Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PB 17" vägrar nästan starta - låter mkt konstigt!

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-28 11:14

KRIS!

Efter en programkrasch igår så började datorn (PB 17") låta konstigt, den hackade/tuggade och ibland lät det som om en pingisboll studsade i den. Jag blev orolig och stängde av den med power-knappen. Fick igång den efter det, även om det tog lite längre tid (3-4 min) att starta än dom vanliga 30sek. Men den började låta igen och då stängde jag av den och lät den stå över natten.
Nu har jag precis försökt få igång den igen, men nästan ingenting händer! Den hackar/tuggar direkt från uppstart och är otroligt seg. Första "vita äpple-skärmbilden" står i 10 min, sedan kommer "OS X-skärmbilden" som står i 10 min INNAN den blåa stapeln börjar röra sig, vilket tar 5 min. Sedan händer först ingenting, skärmen blir bara helt ljusblå i mer än 10-15 min innan den slutligen går igång (på nåder känns det som) och för tillfället har den iaf tystnat.

Datorn är den senaste PB 17", 1,67Mhz med 1Gb ram, 100Gb HDD, 128Mb video och köpt i april i år.

Någon som vet vad det kan vara??!

Håller disken på att krascha?!

Mvh
Michael

Det låter som om hårddisken inte mår bra. Det är nästan vara den som kan ge ifrån sig mekaniska ljud.
Ta den till ett service ställe för undersökning och eventuellt utbyte av disk.

Om du inte redan har gjort det, så är det hög tid att göra en backup

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-28 17:38

Det där med pingisbolls ijudet känner jag igen.. men säg inte att HD:n är på väg att ge upp.. ???

Jag köpte min PB12 med 100gb för 3 månader sedan och HD:n har haft det där pingisbolls ljudet från början. Det uppträder rätt ofta också (flera ggr i timmen).. fler som har samma problem??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-29 18:11

Som ni misstänkte!

Åkte in med den till Apple Center och där har den fått stanna, för nu vägrade den att starta alls (inte ens i T-mode) och disken måste bytas ut. Aaargh!
Jag hoppas verkligen att dom kan klona disken till den nya bara... *mkt orolig*

Så ASL, ta en ordentlig backup och åk sedan till serviceställe så att dom får kolla på den, annars kan det kanske gå som för mig om du har otur, även om det inte behöver vara något.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-29 19:02
Ursprungligen av matern:

Som ni misstänkte!

Åkte in med den till Apple Center och där har den fått stanna, för nu vägrade den att starta alls (inte ens i T-mode) och disken måste bytas ut. Aaargh!
Jag hoppas verkligen att dom kan klona disken till den nya bara... *mkt orolig*

Så ASL, ta en ordentlig backup och åk sedan till serviceställe så att dom får kolla på den, annars kan det kanske gå som för mig om du har otur, även om det inte behöver vara något.

känner till lite av problemjet sedan tidigare också, inte bara på PB:n
ok.. hmm...hade en gamma pc laptop förrut som jag stoppade in en 5400rpms 60 gigare i och den höll på sådär eftersom linuxet som jah la in hade en massa saker försig som gjorde att den accessade disken var 20:e sekund, OCH genom att disken tydligen blev för varm så rekalibrerade den sig varje gång innan den börjar läsa på disken.. (samma typ av ljud..) dock fipplade jag då i monterings inställningarna och fick den hyffsat tyst..

så... min slutsats är att det är ett värmeproblem, när disken blir varm så rekalibrerar den sig innan varje disk access pga att värmen expanderar metall, det är väldigt småtoleranser..

Matern, Jag har nog samma fabrikat påmin 100 Gb i PB:n som du antar jag.. men jag har dock inte jludet så ofta så jag antar att det är hyffsat ok.. dock hoppas jag att det finns bättre diskar att köpa..

Edit::
detta verkar va som jag trodde.. dock har jag ingen IBM disk.. (quote från annan tråd):

Ursprungligen av lilledanne:

Faktum är - att ett klick då och då inte behöver betyda något, IBM diskar använder sig av ett skrivhuvud som om det blir konfyst ( för att data på disken inte är där den tror det borde vara ) eller att läshuvudet kommer ur sync resettas skrivhuvudets position och detta får disken att klicka ljudligt. Click of death är ett ofta ( läs fler gånger dagligen ) återkommande klickande, ofta rytmiskt.

/ d

Senast redigerat 2005-07-29 19:22
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-29 18:16

Jag är så missnöjd med senaste generationens PowerBook sen en vecka tillbaka. Har blivit mer och mer insatt i alla besvär, själv råkade jag ut för trasigt logikkort vilket jäkligt många andra också verkar ha åkt dit på. Det värsta är att jag fått ett likadant isatt och nu krånglar grafikkortet och ger ifrån sig "vinande" ljud ibland... suck.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-07-29 18:34
Ursprungligen av ivar:

Jag är så missnöjd med senaste generationens PowerBook sen en vecka tillbaka. Har blivit mer och mer insatt i alla besvär, själv råkade jag ut för trasigt logikkort vilket jäkligt många andra också verkar ha åkt dit på. Det värsta är att jag fått ett likadant isatt och nu krånglar grafikkortet och ger ifrån sig "vinande" ljud ibland... suck.

Dator är dator ! Hårdvaran kan bli knäpp. Historisk sett ska man ta ALLTID BACKUP till annan medium. Jag vill inte bli missuppfattat, jag menar allmänt för alla som jobbar med data. Egentligen borde det ingå en extern hårddisklåda i t.ex. personalköp, även också vanlig privatköp. Det går alltså inte tro att Apple är sämre än PC, alla datatillverkare har samma problem. Det kan haverera !. Backup o backup är viktigt.
Det spelar inget roll om det är Mac eller PC.
Köp en extern hårddisk är VÄLDIGT billig investering.
Kolla här fina forum om du vill

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-30 11:02

Jo lite besviken blir man allt, switchade från PC till mac bara för att slippa alla problem och så händer detta. Jag vet att hårdvara är hårdvara, men när man skaffar en PB för 25' kr så känns det lite snopet att åka på en sådan här smäll efter bara 4 mån.

Min stora oro för datan beror på att jag för tillfället är på semester och inte vet exakt vad som finns hemma på LaCie'n... aaargh!

1
Bevaka tråden