Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan nån beskriva hub, switch etc?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-08-02 12:06

Jag behöver en förklaring till nedanstående termer i nätverkssammanhang till en faktaruta i en tidning:

Router
Hub
Switch
Accesspunkt
Firewire

Kan man få den samlade expertisens utlåtande, så rakt och kortfattat som möjligt, så att det stämmer överens med mina egna fomuleringar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-02 12:21

Har du kollat på: http://www.wikipedia.org/, där finns det bra förklaringar.

  • Medlem
  • 2005-08-02 15:02

Tack, men de förklaringarna är alldeles för tekniska. Det är knappt att jag begriper som ändå vet vad det handlar om. Greta i Gränna och Nisse i Hökarängen fattar inte ett smack.

Nisse i Hökarängen läser inte Sydsvenskan. Inte Greta i Gränna heller.
Du får skriva för Bertil i Burlöv och Stina i Sturup.

Router - flyttar datapaket mellan olika logiska nätverk. En vägvisare som skickar paketen i rätt riktning (inte nödvändigtvis hela vägen) mot sin slutdestination, därav namnet.

Hub - grenkoppling för lokala nätverk. Upprepar det som kommer in på en port ut på alla de andra.

Switch - smart grenkoppling för lokala nätverk. Skickar paketen till mottagaren i det lokala nätverket. Flera dataströmmar kan hanteras samtidigt tack vare denna "intelligens".

Accesspunkt - länkar samman ett trådlöst med ett kabelbaserat lokalt nätverk och gör dessa till ett gemensamt logiskt lokalt nätverk.

Firewire - metod för höghastighetsdataöverföring. Används mest för överföring mellan dator och tillbehör som t.ex lagringsmedia, samt för video. Kan dock användas i många andra användningsområden.

Lättare än så kan jag inte göra det utan att vara ute och cykla...

Du måste tala om vad ett datapaket är också. Det kan inte vara en försändelse från AppleStore i alla fall.

Ursprungligen av Jonas Mellander:

Router - flyttar datapaket mellan olika logiska nätverk. En vägvisare som skickar paketen i rätt riktning (inte nödvändigtvis hela vägen) mot sin slutdestination, därav namnet.

Hub - grenkoppling för lokala nätverk. Upprepar det som kommer in på en port ut på alla de andra.

Switch - smart grenkoppling för lokala nätverk. Skickar paketen till mottagaren i det lokala nätverket. Flera dataströmmar kan hanteras samtidigt tack vare denna "intelligens".

Accesspunkt - länkar samman ett trådlöst med ett kabelbaserat lokalt nätverk och gör dessa till ett gemensamt logiskt lokalt nätverk.

Firewire - metod för höghastighetsdataöverföring. Används mest för överföring mellan dator och tillbehör som t.ex lagringsmedia, samt för video. Kan dock användas i många andra användningsområden.

Lättare än så kan jag inte göra det utan att vara ute och cykla...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-03 00:17
Ursprungligen av Nurell:

Du måste tala om vad ett datapaket är också. Det kan inte vara en försändelse från AppleStore i alla fall.

Säg inte det, min nya PB skickades genom "Arnhem HUB".

/Kalle

Ursprungligen av kalleh:

Säg inte det, min nya PB skickades genom "Arnhem HUB".

/Kalle

Då kan man snacka om datapaket.

Ursprungligen av Nurell:

Du måste tala om vad ett datapaket är också. Det kan inte vara en försändelse från AppleStore i alla fall.

Ja, det är ju alltid en avvägning av vilken nivå man ska lägga sig på...
Finns väl ingen egentlig botten på fronten vad jag vet.
Jag lade mig på en väl avvägd nivå, i ett försök att undvika "pekboksnivå"...

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-08-03 23:45

Kan man inte säga (data)information istället?

  • Medlem
  • 2005-08-04 08:10

Pekboksnivå är nog vad som passar bäst. Men jag tycker att ditt förslag lätt ganska bra.

Ursprungligen av Baron:

Pekboksnivå är nog vad som passar bäst. Men jag tycker att ditt förslag lätt ganska bra.

På pekboksnivå är allt det där samma sak...

jämför det med att köra bil, det kan ju alla asociera till.

1. trafikpolis-dirigerar trafiken
2. vägkorsning
3. rondell
4. parkeringshus

den sista har ju inte så mycket med nätverk att göra så den kanske du får jämföra med nåt annat...

Ursprungligen av Marcus Wernvik:

jämför det med att köra bil, det kan ju alla asociera till.

1. trafikpolis-dirigerar trafiken
2. vägkorsning
3. rondell
4. parkeringshus

den sista har ju inte så mycket med nätverk att göra så den kanske du får jämföra med nåt annat...

Ja, det lät ju som en bra pekboksnivå tills man kom till punkt fyra. Då fick jag mig ett gott skratt...

  • Medlem
  • 2005-08-04 09:58

Kan man kommunicera i nätverk medelst USB/USB2?

endast via usb>rj45 alt usb>802.11x

Ursprungligen av Marcus Wernvik:

endast via usb>rj45 alt usb>802.11x

Nja...

http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010065502

Ursprungligen av Tomas Pärlestig:

USB-standarden bygger på att man har en bus controller, och endast en per träd/kedja. Därför kan man inte koppla ihop två datorer via USB.
Produkten ovan kringgår troligen detta genom att agera någon slags "proxy" i mitten skulle jag gissa. Men det är mest en gissning.
USB är iaf inte gjort för att kunna sammankoppla två datorer, till skillnad från t.ex Firewire.

1
Bevaka tråden