Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ny macägare men inte ny på 99mac...

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-07-29 13:25

Hej på er!

Jag heter Niclas Helbro och jag är som sagt inte helt ny här på 99mac. Jag driver en liten konsultbyrå som sysslar med det mesta som har med it att göra. Jag bor i stockholm, men ämnar flytta till californien i ungefär ett år om några veckor.

Jag blev medlem här 2004-03-19 med anledning av mitt stora intresse för apple och mac.
Intresset för mac väcktes då min kusin köpte en iMac glode och då jag för första gången kom i kontakt med mac och OSX(!) på riktigt. Allt med mac är så uppstyrt. Jag trivs med att reducera antalet tredjepartslösningar (primärt då hårdvara).

Sen avgudar jag operativsystemet. Jag är en av dem som till och från brassar in linux i min gamla häck (läs PC) för att jag fullkomligt ruttnar på window$ (och framförallt då rättighetshanteringen på filer). Jag kör då linux i ungefär en månad innan jag ruttnar på att inget funkar utan att behöva skriva egna kodsnuttar och fixa en massa ad hoc-lösningar. Det som händer då är att jag biter i det _stora_ sura äpplet och svär över att jag inte äger en mac och sedan installerar jag windows på min kärra igen.

Det är alltså inte förrän nu som jag har blivit stolt ägare till en (om än begagnad) Powerbook G4. Anledningen till att det nu blev av att köpa en PB är att jag som sagt ska flytta till USA i ett år och då behöver en bärbar dator med mig. Valet av dator var givet. Jag har ju dreglat över att köpa en mac i 2 år. Jag har länge läst mycket på forumet för att lära mig så mycket som möjligt om mac och OSX. och nu är det dags att jag börjar bidra något också.

cheers / niclas helbro

  • Oregistrerad
  • 2005-07-29 13:41

Välkommen, eller vad man ska säga när du har varit här så länge. Kul med en lite längre presentation. Ser fram emot att höra mer om din Powerbook.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-29 13:45

jag har dessutom insett att jag behöver större disk vilket ledde mig till att köpa en extern hårddisk också. Begränsade som mina tillgångar är blev den som var "most bang per buck". LaCie 250gb Porsche design för 1400:-. Ser fram emot att jobba mycket med dessa två enheter.

Jag har när jag tänker närmare på det faktiskt ägt min iPod G3 sedan tidigt 2003. Dessutom äger jag en ipod shuffle sedan de släpptes i sverige. SÅ så ny apple-konsument är jag inte. Men som sagt, det är ju OSet som drar mig mycket. och där är jag ny, än så länge!

cheers / n

Välkommen! Hoppas att du kommer vara nöjd med OS X!

1
Bevaka tråden