Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Öka räckvidden på Airport Express

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har följande uppsättning:
1 st Airport Xtreme basstation
2 st Airport Express, till varje Express är en stereo ansluten
3 st Macar anslutna via trådlöst

Då huset är stort är räckvidden inte helt perfekt, därför ville jag slå på "Utökad räckvidd" på Airport Express-stationerna. Men när jag gör det kan jag inte längre välja det aktuella nätverket. Namnet dyker helt enkelt inte upp i listan!

Är det inte meningen att man ska kunna utöka räckvidden samtidigt som man använder Express:en som musiknod, eller är det nåt som kan vara felinställt?!

Me2

Det här problemet har jag också.

Har en airport express som är installerad och klar. Nu när jag köpte en till och skulle installera den för att kunna köra itunes på stereon en trappa ner så fick jag lite problem.
Valde alternativet att installera som utökad bla bla... när den ansluter till den och jag ska välja vilket nätverk den ska ansluta till så finns det inget att välja i rullistan.

Har jag missat nån inställning på airporten jag redan har, och ska använda som bas?

Jag kör PC, men det påverkar nog inte...

Tacksam för snabba svar!

Jag har verkat förstått att det inte går ha båda inställningarna samtidigt. Uselt, men så är det...

Men hur ska jag kunna få in den andra airporten då? Så att jag kan växla mellan dom båda i Itunes....

Båda måste ha räckvidd till huvudstationen. Eller så köper du en basstation/express till som du bara ökar räckvidden på...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-07-29 15:57

det ska funka fint
du kan ha upp till 5 basstationer.

enklaste sätted att få wds att funka:
nollställ alla basstationer och koppla ur dem ur strömmen
koppla i den du ska ha som huvud station (den som är kopplad till internet tex)
kör airport setup assistant - skapa nytt nätverk - sätt up namn lösenord, säkerhet etc..
koppla in en av de andra bassationerna i strömmen
kör setup assistenten - välj "setup new" välj - "join a network" o sen "extend"
kommer inte ditt nätverk upp här så är det förlångt imellan dem
testa o sätt upp dom i samma rum o sen flytta dom
gör lika dant med nästa.. osv..

//johan

Problemet Johan är att vi inte kan ha en Express BÅDE som förlängare och musikdelare. Man måste alltså köpa ytterligare en trådlös enbart för att förbättra räckvidden, vilket känns sunkigt när man redan köpt en huvudstation och två Express-stationer...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-07-29 16:58

problemet nämdes först som att det inte gick att skapa ett wds nätverk.

så vitt jag vet ska det fungera att ha flera expresser och spela musik på.
dock inte samtidigt. har du "satt på" airtunes under musik tabben i airport admin utility.
ska de olika dyka upp i itunes.
kolla på högersidan av:
http://www.apple.com/airportexpress/unwireyourlivingroom.html

Min express klarar av båda delarna. Mycket märkligt. Jag ställde in min att förlänga nätverket i huvudsak och såg att den kom upp i itunes som en bonus. Förstår inte varför den inte skulle kunna klara av 2 saker samtidigt. Det ena tar ju inte ut det andra.

Det kan man tycka, men jag får det inte att fungera som du beskriver...

Ursprungligen av carlsson:

Det kan man tycka, men jag får det inte att fungera som du beskriver...

Det funkar för mig, min APExpress förlänger mitt "ordinarie" nätverk från en APExtreme OCH kör Airtunes. Jag kan inte rekonstruera i detalj hur jag bar mig åt för att få det så, men det var inte svårt

Jag ska prova att ställa om den från scratch igen, så får vi se...

Tack för svaren så länge!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-13 20:58

Jag har 2 express varav den ena är kopplad till tråd. Den andra både förlänger och spelar Airtunes. Så här funkar det oxå. Jag tog bort alla säkerhetsinställningar och körde AirPort Setup Assistant. Har inte heller koll på exakt vad jag gjorde men jag ville i huvudsak förlänga räckvidden. Airtunes kom automatiskt.

Det jag skulle vilja göra nu är att använda en av mina stationära maskiner som en Airtunes/Express. Så att jag får upp både expresserna och den stationära i iTunes. Någon som vet om det går?

1
Bevaka tråden