilket innebär att det tar längre tid än vad det borde ta. Safari borde ha en funktion där man kan säkra viktiga cookies men radera alla skräpcookies.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-08-04 13:17

Det är väl svårt för stackars Safari att veta vilka cookies som du anser vara skräp....
Men du kan ju i alla fall undvika tredjepartscookies.
Annars fåruväl ge fan i att surfa så brutalt mycket.

Ursprungligen av Danne V:

Det är väl svårt för stackars Safari att veta vilka cookies som du anser vara skräp....
Men du kan ju i alla fall undvika tredjepartscookies.

Jo självklart har jag Safari inställt för att bara acceptera cookies från webbplatser jag surfat till alltså inte alla man utsätts för. Men sen missförstår du, jag begär inte att Safari ska ha AI och kunna veta vilka jag vill spara av sig själv, utan en funktion där användaren kan säkra vissa viktiga cookies som man "alltid" vill ha kvar medans alla andra raderas.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-08-04 14:07

Kolla in Camino, då. Så här kan man göra där:

Ursprungligen av Danne V:

Kolla in Camino, då. Så här kan man göra där:

Jo fast det är väl ungefär samma cookieinställningsfunktioner som i Safari som jag trivs med förövrigt.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-08-04 14:14
Ursprungligen av jazzper:

Jo fast det är väl ungefär samma cookieinställningsfunktioner som i Safari som jag trivs med förövrigt.

Tror inte det.

Med Camino kan du göra en lista med sajter du accepterar cookies från, och om du ställer "fråga varje gång", så kommer inte frågan upp när du besöker godkända sajter. Se inringade i bilden ovan. Och det verkar som om du sen kan stänga ALLA cookies utom från godkända sajter utan att få den där frågan.

(Det blev kanske virrigt..). Det verkar alltså på texten som att du först sätter på "ask before..". Under några dagar/veckor så godkänner du dina "vanliga" sajter som alltså hamnar på en lista i Camino. Sen när du tycker du fått ihop en komplett lista, så går du in i preferences och blockerar ALLA cookies. Trots det kommer cookies från dina godkända sajter alltid att komma igenom, medan andra stoppas - allt utan att du får nån fånig fråga. Det går attematiskt.

Men med Safari verkar det som om frågan kommer varenda gång en cookie är på väg ner, oavsett vilken sajt du besöker.

Men jag har inte testat, och kan ha missförstått...

Ursprungligen av Danne V:

Tror inte det.

Med Camino kan du göra en lista med sajter du accepterar cookies från, och om du ställer "fråga varje gång", så kommer inte frågan upp när du besöker godkända sajter. Se inringade i bilden ovan. Och det verkar som om du sen kan stänga ALLA cookies utom från godkända sajter utan att få den där frågan.

(Det blev kanske virrigt..). Det verkar alltså på texten som att du först sätter på "ask before..". Under några dagar/veckor så godkänner du dina "vanliga" sajter som alltså hamnar på en lista i Camino. Sen när du tycker du fått ihop en komplett lista, så går du in i preferences och blockerar ALLA cookies. Trots det kommer cookies från dina godkända sajter alltid att komma igenom, medan andra stoppas - allt utan att du får nån fånig fråga. Det går attematiskt.

Men med Safari verkar det som om frågan kommer varenda gång en cookie är på väg ner, oavsett vilken sajt du besöker.

Men jag har inte testat, och kan ha missförstått...

Om det är som du skriver så låter det bra jag kanske borde kolla in Camino fast bäst vore om Apple implementerade något liknande i nästa Safariversion.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-08-04 15:13

Jag förstår inte riktigt problemet. Ska man behöva rensa sin cookiesmapp för att det ska gå fortare att surfa? Det har jag inte stött på under mina dryga tio år på webben.

Ursprungligen av memark:

Jag förstår inte riktigt problemet. Ska man behöva rensa sin cookiesmapp för att det ska gå fortare att surfa? Det har jag inte stött på under mina dryga tio år på webben.

Du kanske inte surfar till så många olika siter som andra? Har själv inte haft några större problem med cookies men det senaste innebar badbollar i näst intill evighet.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-08-04 16:14
Ursprungligen av jazzper:

Du kanske inte surfar till så många olika siter som andra? Har själv inte haft några större problem med cookies men det senaste innebar badbollar i näst intill evighet.

Har ingen aning vad som är normalt. Hittade nu iaf 870 cookies i Firefox sedan maj (då jag gjorde clean install av Tiger).

Den stora, svenska siten du nämner Jazzper, är det möjligtvis idg.se? Har nämnligen oxå fått problem med badbollar med den sidan de senaste 2-3 dagarna...

Ursprungligen av Hagelin:

Den stora, svenska siten du nämner Jazzper, är det möjligtvis idg.se? Har nämnligen oxå fått problem med badbollar med den sidan de senaste 2-3 dagarna...

Ja det är IDG men efter cookierensning så går det undan.

Ursprungligen av jazzper:

Ja det är IDG men efter cookierensning så går det undan.

Men det är väl lite lustigt att det bara är idg.se som krånglar? Trodde det berodde på att j**** flash-annonser på sidan. Tänker hursomhelst inte rensa cookies för deras skull, MacWorlds nyheter kan jag läsa via RSS och resten skiter jag i...

Ursprungligen av Hagelin:

Men det är väl lite lustigt att det bara är idg.se som krånglar? Trodde det berodde på att j**** flash-annonser på sidan. Tänker hursomhelst inte rensa cookies för deras skull, MacWorlds nyheter kan jag läsa via RSS och resten skiter jag i...

Det beror säkert på en kombination av flash, cookies och dåligt följande av webstandards.

Förtydligade rubriken en aning.

Ursprungligen av Adrian B:

Förtydligade rubriken en aning.

Vet inte riktigt om förtydligandet behövdes, cookies är oftast ett sattyg överhuvudtaget inte bara i Safari.

Ok, jag uppfattade att det bara var i Safari du hade badbollsproblem.

Annars är cookies faktiskt väldigt användbart. Det gör det dagliga surfandet mycket enklare, bara en sån sak som att man annars skulle behöva logga in på 99mac varje gång man besöker sidan - *det* skulle vara riktigt drygt.

Ursprungligen av Adrian B:

Ok, jag uppfattade att det bara var i Safari du hade badbollsproblem.

Annars är cookies faktiskt väldigt användbart. Det gör det dagliga surfandet mycket enklare, bara en sån sak som att man annars skulle behöva logga in på 99mac varje gång man besöker sidan - *det* skulle vara riktigt drygt.

Jo som sagt vissa "viktiga" cookies vill man ju ha kvar konstant men för varje viktig cookie så går det åtminstone 50 skräpcookies.

1
Bevaka tråden