Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

250 GB HD blir 128 GB efter formatering!?

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej på er!

Jag har köpt en 250 GB ATA som jag har satt in i min Powermac G3. När jag formaterar den så vägrar den bli 250...den vill bara veta av 128 GB

något tips?

/fredrik

  • Medlem
  • 2005-07-29 00:26

Formatera och partitionera den i t ex två 125 GB-partitioner i en annan dator som kan klara diskar över 128 GB och sätt sedan in den i din egen.

Smart... fungerar verkligen det?

Ja.

PowerMac saknar LBA-48 stöd. Dvs diskar över 137gb. Köp ett kontrollerkort som stödjer det eller formatera den i en annan dator som har stöd för större diskar.

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2005-07-29 10:48
Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

Ja.

PowerMac saknar LBA-48 stöd. Dvs diskar över 137gb. Köp ett kontrollerkort som stödjer det eller formatera den i en annan dator som har stöd för större diskar.

Nope, det är mjukvaru-probs med undantag för Blåvit G3 där ena bussen är Ultra-33...

  • Medlem
  • 2005-07-31 01:39
Ursprungligen av Ricky:

Nope, det är mjukvaru-probs med undantag för Blåvit G3 där ena bussen är Ultra-33...

Kan man stoppa en redan formatterad disk större än 128 (-137 eller vad det är) i en G3 b/w?

  • Medlem
  • 2005-08-01 22:09

Nu börjar jag bli smått galen...
Jag gick till min snälla granne och kopplade in min hårddisk i hans PowerMac, han har ett sånt där "kontroller kort" så att man kan formatera stora hårddiskar. Vi provade säkert 10 gånger på olika vis men jag kunde fortfarande inte formatera större än 128 GB, mycket störande!
Vad kan vara fel? En teori kan vara att grannens kontrollerkort behöver uppdateras.. Går det föresten att stoppa in ATA-hårddiskar i en PowerMac G5 eller fungerar bara S-ATA hårddiskar i dem?
Mycket tacksam för hjälp ......

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-08-02 17:35
Ursprungligen av Henke:

Nu börjar jag bli smått galen...
Jag gick till min snälla granne och kopplade in min hårddisk i hans PowerMac, han har ett sånt där "kontroller kort" så att man kan formatera stora hårddiskar. Vi provade säkert 10 gånger på olika vis men jag kunde fortfarande inte formatera större än 128 GB, mycket störande!
Vad kan vara fel? En teori kan vara att grannens kontrollerkort behöver uppdateras.. Går det föresten att stoppa in ATA-hårddiskar i en PowerMac G5 eller fungerar bara S-ATA hårddiskar i dem?
Mycket tacksam för hjälp ......

Det är Mirror G4 som man kan formattera större hårddiskar och sedan sätta in på äldre G4 eller G3.
Mirror G4 eller senare G4 (ATA bus).
Koppla in hårddisken som SLAVE och formattera från orginal HD (Mirror o uppåt).

Använder man kontrollerkort och lyckas formattera till större storlek, så kommer Apple moderkort inte förstå formatet. Kommer att säga att HD måsta omformatteras.

Bästa metoden är att formattera med Mirror G4, det blir inget protest när man har flyttat till äldre G4

Kanske någon annan här har annat erfarenhet ?

  • Medlem
  • 2005-08-02 18:28
Ursprungligen av REP:

Det är Mirror G4 som man kan formattera större hårddiskar och sedan sätta in på äldre G4 eller G3.
Mirror G4 eller senare G4 (ATA bus).
Koppla in hårddisken som SLAVE och formattera från orginal HD (Mirror o uppåt).

Använder man kontrollerkort och lyckas formattera till större storlek, så kommer Apple moderkort inte förstå formatet. Kommer att säga att HD måsta omformatteras.

Bästa metoden är att formattera med Mirror G4, det blir inget protest när man har flyttat till äldre G4

Kanske någon annan här har annat erfarenhet ?

Jaha, det var ju kanske en förklaring till varför det inte fungerade att formatera med grannens kontrollerkort. Synd att man inte känner någon med en Mirror G4 ;)...

  • Medlem
  • 2005-08-10 16:19

Jag har nu laddat ner ATA Hi-Cap som enligt Speedtools ska fixa mitt problem, när jag installerat programmet så ska vad jag förstår mina hårddiskar visas i sin rätta storlek.
Men när jag installerat programmet och formaterat om hd:n så blir den inte större än 128 GB, någon som använt programmet och kanske kan hjälpa mig?
Oerhört tacksam..

hm...när jag försökte göra det i ett externt chassi på min iMac G5 så ville den inte

nu har jag formaterat den 128 GB i powermac G3 - tar ut den - sätter den i externt FW-chassi och provar och formatera den igen...från iMac G5 alltså...be right back

hm...försöker mounta med iMac G5 men den vill inte

jag får väl partitionera den på jobb...

Ursprungligen av el gringo:

hm...försöker mounta med iMac G5 men den vill inte

jag får väl partitionera den på jobb...

