Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PowerBook G3 som musikdator, bra eller dåligt?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-07-25 13:34

Postar åt en kompis som reggade sig idag men som måste vänta några veckor på att bli antagen och få posta i forumen, j-vl- sk-tsystem

Hej, har en liten fråga angående Macdatorer och musikprogram..
Jag har fått en bärbar Mac Powerbook G3 med 335MHz/512K Cache/64MB/4GB HD/8MB Video/Cd..
Är inte så hajj på detta med datorer, men har arbetat med Mac förr..
Nu är det såhär att jag vill kunna använda Cubase i någon form, då troligen någon lite version eftersom jag inte har så kraftfull dator. Mitt syfte är främst att utforska vissa pluggar för loop syfte och de nämnade pluggarna/programmen är "big fucking drums", "drumkits from hell", "lm4" och även "stylus rmx"...

En uppdatering på hårdisken uppåt en 80 gig är på G, men min stora fråga är främst om ni tror att jag måste skaffa en ny processor innan jag kan göra detta för kollade på ungefärligt pris på macoteket.se och då låg det på runt 3000:- vilket är min okunniga ögon är ganska mycket, men all hjälp på vägen är uppskattad !

(Hmm... såg nu att jag kanske postade i fel kategori. Sorry i så fall. En moderator får gärna flytta till rätt om detta behövs)

Senast redigerat 2005-07-25 14:22

Processorn är nog inte det stora problemet. Däremot minnet. 64 MB är på tok för lite. Se till att ha åtminstone 512 MB, helst minst 768 MB minne.

Generellt är det knappast värt pengarna att uppdatera äldre PowerBook med ny CPU och/eller ny HD. Satsa hellre pengarna på en bättre begagnad maskin.

Typ en iBook eller PB G4.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-26 12:15

Att använda OS X-pluggar (som de du nämner ovan verkar vara) på en sån maskin är ganska kört, den är helt enkelt för långsam på alla punkter. Håller du dig däremot till OS 9-program så duger den sannolikt utmärkt.

Om datorn har en firewire-port kan det vara rätt så värt att ha en extern hårddisk. Det ger i allmänhet lite fler spår att spela in på med bibehållna prestanda.

  • Medlem
  • 2005-07-28 08:00
Ursprungligen av Redglittercoffin:

Om datorn har en firewire-port kan det vara rätt så värt att ha en extern hårddisk.

Det lär den inte ha. Köp en nyare i stället. Det kostar för mycket att köpa till delar som gör den användbar. (Jag hade en likadan hemma förut, med 192 mb RAM, men den var ganska seg även i de enklaste sammanhang i OS 10.3.)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-07-28 03:02

Kör Reason på den som "skissblock" BFD & Drumkit from hell får ju inte ens plats på HD´n...
mina 10c

Vad tycker ni är ett bra pris och sälja datorn för då [ jag som inte hade användarreg förut och bad min kompisa skriva åt mig ]

Ursprungligen av Alexander Danling:

Postar åt en kompis som reggade sig idag men som måste vänta några veckor på att bli antagen och få posta i forumen, j-vl- sk-tsystem

Det tar normalt aldrig mer än 24 timmar att bli godkänd, då jag går igenom listan minst en gång per dygn.

1
Bevaka tråden