Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt nya iBook (sommar '05)

Tråden skapades och har fått 691 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har redan sett några personer nämna att de lagt beställningar på de nya iBook-modellerna som lanserades den 26 juli. Själv har jag beställt en iBook 12" / 512 MB / 100 GB, vad har ni beställt? Och viktigast: Vem får hem sin nya iBook först?

EDIT: Den 29 augusti tillkom en omröstning till den här tråden. Alla som köpt en iBook av de nya modellerna uppmanas rösta så vi får en uppfattning om hur många det är.

När det gäller alternativen "har haft kvalitetsproblem" så syftar det på allvarligare kvalitetsproblem, framförallt sådana som gör att man måste skicka tillbaka iBooken eller få den reparerad.

Senast redigerat 2005-08-31 11:47
Ursprungligen av Adrian B:

Jag har redan sett några personer nämna att de lagt beställningar på de nya iBook-modellerna som lanserades den 26 juli. Själv har jag beställt en iBook 12" / 512 MB / 100 GB, vad har ni beställt? Och viktigast: Vem får hem sin nya iBook först?

Jag kommer nog att beställa idag. 12 tum, 512 RAM och 80 GB HD.

Vilken leveransdag har du blivit lovad Adrian?

Kul att så många köper trots lanseringen av Intel datorer nästa år, blir ingen iBook för mig men en iMac 20" snart.

/Stefan

  • Medlem
  • International user
  • 2005-07-28 10:59

Blev sjalv riktigt sugen pa att sla till pa en 12" Ibook istallet for Powerbook efter uppdateringen.
Tankte skicka i en 60 eller 80 GB HD med max RAM.

Har darfor en snabb (kanske dum) fraga, om jag anvander annat RAM-minne an Apples galler da garantin?

Prisskillnaden pa minne ar ju som bekant tamligen stor...

/J.

Ursprungligen av Jernberg:

Vilken leveransdag har du blivit lovad Adrian?

Det står "Est. Build: On or before 02/08/2005" Precis som för en del andra här. Och även för mig står bara "Processing Order" som status.

Kanske så att Apple har fått en väldigt stor mängd beställningar (inte orimligt nu när iBooken uppdateras för första gången sedan i höstas) och därmed inte ens hunnit processa våra beställningar ännu?

Sen är det väl så, rätta mig om jag har fel, att detta datum är datumet då Apple ska skicka datorn, inte datumet då den är levererad till mig.

Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Kul att så många köper trots lanseringen av Intel datorer nästa år

Det är rätt safe att köpa nu tycker jag, speciellt en så lindrig investering som en iBook. Det lär väl vara till nästa sommar som de allra första Intel-macarna kommer. Sen kanske man vill vänta ut de allra första modellerna för att se om det blir barnsjukdomar. Dagens iBook, om än klent uppdaterad, är ju en beprövad produkt.

Ursprungligen av jensoberg:

Har darfor en snabb (kanske dum) fraga, om jag anvander annat RAM-minne an Apples galler da garantin?

Mitt korta svar är: Ja, den gäller ändå. Mitt längre svar är: Ja, jag tror det, det tillhör de delar som man ska kunna byta ut själv. Men vill du veta riktigt säkert bör du ringa Apple och fråga.

Själv ska jag stoppa i mer minne inköpt på annat håll. Har inte bestämt mig för om det blir 512 MB til, eller om man ska satsa på 1 GB. Budgetmässigt så lutar det åt 512 MB, tror det räcker rätt långt.

Ursprungligen av Adrian B:

Sen är det väl så, rätta mig om jag har fel, att detta datum är datumet då Apple ska skicka datorn, inte datumet då den är levererad till mig.

Hur lång brukar själva leveransen ta?

Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Kul att så många köper trots lanseringen av Intel datorer nästa år

Man vill väl ha en riktig mac.

Ursprungligen av ptolemy:

Hur lång brukar själva leveransen ta?