Kan vara disk fel också. Råkat ut för samma sak. Disken var paj.

ja - tycker det verkar lite skumt...externt FW400 chassi inkopplad i iMac G5 och den vägrar formatera :rolleyes:

nu fungerade det. stoppade disken i ett externt USB2-chassi OCH där fungerade det

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-07-29 16:48
Ursprungligen av el gringo:

nu fungerade det. stoppade disken i ett externt USB2-chassi OCH där fungerade det

Det är inte alla externa chassin som klarar diskar över 128GB.

  • Medlem
  • 2005-07-29 17:40

Jag råkade ut för samma sak, köpte en 300 GB HD till min G4a. Jag har nu provat att sätta in den i en extern firewire låda för att formatera den med min iMac G5, men jag lyckas inte! Jag kan fortfarande inte formatera så att den blir större en 128 GB, det borde ju fungera i min iMac. Har ni några tips?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-07-29 18:07
Ursprungligen av Henke:

Jag råkade ut för samma sak, köpte en 300 GB HD till min G4a. Jag har nu provat att sätta in den i en extern firewire låda för att formatera den med min iMac G5, men jag lyckas inte! Jag kan fortfarande inte formatera så att den blir större en 128 GB, det borde ju fungera i min iMac. Har ni några tips?

Din extern lådan klarade nog inte större än 128 GB, på nyare extern låda klarar av.
Har du kompisar som har extern låda ? eller kompis har Mirror G4 eller senare, då kan man koppla in den som SLAVE hårddisk och formattera utan problem. Och sedan flytta hårddisken till din datorn. Då blir det faktiskt nästan 300 GB, fast man har "fel" ATA bus version.

  • Medlem
  • 2005-07-29 18:10
Ursprungligen av REP:

Din extern lådan klarade nog inte större än 128 GB, på nyare extern låda klarar av.
Har du kompisar som har extern låda ? eller kompis har Mirror G4 eller senare, då kan man koppla in den som SLAVE hårddisk och formattera utan problem. Och sedan flytta hårddisken till din datorn. Då blir det faktiskt nästan 300 GB, fast man har "fel" ATA bus version.

Innan har det suttit en 200 GB Maxtor HD i den lådan så den stödjer större hårddiskar, i alla fall Maxtor hårddiskar..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-07-29 18:22
Ursprungligen av Henke:

Innan har det suttit en 200 GB Maxtor HD i den lådan så den stödjer större hårddiskar, i alla fall Maxtor hårddiskar..

Formatterar du med Apple Skivverktyg ? Kör du OSX ?

  • Medlem
  • 2005-07-29 18:23
Ursprungligen av REP:

Formatterar du med Apple Skivverktyg ? Kör du OSX ?

Jadå, jag kör Tiger och skivverktyg:).

Det är Apple logik... Crappy system.

Jag trodde att det hette plug and play...Inte plug and pray...;)

  • Medlem
  • 2005-08-02 13:56

Detta är ett hårdvaru problem på äldre macar; dom har UATA-100 buss, bussen tillåter inte enligt specifikationen addressering av mer än ca 128GB.
På x86 sidan jobbades detta runt med en BIOS uppdatering när större diskar kom, apple gjorde aldrig något åt det.
Men det gjorde Intech; som har ett program som låter datorer med UATA-100 bus komma runt denna begränsning, detta kanske kan vara något att kolla på, då det är betydligt billigare än att köpa nytt kontrollerkort osv.

http://www.speedtools.com/ATA6.shtml

hej igen,

nu har jag formaterat min 300 GB i två partitioner. stoppar in den i PM G3 b/w och den ser bara den första partitionen!? jag formaterar den igen - nu i tre partitioner - och WHAT jag ser de första två partitionerna men INTE den tredje

jag tar hd'n med tre partitioner - stoppar in den i FWexternt chassi och alla partitionerna syns på skrivbordet!?

men när jag stoppar HDn in i datorn syns bara 2 partitioner :eek:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-15 18:54

väcker liv i denna diskution igen !

nån som hittat lösningen eller är det bara att acceptera 128GB ?

/ Urban_H

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-10-16 01:38
Ursprungligen av urban_h:

väcker liv i denna diskution igen !

nån som hittat lösningen eller är det bara att acceptera 128GB ?

/ Urban_H

G3an har ett ATA33 kort. Det har bara stöd för upp till 128GB. Det krävs ATA66 med LBA48 eller ATA100/133 för att det ska ta mer.

Lösningen är att köpa ett ATA kontrollerkort. Eller köpa en extern kabinett och köpa ett firewirekort.

ja - det verkar inte bättre. någon som vet var man kan köpa billiga kontrollerkort?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-10-16 12:32
Ursprungligen av el gringo:

ja - det verkar inte bättre. någon som vet var man kan köpa billiga kontrollerkort?

ATA 100/133 kostar väll en 7-800kr på macoteket.
Är det värt att lägga ut det på en så gammal dator, inte bättre att köpa en 120GB disk istället bara?

Bevaka tråden