Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

I valet och kvalet - Dell 24' eller Apple 23'?

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-07-28 18:11

Hej. Jag har kollat lite på skärmar som ska inhandlas tillsammans med en ny Powermac. Jag har sett två stycken intressante. Apples 23tummare och Dells 24tummare. Dellskärmen verkar verkligen vara skitbra. Både siffrorna och recensionerna har varit kanonbra. Vilken ska jag välja. Jag kommer framförallt använda den bildbehandling så skärmen ska gå att kalibrera.

Dells 24

Vi har en sån Dell-skärm här på kontoret. Den är inte så dum. När vi köpte den var den dessutom billigare, men Dell höjde priset i våras rätt saftigt, 2000-3000 kr. Kanske för att skärmen blev så extremt populär och de inte kunde leverera på flera månader.

Jag skulle också ha fått en att använda här om det inte var för att Dell klantade sig och skickade bara en (dom hade en deal där man fick den andra skärmen för halva priset och 24-tummaren var med i den kampanjen just då, så det var sanslöst bra köpläge på den jämfört med nu).

  • Medlem
  • Täby
  • 2005-07-29 08:35

Apple skärmen självklart... den är grymmt mycket snyggare när den står där på bordet, det är ju en möbel det också
Sen behöver du INTE kalibrera din apple skärm... den är redan kalibrerad när du får den... den är 100% digital till skillnad från många andra LCD skärmar idag. Läste nånting om varför man inte behöver kalibrera den på apples hemsida igår men nu hittar jag inte den...

Sitter själv på en 23" och kunde inte vara mer nöjd... riktigt grymmt bra o snygg

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-07-29 10:46

Jag tycker du skall läsa de olika trådar som redan finns på 99mac om Apple skärmarna.
Apples skärmar är ojämna, uppvisar oftast rosa-röda färgskiftningar, har sämre svärta och är svåra att kalibrera med extern kalibrator för att få ett fullgott resultat.

Att de är förinställda på ett Kelvintal är inte desamma som att de är kalibrerade för bildbehandling.
Oavsett skärm så får du skapa en profil genom att mäta upp just den skärm du använder med ett kalibreringsverktyg.
De =Apple uppvisar inte heller bra resultat i 5000K som idag är standard.
Läs här så får du mer information förutom den jag nu ger dig.

http://www.barefeats.com/lcd.html

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=54040&highlight=r%E4tt+sk%E4rm

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=80746&highlight=Apple+23%22

Testa en Dell skärm, se efter om den är jämn med en gråskalekil som du lätt kan tillverka i exv Photoshop.

Hälsning Mikael

Senast redigerat 2005-07-29 11:04
  • Medlem
  • Täby
  • 2005-07-29 12:17
Ursprungligen av miri:

Jag tycker du skall läsa de olika trådar som redan finns på 99mac om Apple skärmarna.
Apples skärmar är ojämna, uppvisar oftast rosa-röda färgskiftningar, har sämre svärta och är svåra att kalibrera med extern kalibrator för att få ett fullgott resultat.

Att de är förinställda på ett Kelvintal är inte desamma som att de är kalibrerade för bildbehandling.
Oavsett skärm så får du skapa en profil genom att mäta upp just den skärm du använder med ett kalibreringsverktyg.
De =Apple uppvisar inte heller bra resultat i 5000K som idag är standard.
Läs här så får du mer information förutom den jag nu ger dig.

http://www.barefeats.com/lcd.html

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=54040&highlight=r%E4tt+sk%E4rm

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=80746&highlight=Apple+23%22

Testa en Dell skärm, se efter om den är jämn med en gråskalekil som du lätt kan tillverka i exv Photoshop.