3-7 dagar enligt Apple. Arbetsdagar, ska tilläggas. Datorn brukar skickas från Asien och hamna på mellanlagring någonstans i centrala Europa (ofta Luxemburg tror jag) där eventuellt andra delar av beställningen inväntas. Sen skickas den vidare upp till Sverige. Jag har för mig att det brukar ta en dag extra för att nå ända hit upp till Umeå (jämfört med Stockholm och söderöver).

3 timmar sedan jag beställde min ibook. KAN DEN INTE KOMMA SNART!!!

Hur ska jag stå ut i flera dagar.

Ursprungligen av Panic:

3 timmar sedan jag beställde min ibook. KAN DEN INTE KOMMA SNART!!!

Hur ska jag stå ut i flera dagar.

He he, så har jag känt sen i tisdags... skulle vilja hoppa en vecka framåt i tiden

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2005-07-28 18:14

beställde min ibook 12,512,60gb igår. säger att den skickas(kanske var det levereras) senast(eller tidigare) den 4 aug.

hur som tror jag får hem den nån gång efter den 8aug.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-28 11:06

Jag best en Mac Mini igår - ville ha bättre GPU men orkar inte vänta längre. Dessutom hade jag ett rabatterbjudande på 500 kr på Apple Store:
http://registration.euro.apple.com/storenews/se/index.html#
Klicka på "Här får du de senaste nyheterna"

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-07-28 11:09

12" / 512MB / 60Gb plus en Isight på Education store. Det står att den ska landa hos mig Tisdagen den 2 aug. Om jag nu inte tolkat det hela fel. Jag är också nybliven switcher på det sättet att det blir min första mac som jag äger själv, jag har dock efarehet av Macos sedan länge.

Funderade på en powerbook 12" ett bra tag men eftersom nu denna uppdateringen kom så blev det mindre ekonomisk försvarbart, även om powerbooken är snäppet bättre på flera punkter så blir det kanske möjlighet för en ny dator när Intel är redo för Apple.

Jag har beställt en iBook 12" / 512 MB / 60GB
Order Date: 26/07/2005 05:24 PM GMT
Est. Build: On or before 02/08/2005

Just nu står det bara Processing Order.

Har funderat på att köpa en mac i ett års tid. Nu efter den senaste uppdateringen så tog jag äntligen steget och köpte mig en ibook. Så nu sitter man och väntar och väntar och kollar in orderstatusen och väntar o.s.v

Min status är följande!
Processing Order
On or before 04/08/2005

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-07-28 13:23

Jaha, 1:a steget mot MAC idag då
Blev en Ibook 12".
Phew, känns nervöst.

Nu måste jag få krängt min stationära dinosaur jag har här i rummet.

För mig tog det en månad att få min iBook (fick den i feb 05) och utan att vara tråkig lär ni få vänta ännu längre med tanke på att det är en ny modell and shit. Lycka till!

Ursprungligen av benjaminlarsson:

För mig tog det en månad att få min iBook (fick den i feb 05) och utan att vara tråkig lär ni få vänta ännu längre med tanke på att det är en ny modell and shit. Lycka till!

Tyst med dig!

Sådant vill jag inte höra

Varför köper alla en bärbar Mac med 12" skärm ?? jag skulle blivit galen med en så lite skärm... de e ju knappt så docken får plats med de allra nödvändigaste ikonerna... man kan ju knappast ha uppe flera fönster sammtidigt och pilla med..
Eller det kanske bara är en fråga om mobilitet, den är ju liten.

Ursprungligen av underbird:

Varför köper alla en bärbar Mac med 12" skärm ?? jag skulle blivit galen med en så lite skärm... de e ju knappt så docken får plats med de allra nödvändigaste ikonerna... man kan ju knappast ha uppe flera fönster sammtidigt och pilla med..
Eller det kanske bara är en fråga om mobilitet, den är ju liten.

…det där sista… du är något på spåret!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-28 21:18
Ursprungligen av underbird:

Varför köper alla en bärbar Mac med 12" skärm ?? jag skulle blivit galen med en så lite skärm... de e ju knappt så docken får plats med de allra nödvändigaste ikonerna... man kan ju knappast ha uppe flera fönster sammtidigt och pilla med..
Eller det kanske bara är en fråga om mobilitet, den är ju liten.

