Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta hårddisk i Powerbook G4

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lidköping
  • 2005-07-28 16:14

Tja!

Har tänkt att byta hårddisk i min Powerbook G4 Alu till en på 7200rpm, och undrar om Hitachi 7K100 modellen på 80gb skulle fungera bra. Anledningen till att jag frågar är för att macoteket säljer E7K60 och dustin säljer både den + en 7K100 på 60gb, och enligt min uppfattning så ser jag inte skillnad på dem, trots att 7K100an är dyrare... vad har jag missat? XD Min enda gissning skulle vara storleken, och den skulle ju vara avgörande i detta fallet.

Tack på förhand.

Btw, är det värt att tabort en 256a för att få in 1gb istället för 768mb RAM (OS X 10.4.2, normalt användande, oftast inga allt för krävande program)?

  • Oregistrerad
  • 2005-09-11 11:42

Jag funderar på samma sak, mest pga att min hårddisk har kraschat rent fysiskt.. Har du fått någon klarhet i frågan?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-11 13:28

Jag har också en sliten disk som behöver ersättas. Men jag undrar hur en snabbare disk påverkar värmeproblemen min burk dras med. Den blir redan nu med en usel 4400V/min disk, lite väl varm.
Kan det vara så att nya snabbare diskar har mindre friktion än tidigare och därför genererar mindre värme?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-09-11 16:04

En snabbare disk blir varmare OCH drar mer ström (med tanke på om man kör mycket på batteriet) 5200rpm blev lösningen för mig.

Ursprungligen av Gregg:

Tja!

Tack på förhand.

Btw, är det värt att tabort en 256a för att få in 1gb istället för 768mb RAM (OS X 10.4.2, normalt användande, oftast inga allt för krävande program)?

Ja det är alltid värt att sätta in mer minne. Ju mer desto bättre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-11 16:23
Ursprungligen av Gregg:

Btw, är det värt att tabort en 256a för att få in 1gb istället för 768mb RAM (OS X 10.4.2, normalt användande, oftast inga allt för krävande program)?

Ursprungligen av Simon Templar:

Ja det är alltid värt att sätta in mer minne. Ju mer desto bättre.

Är det inte ett litet väl hårdraget resonemang, som helt bortser från den ekonomiska aspekten? Det är ju helt klart mer bang for the buck att öka från 512 till 768 MB, än från 768 till 1024 MB. Pengarna kan ju också vara grundplåt till nästa, väsentligen snabbare burk, när den tiden kommer.

AnandTech menar att 512 MB är en sweet spot, där OS X börjar fungera som det skall, och om Gregg inte använder extremt minneshungriga program, är det inte självklart att investeringen betalar sig.

Vänligen, Ylan

Ursprungligen av Ylan:

Är det inte ett litet väl hårdraget resonemang, som helt bortser från den ekonomiska aspekten? Det är ju helt klart mer bang for the buck att öka från 512 till 768 MB, än från 768 till 1024 MB. Pengarna kan ju också vara grundplåt till nästa, väsentligen snabbare burk, när den tiden kommer.

AnandTech menar att 512 MB är en sweet spot, där OS X börjar fungera som det skall, och om Gregg inte använder extremt minneshungriga program, är det inte självklart att investeringen betalar sig.

Mer minne är alltid bättre, investeringen betalar sig fort genom en mer responsiv dator. Även om man mest använder program som inte är så minneshungriga så drar operativet ändå nytta av att det finns mer minne i datorn. Med tanke på hur billigt ramminne har blivit så skulle jag rekommendera att sätta in en 1GB sticka på en gång.

  • Medlem
  • Lidköping
  • 2005-09-13 03:08

Oj, massa svar =P Har ännu inte köpt någon hårddisk då jag tänkte att det kanske inte var värt att dra ner på batteritiden för att få en lite snabbare disk. Storleksproblemet (brukar inte ha speciellt mycket prylar på en datorn, men Jam Packs käkar min HDD levande), löste jag genom att köpa en extern hårddisk, som även har blev användbar när jag skulle hjälpa PC-kompisar att formatera och sådär.

Angående RAM så blev det inget där heller, med tanke på priset. Känns lite tungt att köpa en 512a och bara "få ut" 256 ur den...men jag kan ha fel, vem vet? XD Kunde testat om det inte vore för att jag tappade min Nintendo DS i golvet så översta skärmen sprack...PANG, bara slänga fram 1500kr samma dag X_x

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-13 11:32

Någon som bytt hårddisk i sin powerbook och gjort jobbet själv som kan rekommendera en lämplig 5400 v/min disk?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-09-13 16:38

Jag kan tillägga, utöver rekommendationen med mer minne, att en snabbare hårddisk också påverkar systemets snabbhet. OSX använder rikligt mer virtuellt minne, och en snabbare disk hjälper en hel del.

(Och titta inte bara på RPM'en, de snabbare diskarna brukar som oftast också ha större cache-minne.)

T.ex. känns bytet mellan program snabbare, och uppkomster av badbollar färre, på min PB 500mhz 1gb 60gb 5400 rpm, än på min Mac Mini 1.42, 1gb, (standard) 80gb 4200 rpm.

Utökat minne + HD har definitivt förlängt min dators 'användbara livstid' med något år. Förhoppningsvis gör det något liknande för dig, och låter dig få en rimlig tills några stabila intel-powerbooks är på maknaden.

lycka till!

/m

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-13 19:16

Satte in en SAMSUNG MP0804H i min gamla PB G4 400MHz, skivan medförde ett klart lyft för den gamla häcken. Det var ej heller så svettigt att byta själv, men jag vet inte hur det ligger till med mnyare burkar.

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-09-13 21:10

Ylan>> Precis samma som jag satte i min PB G4 alu. Den funkar helt ok. Många skruvar är det gämfört med min gamla PB G3 Pismo

  • Medlem
  • Lidköping
  • 2005-09-14 02:42

Jo, jag kommer ju inte köpa en ny mac innan intel macarna kommer, då blir det troligen en ny Powerbook, och möjligen en stationär (som jag hållt tillbaka på nu då jag fick reda på att de skulle byta till intel...egentligen behöver jag ingen heller, men det är inte lika äkta att använda powerbook som stationär oxå XD). Men innan dess så kommer det nog lbi en fläsk uppdatering. Typ byta ut en 256a ram mot en 1gb, samt att byta HDDn till en 7200rpm... Men för tillfället så tror jag att jag väntar lite. När jag skapade trådensåvar det bara för att Garageband kändes lite segt, men det kör jag knappt nu (använde det för att göra musik till en film), film redigering sköter jag för tillfället på PC, så det är nästan inga krävande program som jag måste "fläska på" för som jag kör just nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-14 06:22
Ursprungligen av Gregg:

det är inte lika äkta att använda powerbook som stationär oxå

??? Vad är det för fel med det?

Vänligen, Ylan

1
Bevaka tråden