Hälsning Mikael

Har läst om problem med apple skärmarna men det är väll inte så vanligt iaf, jag har inga färgskiftningar på min... och om det nu skulle vara fel på det så får man ju lämna tillbaka den och köpa en ny...

edit: visst får man skapa en färgprofil så att det ser likadant ut på trycket om på skärmen.

edit 2: från apples hemsida:
Färgkalibrering

"Även fast Apples bildskärmar är inställda och klara att börja användas när de lämnar fabriken, kan du använda kalibreringsverktyg till att skapa en anpassad ColorSync-profil. En Apple-bildskärm smälter perfekt in i färgarbetsflödet och garanterar exakta färger både vid import, på skärmen och i utskrift."
http://www.apple.com/se/displays/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-29 12:26

Jag köpte en 20" Dell framför en 20" från Apple av just anledningar:

1. Bättre specar på papper
2. Fler in/ut (DVI, VGA, S-video, 4 USB, 24" har även minneskortläsare)
3. Vinnare i ett test mellan de två modellerna
4. 3 års garanti mot Apple minsamma 1 år
5. C:a 2500 kr (30%) billigare

Deras 24" verkar onekligen dra åt samma håll, tyvärr. Skärmar ser bättre ut "in real life" än som produktbild, men klar inte lika bra som Apples skärmar. Tyvärr var och är framför allt prisskillnad och garantitider för stor för att se förbi det. Design är värt mycket men inte så här mycket för mig just nu.

  • Medlem
  • Täby
  • 2005-07-31 17:13
Ursprungligen av Erik.dv:

Jag köpte en 20" Dell framför en 20" från Apple av just anledningar:

1. Bättre specar på papper
2. Fler in/ut (DVI, VGA, S-video, 4 USB, 24" har även minneskortläsare)
3. Vinnare i ett test mellan de två modellerna
4. 3 års garanti mot Apple minsamma 1 år
5. C:a 2500 kr (30%) billigare

Deras 24" verkar onekligen dra åt samma håll, tyvärr. Skärmar ser bättre ut "in real life" än som produktbild, men klar inte lika bra som Apples skärmar. Tyvärr var och är framför allt prisskillnad och garantitider för stor för att se förbi det. Design är värt mycket men inte så här mycket för mig just nu.

Måste bara påpeka att det är exakt samma LCD i 20" skärmarna Specarna är exakt samma bara det att apple är mer blygsamma med sina.

Fördelen med dell skärmen är att den är just billigare och har fler ingångar.
Själv köpte jag en Apple cinema display 23" framför en dell skäm för att designen är mycket viktig för mig.

http://www.anandtech.com/displays/showdoc.aspx?i=2400

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-07-29 12:31

Inte så vanligt?
Sjovall medlem här på 99mac fick testa igenom-var det 4 st för att hitta en som inte var så defekt vad det gäller färgskiftningar.
Själv har jag mätt upp ett antal, där ingen var OK.
Du har mao tur.Men skapa en jämn grå yta 128.128.128 över bildytan. Sänk ner omgivningsljuset Har din skärm färgskiftningar?
Skapa en gråskalekil, se om eller hur det gråa går i rött eller grönt beroende var i skalan du är. Bandningar, övergångar,linjäritet

Till bildbehandling är skärmen ingen höjdare .
Mvh/Mikael

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-29 13:07

sitter med 23an här. MYCKET nöjd!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-29 14:14

Hemma hos mig så har inga av min två 20" Alu skärmar har några skiftningar, utan jag är mycket nöjd med dom,, iof så är våran 21" EIZO skärm på kontoret snäppet bättre, dock kan man fråga sig om den kvalitetshöjningen är värd de 25 000 extra man får betala för den..
Men helt klart så är Dell skärmen bättre, dom är ju alltid bättre än Mac, spelar ingen roll vad Dell gör så är det ju bättre än Apples halvmesyrer ..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-29 14:26

Men helt klart så är Dell skärmen bättre, dom är ju alltid bättre än Mac, spelar ingen roll vad Dell gör så är det ju bättre än Apples halvmesyrer

Så är det garanterat inte - att Dell alltid är bättre än Apple - men vad gäller skärmarna här så vinner Dell på allt utom design (utseende) och saknad av firewire hubb. Övrigt vinner tyvärr Dell-skärmarna på i det här fallet. Hade en lång tråd om detta tidigare också vet jag. Känns tråkigt att jag fick "sjunka" till Dell, men de har en bättre produkt så vad ska man göra?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-29 14:37

