Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Cinema Display 20' - ett bra köp!

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte bara dela med mig att jag har införskaffat en 20" Cinema Display och är väldans nöjd än så länge! Bra färgåtergivning, betraktningsvinkel, design, egonomi. Widescreen-formatet diggar jag också skarpt och det känns mer rätt faktiskt. Skärmen är prisvärd också jämfört med likvärdiga 20":are, så jag kan helt klart rekommendera den! Sen att den passar perfekt med designen till min G5 PowerMac gör ju inte saken sämre!

(Enda som jag inte gillar är de små eftersläpningarna, men det verkar inte som man kommer ifrån dem vilken TFT-skärm man än köper. 16 ms kan man leva med.)

Vilka andra skärmar jämför du då med? Hur är ergonomin bättre på Apples skärm gentemot andra? Hur mäter du färgåtergivningen? 16ms snarare ligger den på närmare 25ms i responstid.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-30 01:13

Apples 20" är "okej" pris/prestanda men "fantastik" look.

Jag har skrivit det många gånger förr men du får en Dell 20" Wide som är bättre på alla punkter utom design/utseende, men för 2000 kr mindre. Även denna har en responstid på 13-16 ms vilket är godtagbart men kunde gott vara bättre (kommer från CRT utan eftersläp alls - man byter visst realtids gaussianblur mot motionblur istället ).

Håller med om att 20" Wide är en riktigt "skön" storlek. Funderar dock på om jag inte ska skaffa en skärm till…

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-07-30 08:29

Jag mår tillräckligt dåligt av att ha en förklädd Lexmarkskrivare med Dell-logga, skulle aldrig stå ut med att ha en sådan på bordet... Jag är Apple-skadad, jag vet, men är mycket nöjd med min 20" Cinema Display ändå.

Skriv inte att Apples skärmar är bra, då kommer miri och skriver att ni har fel och att han har rätt.

Jag är också nöjd med min Cinema Display.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-07-30 11:23

Nurell
Blanda gärna in mig om vi diskuterar kriterrierna för en bildskärm och att arbeta prof med bilder.

Om du nu skall ge /dela ut nackskott, kom med fakta.

Mikael

Jag visste det!
Jag visste det!

Lägg upp några länkar då där du dissar Apples skärmar så alla får veta att de gjort ett dåligt köp!

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-07-30 12:42
Ursprungligen av Nurell:

Jag visste det!
Jag visste det!

Lägg upp några länkar då där du dissar Apples skärmar så alla får veta att de gjort ett dåligt köp!

Vad är det för trams du håller på med, det är inte bara jag som vidhåller att Appleskärmarna inte är direkt lämpliga för färghantering. Därtill är de för ojämna . Har för dålig svärta. Linjäritet vilket kanses i en gråskalekil

Du har ett problem och det är att det du har är alltid bäst, speciellt om det finns en Apple logga på produkten.

Du tillhör dem som i verkligheten dissar allt annat än Apple.
Numera kan man få bättre skärmar till lägre pris.

Snacka om inskränkthet, världen den består av mer produkter än Apples.

Nurell : Jag diskuterar gärna fakta, kan även lägga upp länkar, tester. Mina svar har gällt om skärmen är lämplig för bildhantering/färghantering.

Jag har aldrig påstått att inte Appleskärmen duger till vardagsarbetet. Som allmän skärm.
Jag delar därmed inte din uppfattning, men diskuterar gärna fakta

Sedan: Om köparen är nöjd med sin skärm så är det bra. Han eller hon behöver inte alls tycka den är dålig till det dom använder den till.

Men till färghantering finns det bättre- och det är det jag har svarat på.
Håll i sär saker och ting är du snäll.

Mikael

De flesta här har tröttnat på att diskutera med dig eftersom du mästrar och vet bäst i alla trådar. Har du inte märkt det? Jag har också tröttnat på att diskutera med dig. Och om det är någon som är inskränkt så är det väl du?
Jag förstod att du skulle hugga som en kobra i den tråden. Också.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-07-30 12:57

Du får vara hur trött du vill på mig, men inte en enda gång har jag fått ett fakta svar från dig.
Jag har sagt det tidigare, jag är inte här för att vidimera dina eller andras påståenden, som då endast baserar sig på vad man tycker eller tror.

Jag diskuterar gärna om skärmen är lämplig för bildhantering/färghantering.

Orsaken att jag gick in i denna tråd är ditt nackskott på mig.
inget annat
Hej hej
Mikael

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-30 14:19

Vad som är ett "bra köp" är högst relativt. Är köparen i tråden nöjd med sin Apple Cinema 20" så är det ett bra köp för honom, kan sägas, precis som jag anser min Canon EOS 350D var ett bra köp för mig, för jag är nöjd med den.

Men i fallet 20" Wide skulle jag säga att det finns bättre köp än Apples modell. Specar, tester och pris "talar" helt klart för i detta fallet Dell:en. Inte för att Apples Cinema 20" är ett dåligt köp, men jag skulle klart klassa Dell:s som ett bättre i samma kategori och prisklass (ja, 2000 kr billigare för en bättre skärm då ).

I fallet kamera kan säkert vissa påstå andra kameror är bättre. Vad som är ett "bra köp" är lite luddigt. Huvudsaken är att killen är nöjd med sin produkt

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-07-30 16:03

Jag köpte min Cinema 20" för någon vecka sedan (till en pc). Jag kollade på dell's, läste anandtech osv men med studentrabatt så skiljde det snarare 200kr än 2000kr. Skillnaderna i prestanda och pris tyckte jag inte uppvägde skillnaden i skönhet.

Jag har inte tänkt arbeta prof med den även om det leks en del med bilder från min EOS 350D. Jag är i vilket fall duktgt nöjd med den.

Kollade pricerunner på dellen nu och den var visst 6643 nu så nu skiljer det väl ungefär 500kr då.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-30 17:14

Dell har 25% rabatt just nu så monitorn går för 5300 kr c:a. Jag köpte den för ett par veckor sedan då hade de 30% rabatt så jag fick den för c:a 4900 kr. Mellan dessa två erbjudaden fick man halva priset på en monitor om man köpte två. Så ja, visst, priserna bygger på rea och rabatter men jag ser inget konstigt i det.

Hade båda kostat 7200 kr så är valet klart mycket svårare. Fortfarande finns pluset med 3 års garanti dock. Men Apples skärm är en klar skönhet!

http://accessories.euro.dell.com/sna/ProductDetail.aspx?sku=24134&c=se&l=sv&cs=sedhs1&category_id=6198&first=true&page=productlisting.aspx

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-07-30 18:58

Sedärja. Well jag letade ju inte ihjäl mig efter rabatter då jag nog kände jag ville ha alu i vilket fall. Det måste ju matcha de andra prylarna i närheten

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-31 14:40

Hehe, precis, det var lite det som fick mig nästan välja Apple också - matchar kommande G5:a, matchar Sony TV'n, matchar HK Recivern…

1
Bevaka tråden