Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta HD till 7200rpm?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-07-27 14:36

Jag (och en iBookfrälst vän) funderar på att uppgradera hårddisken i iBooken när garantin gått ut. Frågan är förstås om en snabbare hårddisk verkligen ger en märkbar prestandaökning för vi har fått för oss att den är något av en flaskhals och att datorn skulle kännas mycket smidigare med högre varvtal på hårddisken.

4600 (eller är det 4200) som hddn snurrar i i iBooken är ju vad hårddiskan spann i 1996 typ. Någon som vet om en garanterad prestandahöjning skulle märkas? Kanske har någon till och med erfarenhet av ett byte?

Vidare blir ju en självklart fråga huruvida strömförsörjningen påverkas mycket? Man ser ju inte gärna att man får en liten prestanda ökning och kapad batteritid till 30 minuter. Nån som vet?

Uppdateringen i fråga skulle ske på iBooks av revisionen som sedan igår är den förra, alltså 1.2ghz 12" (nov 2004).

MVH,
/D

Jag har inte bytt min hårddisk (iBook 1,2 GHz liksom din) men datorn bör inte dra nämnvärt mer ström med en snabbare disk. Det som avgör är huvudsakligen hur ofta disken används och här spelar RAM en avgörande roll. Om du inte redan har maxat ut minnet till 1,25 GB så gör det nu - det om något ger en rejäl prestandaökning.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-27 18:52

Har 768 för tillfället, en uppdatering som kändes som ett kriterium nästan. Gör 512 mer så stor skillnad tro?

Ursprungligen av c-boy:

Jag (och en iBookfrälst vän) funderar på att uppgradera hårddisken i iBooken när garantin gått ut. Frågan är förstås om en snabbare hårddisk verkligen ger en märkbar prestandaökning för vi har fått för oss att den är något av en flaskhals och att datorn skulle kännas mycket smidigare med högre varvtal på hårddisken.

4600 (eller är det 4200) som hddn snurrar i i iBooken är ju vad hårddiskan spann i 1996 typ. Någon som vet om en garanterad prestandahöjning skulle märkas? Kanske har någon till och med erfarenhet av ett byte?

Vidare blir ju en självklart fråga huruvida strömförsörjningen påverkas mycket? Man ser ju inte gärna att man får en liten prestanda ökning och kapad batteritid till 30 minuter. Nån som vet?

Uppdateringen i fråga skulle ske på iBooks av revisionen som sedan igår är den förra, alltså 1.2ghz 12" (nov 2004).

MVH,
/D

Jag är ganska övertygad om att hårddisken är flaskhalsen i förra rev. av iBook. Jag har just uppgraderat frugans iBook till 768MB och beställt en 5400varvare till den. Jag bytte nämligen till en 7200varvare i min PowerBook för ett år sen och det blev et rejält lyft. Den drog inte mer ström heller och blir inte varmare, tycker jag.

Någon som vet nivån på att byta hårddisk? Hur svårt? Någon som vet någon bra guide?

Ursprungligen av benjaminlarsson:

Någon som vet nivån på att byta hårddisk? Hur svårt? Någon som vet någon bra guide?

Ganska pillrigt: http://www.sterpin.net/uk/ddibookg4uk.htm

Ursprungligen av Stefan Swales:

Nu har jag följt den där guiden och bytt hd i frugans iBook till en Samsung SpinPoint 60GB 5400rpm. Det tog ett par timmar och funkade bra. Allt verkar funka fint.

Helvete vad jobbigt! Jag ha meckat mycket men detta var något helt annat. Ghad.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-09 18:01

Jag funderar också på att byta ut min gamla hårddisk mot en sådan här:
HITACHI TRAVELSTAR 7K100 80GB 2.5# 7200RPM ATA/100 http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010083206.

Blir det problem med en 7200 varvare? Batteritid, värme etc?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-09 19:14
Ursprungligen av tobot:

Jag funderar också på att byta ut min gamla hårddisk mot en sådan här:
HITACHI TRAVELSTAR 7K100 80GB 2.5# 7200RPM ATA/100 http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010083206.

Blir det problem med en 7200 varvare? Batteritid, värme etc?

Mätningar gjorda på 60GB/7200rpm visade inte på påtagligt mer värme eller påtagligt mindre batteritid, däremot ökade prestandan avsevärt. Medelacesstiden på 80GB/7200rpm är dock avsevärt bättre än 60GB, så prestandalyftet kan bli rejält.

Ursprungligen av tobot:

Jag funderar också på att byta ut min gamla hårddisk mot en sådan här:
HITACHI TRAVELSTAR 7K100 80GB 2.5# 7200RPM ATA/100 http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010083206.

Blir det problem med en 7200 varvare? Batteritid, värme etc?

Nej, inga problem, har en sån i min PowerBook nu. Om något så blev den kallare och drar mindre batteri faktiskt. Kan bero på att jag utökade minnet också.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-09 18:20

Gosh, vad krångligt det verkade. Jag ska själv byta hårddisk i min Pismo, där är det bara att ta upp tangentbordet och byta. Men den är redan ganska het, så jag vågar inte riktigt sätta in en snabb, det får räcka med 5400 rpm.

Det verkar vara ungefär samma sak som att byta HD i en eMac, mitt tips, gör det aldrig om du inte vet hur man ska handskas med en djungen. Efter ihopskruvningen blev det 2 skruvar över

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-11-09 19:34

Har bytt HD i en iBook G3 och kan inte direkt säga att det var svårt, bara tidskrävande.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-09 21:29

Hur är det med ljudet, märker man nån skillnad mot orginaldisken?
Man tycker ju att det borde låta lite mer iaf eftersom den spinner snabbare.

Ursprungligen av tharkun:

Hur är det med ljudet, märker man nån skillnad mot orginaldisken?
Man tycker ju att det borde låta lite mer iaf eftersom den spinner snabbare.

Jag bytte först till en 7K60, och det var så gott som knäpptyst. Men nu bytte jag till en 7K100 80GB och det är ett litet "klick" eller litet "plonk" ibland när läshuvudet pausar eller nåt. Men själva spinnet är ingen skillnad tycker jag.

Följ guiden gällande HD installationen här så blir det inga problem, den visar även hur man installerar Bluetooth, SuperDrive och minne i 12' Ibook.

Håll till godo:

http://www.hardmac.com/articles/53/page1

Hm, det verkar ju rätt trevligt om än lite knövligt att byta upp hårddisken... Två frågor:

1. I alla guider till hur man går tillväga står att man måste lossa minnesluckan (sic!) på undersidan av datorn och lossa minnesmodulen som sitter där, innan man skruvar isär den. Varför är det nödvändigt? Jag har lyckats strippa en av skruvarna där och enda sättet att få upp luckan är att lossa de övriga tre och vrida luckan åt sidan...

2. Borde jag inte samtidigt kunna uppgradera det interna RAM-minnet? Min PB12" 1GHz kom med 256 MB internt, som jag gärna skulle maxa. Men jag hittar ingen guide till hur man i så fall går till väga. Pbfixit visar t ex bara hur man byter det mer lättåtkomliga yttre minnet: http://www.pbfixit.com/Guide/53.0.0.html

1
Bevaka tråden