Jag skrev det med ironi, tror säkert att Dells skärmar kan vara bättre, hoppas att Apple gör något åt det, dock så känns det mer och mer att Apple försöker rida på sitt namn, och att dom allt oftare försöker sälja på oss halvtaskiga grejer för dyra pengar. Dock så håller de flesta märkes skärmarna så pass hög kvalitet numera att skillnaden mellan en skärm för 5000:- och en skärm för 50000:- kan många gånger vara knappt märkbar, jag var inne på YFO och kollade på EIZO fetaste 22" (50000 +moms) och Apple 20" skärm, visst såg man skillnader i vissa skalor men att det skulle vara värd merkostnaden vet jag inte.. Men om du får en Dell med bättre kvalitet för lägre pris så är väl valet gjort.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-07-29 17:41

Det är märkligt hur vissa gång på gång orkar försvara Apple produkter som ibland är direkt undermåliga. Appleskärmarna har under åren varit behäftade med sådana felaktigheter att de ej kan rekommenderas till bildbehandling. Bildbehandling var trådskrivarens kriterie.
Det finns med andra ord bättre och billigare skärmar. En heter Dell en annan heter Lacie.
Det finns även dyrare skärmar som är betydligt bättre=Eizo. Men Eizo har även en billigare varianter av skärmar som även de är klart bättre än en Apple 23" skärm vad det gäller färgåtergivning, kalibrering, linjäritet.

Mikael

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-29 18:37

Jag håller med!
Dock så tycker jag OSX ligger några ljusår före både XP och linux, så jag sitter hellre med en lite slöare burk med OSX än på en lite snabbare med XP. Jag satt tidigare i sommras på en webb byrå och jobbade med ett projekt för ett fotobaserat webb spel, och jag var då åter tvungen att jobba med XP, och verkligheten var tom värre än mina mörka minnen av skiten..

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-07-29 19:03

Jag tycker man skall satsa på en Eizo skärm.
CG19 och uppåt. Räkna in den på några år så är den väl värd priset, http://www.inwarehouse.se/productDe...4&ReferId=3

http://www.inwarehouse.se/productDe...9&ReferId=3 LaCie Photon 20"
En hygglig skärm, billig, svår att få snygg under 6500K. Märklig frostig antireflexyta framför bilden.
Har ett ex själv

http://www.inwarehouse.se/productDe...2&ReferId=3

Philips 200P4SS 20tum 1600x1200 16ms DVI-D Pivot Högtalare Silver

Enligt Petter som är en av Sveriges bästa konsulter på färghantering/flöden från skärm till tryck så kan denna skärm bli riktigt bra vid kalibrering. Något ojämn i seriena . Man bör därför testa det ex man skall köpa.

Mikael

Jag håller med miri. Är det så att bildbehandling som är huvudsyftet vid köp av en skärm ska man inte snåla. Jag anser att det rent av är bättre att spara lite på datorn och lägga dessa pengar på skärmen, en bra kalibrator och gärna en utbildning i hur man sköter den senare. Det är trots allt resultatet som är viktigare än hur snabbt det går att applicera filter i Photoshop.

Å andra sidan kanske den som jobbar mot dagstidningar inte har samma behov av en kanonskärm som den som jobbar mot magasin. I det förra fallet Är färgrymden och -återgivningen i exempelvis en CG19 milsvitt bättre än vad du kan få i tryck, och då kan en lite billigare skärm räcka gott.

Glöm dock inte att Mikael är en av de kräsnaste skärmanvändarna i vårt land, så vi vanliga dödliga kan ta hans i bland svavelosande kritik av Apples skärmar med en nypa salt och njuta av att de är bland de snyggaste man kan ha på sitt skrivbord. Men om jag någon gång skulle köpa en skärm för professionell bildbehandling är han den förste här på 99mac jag skulle fråga om råd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-29 20:43
Ursprungligen av ohennig:

Glöm dock inte att Mikael är en av de kräsnaste skärmanvändarna i vårt land,

Jag skulle säga den kräsnaste i Sverige!! Tror att han ensam även tar både guld, silver och brons i denna kategori.

