Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vissa tangenter fungerar inte som de ska!

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-07-27 22:36

jag har råkat ut för ett rätt skumt problem på min pb 12 867 mhz som har mac os 10.4.1 installerat. vissa av knapparna har slutat fungera som de ska. datorn registrerar knapptryckningarna men det är fel saker som händer. om jag trycker på kringla tolkar min dator det som 8, fn som q, alt och shift funkar inte alls. det börjar bli lite jobbigt att inte kunna skriva snabel-a eller stora bokstäver...

det känns som om det är något vajsin med layouten på tangentbordet och jag har testat att byta till engelsk och pro utan någon skillnad. någon som har några tips på vad det kan vara för fel

Jag utgår från att du provat en omstart - lösningen på väldigt många problem.
Om du gjort det och det inte har hjälpt, kolla då tangenbordslayouten. Under svenska flaggan i menyraden har du troligen nåt som heter Visa tangentbord eller nåt (i mitt brittiska system heter det Show Keyboard Viewer). Finns det inte där, kan du slå på den funktionen under inställningarna. Keyboard viewern är en aktiv display som visar vad som finns på varje tangent beroende på vald font och valt språk, inklusive tangentkombinationer som shift, shift+kringla, alt+kringla, osv. och vad som händer när du trycker på varje tangent.
Därmed kan du se om denna tangenbordslayout överensstämmer med vad som händer när du trycker på tangenterna. Du kan även se om nån tangent låst sig i nedtryckt läge (isåfall visas den i mörkgrått), eller om du har nån konstig font laddad. Överst i layouten står det även vilket språk som är valt. Kolla att det stämmer med vad du valt.
Stämmer layouten med vad du får när du skriver (dvs att layouten visar samma fel), kolla då vad som händer med layouten om du byter font (via rullgardinsmenyn längst ner på layouten). Kanske problemet löser sig då.
Löser sig inte problemet när du pillar med layouten, eller om layouten är korrekt medan du får nåt annat när du skriver, då föreslår jag en ominstallation - eller åtminstone en uppgradering till 10.4.2, för det kan kanske räcka.
Hjälper inte ens det, då återstår nog bara ett besök hos din Apple-handlare. Det kan t.ex. ha kommit in nåt skräp under tangenterna, och tangenterna på en PowerBook bör man inte försöka ta av på egen hand - de sitter fast med små, små plastkrokar som väldigt lätt bryts av.

Lycka till!

1
Bevaka tråden