Visst skärmen är rätt liten och upplösningen inte den högsta. Men använder man Exposé på rätt sätt är det inga problem över huvud taget att klara sig med 1024x768.

Ursprungligen av underbird:

Varför köper alla en bärbar Mac med 12" skärm ?? jag skulle blivit galen med en så lite skärm... de e ju knappt så docken får plats med de allra nödvändigaste ikonerna... man kan ju knappast ha uppe flera fönster sammtidigt och pilla med..
Eller det kanske bara är en fråga om mobilitet, den är ju liten.

Tolvan är ju så go' man kan inte låta bli att gilla den

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2005-07-28 22:53
Ursprungligen av underbird:

Varför köper alla en bärbar Mac med 12" skärm ?? jag skulle blivit galen med en så lite skärm... de e ju knappt så docken får plats med de allra nödvändigaste ikonerna... man kan ju knappast ha uppe flera fönster sammtidigt och pilla med..
Eller det kanske bara är en fråga om mobilitet, den är ju liten.

får plats med lika mkt som med 14 tummaren.. samma upplösningen eller hur =P...

det bara ser mindre ut på 12 tummaren än det gör på 14

Ursprungligen av underbird:

Varför köper alla en bärbar Mac med 12" skärm ?? jag skulle blivit galen med en så lite skärm... de e ju knappt så docken får plats med de allra nödvändigaste ikonerna... man kan ju knappast ha uppe flera fönster sammtidigt och pilla med..
Eller det kanske bara är en fråga om mobilitet, den är ju liten.

Vill du ha en skärm med fler pixlar måste du köpa en PowerBook 15" och då är prislappen en helt annan. iBook är nog Apples mest prisvärda mac någonsin faktiskt. Plus att 12-tumsmodellen som sagt är liten och smidig.

Kanske man får sin ibook snart. Min orderstatus är nu

Preparing Shipment

Tjohoo

Fattar ni!!!

IBOOK 12.1/1.33/512/40/COMBO/APX/BT-SWE M9846S/A 1


Shipped
Carrier : TNT International Express
Tracking Number(s) :
29xxxxxx

Ursprungligen av Panic:

Kanske man får sin ibook snart. Min orderstatus är nu

Preparing Shipment

Tjohoo

Min med!

Ursprungligen av Panic:

Fattar ni!!!

IBOOK 12.1/1.33/512/40/COMBO/APX/BT-SWE M9846S/A 1


Shipped
Carrier : TNT International Express
Tracking Number(s) :
29xxxxxx

Tusan, då leder du...

Jag tror din kom iväg snabbast för du har den minsta hårddisken, dvs standardkonfigurationen.

Ursprungligen av Panic:

Kanske man får sin ibook snart. Min orderstatus är nu

Preparing Shipment

Tjohoo

Panic,

Vilken konfiguration beställde du? Ingen BTO?

Själv la jag precis en order på en 12" med 80GB HD och 512 RAM

Ursprungligen av Panic:

IBOOK 12.1/1.33/512/40/COMBO/APX/BT-SWE M9846S/A 1

Ursprungligen av Jernberg:

Panic,

Vilken konfiguration beställde du? Ingen BTO?

Behövde du mer info än så?

Ursprungligen av Adrian B:

Behövde du mer info än så?

Hmm, såg inte inläggen på sid 2…

Well, det brukar ju ta längre tid med BTO-beställningar så det är bara att värma upp Reload-fingret

Snackade f.ö. med en rätt loj o trött herre på Macoteket igår. Han sa att de fått besked från Apple om leverans av de nya iBöckerna först om ca tre veckor! Vi som beställer från Apple Store lär ju få våra före dem…

Ursprungligen av Jernberg:

Panic,

Vilken konfiguration beställde du? Ingen BTO?

Själv la jag precis en order på en 12" med 80GB HD och 512 RAM

Jag beställde 12" med grund konfiguration . Inget extra alls. Sedan betalade jag den direkt med kort.

Bevaka tråden