Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har forskat lite - modem tar CPU-kraft

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-31 18:59

Och det visar sig att om man har ett modem i minin (oavsett om det används eller ej) så tar det en del prestanda av datorn.
Och alla minis som köptes i början av lanseringen har ju modem (tyvär eftersom man sällan har användning av ett sånt nu för tiden)

Så min fråga är...
Kan man öppna minin och plocka ur modemet på ett enkelt sätt? (eller svårt)

Och så kan jag väl passa på att fråga om något proffs där ute vet hur mycket prestanda som stjäls av modemet ?

Tackar för ordet!

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-07-31 19:03

Menar du att datorn blir långsammare om man har modem? Har du någon artikel som berättar om detta? Låter mycket underligt tycker jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-31 19:08

Precis så menar jag! men nej ingen artikel men har en kompis som berättade det för mig för ett år sedan på pc!
Och nu hörde jag det igen av en annan person, att det är så även på mac.
Jag kan dock inte påstå att jag vet att det är så!

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-07-31 19:21

"Jag har forskat lite" innebär att två kompisar har sagt det?

Jag kan nästan garantera dig att det INTE är så. Det finns liksom ingen logik i det. Kanske menade dina vänner att internet går långsammare med modem än med bredband?

Jomen liiite långsammare går det ju...
Drivrutiner för modemet laddas in i operativsystemet, och de tar typ 0.1 MB minne, så visst..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-31 19:41
Ursprungligen av Kalliban:

Jomen liiite långsammare går det ju...
Drivrutiner för modemet laddas in i operativsystemet, och de tar typ 0.1 MB minne, så visst..

Ja det är ju så att alla saker som sitter i extra tar ju lite prestanda, men om du säger att det är så lite som försvinner så är det ju ingen fara... men skulle ändå vilja veta mer exakt..
Dessutom så, varför ha ett modem inkopplat om det alldrig används av mig?

Angående forskningen jag gjort så har jag altså ej FORSKAT utan hört mig för lite hos andra än de två jag nämde förut!
Ledsen om jag använde fel ordval

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-07-31 19:42

Jag kom ihåg på den tiden då jag hade ett PCI-modem i min PC, när man ringde upp till internet med det så under själva uppringningsprocessen blev datorn väldigt långsam.
Detta var ett sk. Win-modem, ingen egentlig modem-hårdvara, utan det mesta sköts av operativsystemet.

Vad jag har läst så ska modemet i Mac Mini också vara av modellen Win-modem, så detta kanske stämmer till viss del, men när man väl ha kopplat upp borde ju inte datorn vara något segare, det var inte min PC iaf...

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-07-31 20:02

Kort enkelt svar:

Nej, modemet i en Mac mini påverkar inte prestandan hos datorn i övrigt över huvud taget.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-31 20:33
Ursprungligen av akesson:

Kort enkelt svar:

Nej, modemet i en Mac mini påverkar inte prestandan hos datorn i övrigt över huvud taget.

Okej då vet jag! tack för det.

1
Bevaka tråden