Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya (2005-07-26) iBook G4 prestanda?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-08-03 00:37

Jag har som så många andra här blivit hemst sugen på en den nya 12" iBooken. Idag har jag förutom för surfning och skrivande, datorn till att göra diverse trycksaker och hemsidor. Har idag en G4 800 Mhz med en gig RAM. Lurar litet på om prestandan i den nya iBooken är högre än min Quicksilver.

Jag kör idag med en 21" Studio Display, och jag vill absolut inte förlora möjligheten att fortsätta använda den. Skulle inte gå att göra nyhetsbrev och layout på bara en 12" skärm. Men, jag läste här nånstans i går att ni rekommenderade Screen spanning doctor. Någon som provat detta med en 21" skärm likt min?

Är prestandan högre än min nuvarande burk och går den att koppla till min stora skärm, så kommer jag att sälja min Quicksilver och köpa den nya iBooken i nästa vecka. Tänkte i så fall också köpa en extern FireWire disk för att inte förlora möjligheten till lagring. Ser ingen vits med att prösa snormycket pengar för att via BTO få större disk än 40 Gb till iBooken.

Så kom gärna med reaktioner. Någon som provat en så stor skärm som jag nämnde osv?!

Skärmens storlek spelar inte så stor roll, bara upplösningen. I en tidigare tråd frågade jag om 1600 x 1200 gick bra och fick som svar att folk hade testat ännu högre utan problem.

  • Medlem
  • 2005-08-03 02:16

Detta låter ju onekligen fantastiskt. Jag var inne på MacSupport i Lund idag och pratade med en trevlig säljare och han bekräftade också det där med att ScreenSpanningDoctor inte kan voida (härlig svengeska garantin. Är då bara prestandan tillräcklig så kommer jag garanterat köpa iBooken.

Någon som på rak arm kan säga om iBooken smiskar min Quicksilver?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-03 02:39

iBooken lär smiska din Quicksilver totalt på allt utom ev. diskprestanda så länge du har 1Gb RAM i den också. Svårt att säga på rak arm, men gissningsvis 50-70% snabbare CPU. Inräknat grafikkort - uppåt 200-300% kanske.iBooken's GPU har stöd för Core Image vilket gör den c:a 1-3 ggr så snabb som dess CPU för rendering av olika bildeffekter. Därför kan denna lille rackare vara 300% snabbare än din nuvarande best. Det senare enligt en utvecklare på ATi.

Dock kommer den extra skärmen "äta" på maskinens prestanda, eller snarare upplevda prestanda, tyvärr, eftersom Apple valt att snåla med 32MB VRAM.

Någon dum burk får du dock inte.

Notera detta är rena uppskattnigngar. Don't shoot me if I'm wrong

  • Medlem
  • 2005-08-03 03:32

Gött mos Blir ju sugnare och sugnare på detta. Att diskprestandan suger en del har jag förstått. Försökte hitta hyfsade benchmarks på nätet, och det jag kunde konstattera där var att diskprestanda var mycket bättre, som väntat, på Quicksilvern. Men, om jag som planerat, även köper en typ 250 Gb FireWire disk och därifrån kör mina Photoshop, PageMaker och såna grejor, hoppas jag på att kunna höja även diskprestandan. Säljer jag sen min Quicksilver, vilken är påkostad, så slipper jag daska upp alla tio lapparna. Quicksilvern har annars funkat bra. Har bytt fläktar, satt i fetare HD, skärmkort o litet smått o gott. Hoppas det gör att jag får nåt vettigt för den när jag säljer den. Det enda som jag sett att jag kommer att loosa är möjligheten att använda min SCSI-scanner. Thank god att jag har kvar även en Blådåre, där jag kan trycka i SCSI-kortet.

Kan ju för skojs skull nämna att jag idag kör ett ATI Radeon 9000 pro i Quicksilvern, som då har dubbla VRAM-et mot iBooken.

Hur mycket skulle du uppskatta (Erik) att prestandan kan ätas upp pga de snåla 32 Mb VRAM?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-03 11:12

Hur mycket skulle du uppskatta (Erik) att prestandan kan ätas upp pga de snåla 32 Mb VRAM?
Svårt att säga, men dator kommer snabbare "upplevas" slö men lite minne till varje skärm. Fönster kan hacka något när man flyttar dem osv. Om det faktiskt är stö:are vet jag inte, men det är möjligt.

Kollade upp lite data om den nya ibooken.

Memory (DDR SDRAM) 512MB PC2700 (333MHz) DDR SDRAM; supports up to 1.5GB; 1 available expansion slot

Hade inte den gamla ibooken endast 266Mhz minnen i sig?

Isåfall så borde ju det oxå göra att den blir lite snabbare

Är det inte så att systembusshastigheten i iBook (133 MHz resp 142 MHz) är en rätt stor flaskhals?

Ursprungligen av Adrian B:

Är det inte så att systembusshastigheten i iBook (133 MHz resp 142 MHz) är en rätt stor flaskhals?

Inte mitt område detta, men låter ju logiskt

Då har det väl ingen större betydelse hur bra minnen som sitter i datorn?

1
Bevaka tråden