Men jag skulle nog även våga säga att Apples skärmar fungerar hur bra som helst för de resterande 99,99% fotografer, dock så har jag inte sagt att Apple skärm är den bästa, för det är den inte.. Men vore den så dålig så är jag förvånad att den står i digitalalabb och hyrstudios världen över..

Ursprungligen av Fredric:

Jag skulle säga den kräsnaste i Sverige!! Tror att han ensam även tar både guld, silver och brons i denna kategori.

Men jag skulle nog även våga säga att Apples skärmar fungerar hur bra som helst för de resterande 99,99% fotografer, dock så har jag inte sagt att Apple skärm är den bästa, för det är den inte.. Men vore den så dålig så är jag förvånad att den står i digitalalabb och hyrstudios världen över..

Ja med det i åtanke är det väl bra märkligt att vi inte äter avföring med, jag menar alla flugor kan ju inte ha fel eller...;)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-29 21:50
Ursprungligen av Tomas Pärlestig:

Ja med det i åtanke är det väl bra märkligt att vi inte äter avföring med, jag menar alla flugor kan ju inte ha fel eller...;)

Det har dom inte heller..

  • Medlem
  • International user
  • 2005-07-30 19:56
Ursprungligen av Fredric:

Jag skulle säga den kräsnaste i Sverige!! Tror att han ensam även tar både guld, silver och brons i denna kategori.

Men jag skulle nog även våga säga att Apples skärmar fungerar hur bra som helst för de resterande 99,99% fotografer, dock så har jag inte sagt att Apple skärm är den bästa, för det är den inte.. Men vore den så dålig så är jag förvånad att den står i digitalalabb och hyrstudios världen över..

Ursprungligen av Tomas Pärlestig:

Ja med det i åtanke är det väl bra märkligt att vi inte äter avföring med, jag menar alla flugor kan ju inte ha fel eller...;)

kanske vi skulle passa på att fråga oss varför vi använder mac, när ~90% av världen inte gör det

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-31 12:29
Ursprungligen av miska:

kanske vi skulle passa på att fråga oss varför vi använder mac, när ~90% av världen inte gör det

Dom 90% är 100% efterblivna

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-31 21:32
Ursprungligen av Fred!:

Dom 90% är 100% efterblivna

Man kan inte gör allt som alla andra!!
jag har valt att äta bajs och använda Mac..

Jag kan lägga till att när jag nu inte fick någon 24"-tummare från Dell så fick jag en 20"-tummare istället, inte den breda utan den som är 1600 x 1200 och den är jättetrevlig att använda. Ser bra ut i mina (inte jättekräsna) ögon. Skulle gärna köpa hem en sådan att ha till mig iBook om jag hade råd. Även om den inte är lika tjusig som Apples skärmar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-30 17:18

Precis!

Damn Dell for rebates!!

Hade suttit med en Cinema 20" om det inte var för deras rabatter... Snart blir det nog ytterliggare en 20" från Dell då de, igen, satt ner priset.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-31 23:47

Måste bara påpeka att det är exakt samma LCD i 20" skärmarna Specarna är exakt samma bara det att apple är mer blygsamma med sina.
Inte helt korrekt. Dell använder en annan backlight, men samma LCD-plattor som jag fattat det. Detta påverkar ljusstyrkan och kontrasten i skärmen. Därför får den andra specar än Apple's modell. Testet du hänvisar till visar även att detta återspeglas i verkligheten. Detta gäller 20" modellerna endast. Apples 23" och Dell's 24" är helt olika skärmar så vitt jag vet där Dell på papper är grymt mkt bättre.

Fördelen med dell skärmen är att den är just billigare och har fler ingångar.
…och har bättre specar och 3 års garanti. Men Apples skärm ser ut som en Ferrari, denna ser ut som vad vet jag... En skoda?

