Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lacie DVD-brännare, vilken?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-08-02 22:40

Har sökt i forumen, dock verkar de flesta trådarna vara ganska "gamla". Eftersom det alltid utveklas nya brännare med högre hastigheter ställer jag därför frågan:

Vilken Lacie DVD-brännare bör inhandlas?
Anledningen till att jag fått tankarna på Lacie är den återförsäljare som rekommenderade en extern Lacie istället för att installera en Superdrive (delvis pga priset).

Den får inte kosta mer än 12-1300 SEK pga stram budget.

Har funderat på:
Billig
Dock är den inte värst estetiskt tilltalande och i specifikationen står: Att programvara ingår, för PC.
Rekommenderas USB2 eller FW, då denna endast har USB2.

Dyr
Denna ser bättre ut, har både USB2 och FW. Ser inga andra skillnader i specen.

Är det värt att betala det högre priset för brännare No.2?

Några andra bra tips på brännare med bra funktionalitet och ett tilltalande yttre ( pga platsbrist behöver den stå brevid Imacen på bordet)?

Tack på förhand
Henke

Det viktigaste är att den har FireWire, hur den ser ut spelar väl mindre roll. Alla såna där lådor är fula.
Glöm USB 2.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-03 16:17
Ursprungligen av Nurell:

Det viktigaste är att den har FireWire, hur den ser ut spelar väl mindre roll. Alla såna där lådor är fula.
Glöm USB 2.

Tack för svaren!

Ok, blir den dyrare versionen med Firewire. Beställs idag:)

Du sa att externa brännare aldrig kan vara snygga?
Kolla den här
Är ganska snygg enligt mitt tycke!

Ursprungligen av miska:

Fördelar med en extern DVD-brännare:

- din bärbara dator blir inte lika varm (om du nu inte har en stationär, där det inte betyder lika mycket), och får såpass en längre livstid.
- lättare att kringå regions-skydd på.DVD
- lättare att dela brännaren med andra datorer

Håller med Nurell om att firewire är att föredra. Tror stödet för firewire är mer utvecklat.

Har själv en extern DVD brännare.

Jo - värmeutvecklingen blir markant lägre. Dock har jag en Imac - alltså är det lite klurigt (och förvånansvärt dyrt) att installera en Superdrive själv.
Därav blir det en extern.
Roten till frågan du besvarade var om Lacies brännare rekommenderas?

Finns programvara för Mac? Meföljer kanske?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-03 08:44
Ursprungligen av heinz_p:

Vilken Lacie DVD-brännare bör inhandlas?
Anledningen till att jag fått tankarna på Lacie är den återförsäljare som rekommenderade en extern Lacie istället för att installera en Superdrive (delvis pga priset).

Fördelar med en extern DVD-brännare:

- din bärbara dator blir inte lika varm (om du nu inte har en stationär, där det inte betyder lika mycket), och får såpass en längre livstid.
- lättare att kringå regions-skydd på.DVD
- lättare att dela brännaren med andra datorer

Håller med Nurell om att firewire är att föredra. Tror stödet för firewire är mer utvecklat.

Har själv en extern DVD brännare.

/m

  • Oregistrerad
  • 2005-08-03 16:17

Jag har Firewire-versionen av Porschen och är nöjd med den...har fungerat bra både med PC och Mac...
Fast ok, jag håller med om att den inte är speciellt snygg...

  • Oregistrerad
  • 2005-08-03 16:24
Ursprungligen av lasselu:

Jag har Firewire-versionen av Porschen och är nöjd med den...har fungerat bra både med PC och Mac...
Fast ok, jag håller med om att den inte är speciellt snygg...

Ok, ingick programvara för Mac. Tex Toast lr liknande?

  • Oregistrerad
  • 2005-08-04 08:55

Näe, inte vad jag kommer ihåg...

  • Oregistrerad
  • 2005-08-04 09:39

När jag köpte min LaCie D2 extern DVD-brännare så fanns Toast med. Jag beställde den ifrån Applestore och vet inte om det är standard att Toast följer med. Har sett på andra ställen att det finns två alternativ antingen så beställer man med Toast eller inte. Det brukar skilja några hundringar.
Jag är för övrigt nöjd med min D2:a som funkar jättebra och är snygg bredvid datorn. Har polare med LaCie Porsche diskar som jag tycker är mindre fina. Men smaken är ju olika.

1
Bevaka tråden