Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köra extern skärm med stängd dator?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Idag provade jag att ansluta en till skärm till min iBook G4. Jag använde mig av den medföljande VGA-kabeln och allt fungerar bra. Men nu "speglar" ju datorn allt man gör, dvs den bara kopierar datorns skärm till den andra. Så när jag fäller ihop iBooken så går den ner i viloläge och den externa skärmen slocknar också. Är det någon som vet hur man ska göra för att kunna fälla ihop sin iBook utan att den anslutna skärmen också slocknar, går det över huvud taget? För annars känns det rätt onödigt att ha den ansluten eftersom man då bara får två skärmar med samma innehåll.
Tack på förhand!

Apple använder handlovsstödet och tangentbordet som avkylningsyta som jag förstått det. Därför går datorn för varm när du slå ihop den. Jag brukar vika ner skärmen så pass att jag inte stör mig på det, men inte helt så den stängs.

Men vill du läsa mer om vad andra tycker, sök lite här på 99mac, det har varit uppe många gånger. Ibland kallas det "clam shell mode".

Eller så kör du screen spanning-hacket och får dubbla skärmar.

Ursprungligen av Adrian B:

Eller så kör du screen spanning-hacket och får dubbla skärmar.

Vad innebär det? Är inte så insatt i alla termer m.m.

PS. Jag får tacka för informationen.DS

Ursprungligen av filip.ekman:

Vad innebär det? Är inte så insatt i alla termer m.m.

Ah, ledsen, det blev lite macjargongdär Jo, hacket innebär att man ändrar på en sak så att iBooken kan köra dubbla skärmar (dvs utökad skärmyta, den interna skärmen visar en del och den externa en del). Hacket ändrar en sak i datorns "firmware" som Apple ställt in för att förhindra denna trevliga finess. Enklast använder man ett program som heter Screenspaning Doctor eller liknande, sök på 99mac så hittar du mer om det.

okej okej

Jag får tacka för svaren.. får väl pallra mig till någon affär och köpa en skärm då.
En sista fråga bara, jag har kollat på apples hemsida om deras skärmar fungerar till min dator. Där står det att inte gör det :(.. går det verkligen inte eller kan man fixa så att det går? skulle bra gärna köra med en apple skärm då jag gillar att ha samma märke på mina grejer.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-07-30 23:11
Ursprungligen av filip.ekman:

Jag får tacka för svaren.. får väl pallra mig till någon affär och köpa en skärm då.
En sista fråga bara, jag har kollat på apples hemsida om deras skärmar fungerar till min dator. Där står det att inte gör det :(.. går det verkligen inte eller kan man fixa så att det går? skulle bra gärna köra med en apple skärm då jag gillar att ha samma märke på mina grejer.

Har du råd med en Apple-skärm har du råd med en Powerbook

Deras skärmar borde fungera till din dator men det är inte riktigt säkert.

1
Bevaka tråden