Utseendet är dock inte allt för i fallet dell 20" vs apple 20" så har apple valt en bättre kaross till ett sämre innandöme till ett högre pris. Sen får man avgöra själv vad man värdesätter i en monitor.

Ett test för Apple 23" vs Dell 24" dock:
http://www.barefeats.com/lcd.html

  • Medlem
  • 2005-08-02 14:29
Ursprungligen av Erik.dv:

Måste bara påpeka att det är exakt samma LCD i 20" skärmarna Specarna är exakt samma bara det att apple är mer blygsamma med sina.
Inte helt korrekt. Dell använder en annan backlight, men samma LCD-plattor som jag fattat det. Detta påverkar ljusstyrkan och kontrasten i skärmen. Därför får den andra specar än Apple's modell. Testet du hänvisar till visar även att detta återspeglas i verkligheten. Detta gäller 20" modellerna endast. Apples 23" och Dell's 24" är helt olika skärmar så vitt jag vet där Dell på papper är grymt mkt bättre.

Fördelen med dell skärmen är att den är just billigare och har fler ingångar.
…och har bättre specar och 3 års garanti. Men Apples skärm ser ut som en Ferrari, denna ser ut som vad vet jag... En skoda?

Utseendet är dock inte allt för i fallet dell 20" vs apple 20" så har apple valt en bättre kaross till ett sämre innandöme till ett högre pris. Sen får man avgöra själv vad man värdesätter i en monitor.

Ett test för Apple 23" vs Dell 24" dock:
http://www.barefeats.com/lcd.html

I min mening är Apples 20" bättre än Dells. Jag har sett 4 Dell-skärmar i verkligheten, och alla har extremt dålig svärta samt ojämn belysning. De 20" Apple-skärmar jag sett har inte haft några sådana problem. Deras siffror om hög kontrast är bogus, eftersom det på många ställen på skärmen aldrig blir mörkare än mellangrått. Jag valde Dell-skärmen pga av samma saker som du, men skulle jag köpa en idag hade jag valt Apples eller en 24" Dell. Eller något annat.

  • Medlem
  • Täby
  • 2005-08-02 07:38

Erik.dv måste säga att jag håller med dig om det du skriver... Däremot tycker jag att dellen har så marginellt lite bättre specar så att det i 20" inte spelar någon som helst roll, därav jag inte skrev det och det var just pga backlighten.

Skoda... det va väll snällt... prova med trabant istället

  • Oregistrerad
  • 2005-08-03 13:19

Hej igen. Nu har jag helt glömt bort min egen tråd. Surfade in här på forumet och såg "Dell 24' eller Apple 23'?" och tänkte: precis det här behöver jag veta och så kom jag på att det var min egna tråd :).

Jaja, det verkar som att Dellskärmen är mycket bättre än apples 23tummare. Men frågan är hur bra? En Coloredge är för dyr och för liten ifall man ska ha råd med den. Duger Dellskärmen? Observera att jag inte jobbar med fotografering utan jag är snarare en seriös amatör. Mina krav är egentligen att den ska visa bilderna snyggt, att allting ser bra ut, att den klarar av att visa många nyanser och det är inte sååå himla viktigt ifall färgerna inte stämmer exakt. Jag kommer nog inte göra särskilt mycket printningar. Frågan är helt enkelt; Duger Dells 24tummare?

  • Oregistrerad
  • 2005-08-03 13:31

Hmm.. Jo det får nog bli en Dell 24". Men en Coloredge 22.2 tum skulle man inte tacka nej till. tihihi

EDIT: Just det, jag tänkte fråga om en annan sak. Jag läste nämligen i tidningen Datormagazin(mycket bra tidning) ett skärmtest där Samsung 243T blev testvinnaren. I detta test så var inte Dellskärmen med men hur är Samsungen jämfört med Dellskärmen? Vilken är bäst?

Senast redigerat 2005-08-03 13:42
  • Medlem
  • 2005-08-02 14:44

Ursäkta om jag kommer med en dum fråga... Kan man använda S-video kopplingen i Dell-skärmen för att ansluta till tv:n? Eller är det endast en S-video in?

Bevaka tråden