Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nu vill Microsoft få folk rädda...

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-07-28 01:01

"We have nothing to fear but fear itself" brukar det heta...

... och en gammal taktik för att få folk att göra som man vill är att skrämma dem...

Terrorism tror jag den populära termen för detta är...

Och att spela på folks rädsla är att sjunka lågt...

Har ni sett Microsofts senaste reklamkampanj?

Den sprider nu sitt desperata budskap i Göteborgs busskurer och spårvagnshållplatser...

(Ursäkta den dåliga bildkvalitén. Dålig kamera, dåligt ljus... men man ser)

///Maxim

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-28 01:06

Jag förstår inte. Vad ska den sälja?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-07-28 01:13
Ursprungligen av acke:

Jag förstår inte. Vad ska den sälja?

Säkerhet... "Använd Windows annars kommer hemska små hackare och våldsför sig på din dator..." är det underliggande budskapet... Men det enda som ges förutom bilden är adressen "microsoft.se"

Någon mer än jag som känner för att ta på sig munkjacka och gå ut och tejpa fast Apples Produktkatalog på pelarna med budskapet. "Låt inte din kreativa sida skrämmas till tystnad... Think Different!" Eller nåt... )

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-28 18:11
Ursprungligen av Maxim:

Någon mer än jag som känner för att ta på sig munkjacka och gå ut och tejpa fast Apples Produktkatalog på pelarna med budskapet. "Låt inte din kreativa sida skrämmas till tystnad... Think Different!" Eller nåt... )

Eller snarare:

"Fast bara om du kor Windows. Think Different!"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-28 01:45

Det är en sån där USB-baserad grej för trådlöst internet. Motsvarar ett trådlöst nätverkskort alltså. Inte ett USB-minne. Vad menar Microsoft egentligen? Kan någon förklara vad de menar?

Texten "Med den här tog sig 32 personer in i ditt hem medan du var nere i affären" blir obegriplig i sammanhanget.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-07-28 01:56
Ursprungligen av Mondo:

Det är en sån där USB-baserad grej för trådlöst internet. Motsvarar ett trådlöst nätverkskort alltså. Inte ett USB-minne. Vad menar Microsoft egentligen? Kan någon förklara vad de menar?

Texten "Med den här tog sig 32 personer in i ditt hem medan du var nere i affären" blir obegriplig i sammanhanget.

Ja du... Med en sådan utanför huset skulle någon lätt kunna hacka sig in i ditt privata/kontors trådlösa nätverk...

MS vill skrämmas lite... Du vet... Som att visa en bild på en ståltråd och skriva "Med denna kan man bryta sig in i din bil på 9,5 sekunder" ...

Jag personligen tycker det är intressant att Microsoft känner att de måste skrämma folk till att köpa deras produkter... Säger en del om ett företag när de börjar använda rädsla för att sälja produkter... Osnyggt och osmakligt.

Apple... Som säljer sina saker på att de funkar bra och är snygga... Det är bra marknadsföring... Ingen skrämselpropaganda...

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-07-28 02:00

Intressant att kampanjen uppmanar folk till att använda Microsofts produkter för att känna sig säkra med tanke på hur ofta det släpps säkerhetsuppdateringar som är "kritiska" till Windows. Antagligen är detta en uppvärmning för större kampanjer för Windows Vista med sitt mycket hårdare kontrollsystem över vilka program och processer som får köras i datorn (för Palladium är väl inte nedlagt?).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-07-28 02:10
Ursprungligen av gurne:

Intressant att kampanjen uppmanar folk till att använda Microsofts produkter för att känna sig säkra med tanke på hur ofta det släpps säkerhetsuppdateringar som är "kritiska" till Windows.

Ja.... Det är ju en intressant ironisk twist med det hela...

Om Microsoft inte kan sälja Windows annat än på att spela på folks rädsla så kan de inte själva tro mycket på produkten... Det är ju en stor kampanj också... Microsoft måste vara mycket rädda om de själva börjar använda rädsla i sina kampanjer...

Apples ökade marknadsandelar i USA tillskrivs ofta "iPod-effekten" men vissa bedömare tror att det snarare handlar om att folk är less på alla virus, säkerhetsproblem och framförallt all spyware och adware och sånt som drabbat Windows-användare på senare tid.

Det är ju snarare Apple som borde göra reklam med en Windowsburk och texten "Med den här i ditt hem tog fick du 32 nya virus medan du var nere i affären."

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-28 08:00
Ursprungligen av Adrian B:

Apples ökade marknadsandelar i USA tillskrivs ofta "iPod-effekten" men vissa bedömare tror att det snarare handlar om att folk är less på alla virus, säkerhetsproblem och framförallt all spyware och adware och sånt som drabbat Windows-användare på senare tid.

Jag tror absolut att det ligger en del i det. I mitt arbete pratar jag dagligen med många virusdrabbade pc-ägare, och det går inte en dag utan att åtminstone någon av dem frågar om det stämmer att man slipper sådant om man kör mac. Många PC-svenssons känner knappt till att mac finns, men det känns som att fler och fler faktiskt har hört talas om macen och hört att den plattformen inte har några virusproblem.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-07-28 11:01

Jag reagerade också på denna mycket konstiga reklamkampanj. De de i princip säger är "Vår gamla produkt är så undermålig och full av säkerhetshål att du borde köpa vår nya produkt".

Är det nån som minns Microsofts gamla kampanj då man hade klistrat dit "Windows 98" på, typ, TREO-tubar. "Vår förra produkt är så usel att du blir sjuk av den, köp då istället vår nya produkt från samma leverantör".

Jag hade förstått den nya kampanjen bättre om den kom från Symantec eller nåt annat virus/brandväggsföretag.

