Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför får jag inte upp mitt trådösa nätverk automatiskt?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-07-26 22:29

Hej.

Jag har två datorer, en stationär med fast nätverksanslutning och en bärbar dator som är trådlöst uppkoppat via en airport express. So far so good ...

Om jag kopplar min bärbara dator via fast lina till nätverket så hittar datorerna automatiskt varandra och det är bara att klicka på ikonerna för respektive dator för att få nätverkskontakt.

När jag kör den trådlöst så hittar den inte någonting automatiskt. Om jag ska få nätverkskontakt mellan datorerna så kan jag bara ansluta från den bärbara till den stationära, inte tvärtom.
Den stationära har en dynamisk ip-adress så jag måste gå in och kolla den varje gång jag ska ansluta. Omständligt tycker jag.

Ip-adressen till min bärbara dator delas ju ut av airporten så den är ju samma hela tiden, men att skriva in 10.0.1.2 för att ansluta går inte heller.

Jag har läst på forumet om hur man ansluter till PC burkar...
Att fixa ett sånt här problem borde ju vara enklare, det är ju bara mac-prylar....

Har jag missat något eller? Finns det någon annan lösning som något trevligt script som gör jobbet åt mig.

  • Medlem
  • Täby
  • 2005-07-27 08:44

Vad har du mer för utrustning mellan datorerna? Switch, hubb??

  • Oregistrerad
  • 2005-07-27 16:45

Jag har en inbyggd hubb (4 nätverksutgångar) i mitt bredbandsmodem.

  • Medlem
  • Täby
  • 2005-07-28 07:37

Och din airport är kopplad till denna samt din dator?

Isf ser det i stort ut som hemma hos mig, fastän jag har en brandvägg istället för ett modem då jag har BBB fiber rakt in i lägenheten.

Har du samma ip range på båda datorerna? i ditt fall börjar båda datorernas ip nr på 10.0.1.X ?
Har du samma subnetmask på båda? (vanligen 255.255.255.0)?
Själv kör jag med ip 192.168.1.X hemma... inga problem att få kontakt mellan min powerbook och min pc.
Lycka till!

  • Oregistrerad
  • 2005-07-28 17:16

Jag får ut olika ip adresser från modemet 85.224.38.xx osv Den stationära datorn och airporten blir tilldelade den typen av adress. Airporten delar sedan i sin tur ut en 10.0.1.2 adress till min bärbara dator.

Delnätsmask skiljer sig åt 255.255.252.0 har jag på den stationära och airporten men 255.255.255.0 på den bärbara.

  • Medlem
  • Täby
  • 2005-07-28 17:45
Ursprungligen av dannor:

Jag får ut olika ip adresser från modemet 85.224.38.xx osv Den stationära datorn och airporten blir tilldelade den typen av adress. Airporten delar sedan i sin tur ut en 10.0.1.2 adress till min bärbara dator.

Delnätsmask skiljer sig åt 255.255.252.0 har jag på den stationära och airporten men 255.255.255.0 på den bärbara.

Där har du ditt problem... du måste konfigurera grejjerna på något sätt så att du får det enhetligt likadant. Tyvärr är det för svårt (iaf för mig) att förklara hur du ska göra utan att sitta vid prylarna...
Lycka till!

  • Oregistrerad
  • 2005-07-28 17:54

OK, tack för hjälpen. Jag får försöka pula vidare själv så får vi se om det löser sig.

Måste Delnätmasken vara samma tror du?

  • Medlem
  • Täby
  • 2005-07-29 08:36
Ursprungligen av dannor:

OK, tack för hjälpen. Jag får försöka pula vidare själv så får vi se om det löser sig.

Måste Delnätmasken vara samma tror du?

Jepp....
Nätmask måste vara identisk (är 99,5% säker på detta... finns säkert workarounds men tror det bara blir krångligare)
och IPnr bör ligga på samma tex 10.0.0.X eller 192.168.0.X där X kan vara vilket tal som helst...

Stämmer bra, nätmasken måste vara samma. Men om du har DHCP ska du inte behöva bry dig om nätverksinställningarna, det sköter sig själv. Har du inte router med DHCP på modemet då, den har ju switch?

Jag har en WatchGuard SOHO 5 som agerar brandvägg och router med DHCP. På den är det en Linksys Accesspunkt som har en fast ip-adress (blir svårt att hitta den annars), alla andra datorer på nätet får tilldelat sig en ip-adress, med tillhörande nätmask automatiskt, oavsett om jag kör med kabel eller trådlöst. Det funkar likadant oavsett om det är PC eller Mac som ansluts.

Om du har DHCP, ska du inte ställa in något manuellt.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-29 15:53

Problemet är väl det att datorerna tilldelas ip-adresser av olika apparater. Den stationära har bredbandsmodemet och min bärbara har airporten.

Vad bestämmer nätmasknummret? Kan man påverka det?

  • Oregistrerad
  • 2005-07-29 16:16

YES!!! Problemet är löst. Jag gick helt enkelt in i airportens inställningar och stängde av airportens egna utdelning av adresser. Då fick min iBook en egen ip-adress från bredbandsmodemet. Poff och allting funkade som man önskar.

Jag gick in på bredbandsbolagets hemsida och såg där att det ingår 5 dynamiska ip-adresser i mitt abonemang. Annars hade jag antagligen varit stekt ...

Tack för hjälpen iaf. Ofta är lösningen lättare än man tror, så var det i det här ffallet.

1
Bevaka tråden