Det är kanske svårt att komma med vettiga argument när man i princip har monopol hos konsumenterna??!!?!

Ursprungligen av Adrian B:

Apples ökade marknadsandelar i USA tillskrivs ofta "iPod-effekten" men vissa bedömare tror att det snarare handlar om att folk är less på alla virus, säkerhetsproblem och framförallt all spyware och adware och sånt som drabbat Windows-användare på senare tid.

Det är ju snarare Apple som borde göra reklam med en Windowsburk och texten "Med den här i ditt hem tog fick du 32 nya virus medan du var nere i affären."

På Macoteket Store på Birger Jarlsgatan är de ungefär ca 5% gammla användare, 65% PC-ägare som är trötta på virus, 29% PC-ägare som switchar tack vare ipoden, och 1% "Hej, är ni Macintosh hemsida?" kunder.

Ursprungligen av Christopher Anderton:

och 1% "Hej, är ni Macintosh hemsida?" kunder.

Hahahaa!

Ursprungligen av Christopher Anderton:

På Macoteket Store på Birger Jarlsgatan är de ungefär ca 5% gammla användare, 65% PC-ägare som är trötta på virus, 29% PC-ägare som switchar tack vare ipoden, och 1% "Hej, är ni Macintosh hemsida?" kunder.

Ah, ja det bekräftar väl delvis tanken på att det är virus o dyl som får folk att switcha mer än iPod. Kul sista procent

Ha ha. Det hade funkat om Apple hade gjort kampanjen. Eftersom det är Windows som är så sårbart så säger ju egentligen Microsoft med den reklamen att "eftersom de flesta har vårt kassa operativsystem så är sannolikheten att någon tagit sig in i din dator rätt stor".

Men det är väl för att MS snart släpper sitt eget antiviruspaket.

haha, den där:
-Med den här tog sig 32 personer in i ditt hem medan du var nere i affären!
låter nästan som nåt som Batman från 60-talet skulle säga:D

Saknar ni dessa extrema äventyr? Ta en titt på TV4+ kl: 16.20 på vardagar.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2005-07-28 18:45

Måste säga att jag inte förstår någonting av den där reklamen.
Om dem nu påstår att folk lyckas bryta sig in i folks hem, tolkar jag det som att ditt "nätverk är hackat av grannen", inte att datorn står vidöppen... det är ju nästa steg.
Vad detta har med operativsystem förstår jag inte... Microsoft har ju inga trådlösa routers osv... :S

Nån som hänger med i mina smått förvirrade tankar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-28 18:52

Det känns som om det inte finns någon sanning bakom att det skulle vara säkrare ur intrångssynpunkt att använda windows, snarare tvärtom. Men dom flesta människor tror jag inte är speciellt insatta i vad som sker bakom gränsnittet, det spelar alltså ingen roll om det är sant eller inte bara kunden tror det är sant.

Ungefär som när begreppet CD-kvalitet används för komprimerade ljudfiler..

Omvänd psykologi... man vill få folk att glömma att Windows inte är säkert genom att sälja det som en produkt som ger säkerhet.

Ungefär som om Skoda skulle släppa en bil från en lyftkran och visa... nä just ja... det blev väl bara smulor kvar då...

Ursprungligen av Anders Täpp:

Omvänd psykologi... man vill få folk att glömma att Windows inte är säkert genom att sälja det som en produkt som ger säkerhet.

Ungefär som om Skoda skulle släppa en bil från en lyftkran och visa... nä just ja... det blev väl bara smulor kvar då...

Vad är det för diss av Skoda? Skoda tillhör ju idag WV-familjen och är lika bra om inte bättre ihopskruvad än sina dyrare kusiner. Det är t ex samma platta i den större Skodan som i Golfen. Sen må den vara tråkig, men det är helt klart en av WV-familjens bättre märken. Vilket i och för sig inte är så svårt med tanke på WV:s trackrecord.

Sorry... jag är så gammal så jag minns när Skoda välte i trafikmagasinet på TV.

Jo Mercedes gjorde en Skoda 15-20 år senare.

http://www.aftonbladet.se/bil/9803/10/flopp.html

Vad gör denna reklamkanpanj för reklam då?

  • Medlem
  • 2005-07-29 19:03

Man behöver ju inte ens vara i affärn för att bli ägd av någon - Det räcker ju med att glömma nätverkskabeln i medan man installerar XP.
http://slashdot.org/article.pl?sid=04/11/30/1932245

det var den konstigaste kampanjen jag sett på länge - om symantec, apple, redhat, netgear osv hade gjort den hade det varit förståeligt, men nu är det ju sämsta tänkbara budskap med tanke på avsändaren.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-30 10:14

Apple ska absolut inte klanka ner på Microsoft. De ska inte nämna Microsoft över huvudtaget. Apple ska bara fortsätta precis som nu med att bygga världens bästa - om än inte snabbaste - datorer med världens bästa och säkraste operativsystem. Snabbheten kommer med tiden.

Det finns en tröghet i folks tänkande. För många är Macen bara "en data" precis som Windows är "en data". De flesta har "en Windows-data" på jobbet, och då är bytet till Mac lite avlägset. Men långsamt, gradvis, i en omvanlingsprocess, kommer insikten om att Apples produkt är bättre, att man kan göra precis samma saker med en Mac som en Windows-hoj.

Apple behöver inte skrika och bära sig lika idiotiskt åt som Microsoft. Folk är inte dumma, bara lite tröga och illa informerade. Det är Apples jobb att bara fortsätta med att släppa suveräna produkter i en ständig strid ström, och att presentera produkterna på rätt sätt.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-08-04 01:38

Ja, för om jag vill vara säker på att slippa drabbas kör jag ju mitt trådlösa nätverk med windowsmaskiner.

1
Bevaka tråden