Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Handhållen GPS som fungerar med OSX?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-07-27 23:06

Har börjat köra MTB ( Mountainbike ) och efter att ha varit ute i skogen samt i diverse Stockholmsförorter och snurrat så har jag funderat på att skaffa en GPS. Vanliga papperskartor är ju bra men det vore praktiskt att ha en liten GPS att fästa på styret. Fungerar den dessutom även i bilen så är det ju ännu bättre.

Har tittat på bla. Garmin eTrex Legend C men om jag har förstått det hela rätt så funkar den bara med PC.

Vad finns det för alternativ?

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2005-07-28 00:51

Jag kör med Holux Gr230 (tror jag den heter) i bilen och visar kartorna på min Nokia 7610. Funkar hur bra som hellst. Skulle nog passa bra på styret med skulle jag tro.

Förstår inte riktigt varför du ska koppla den till datorn. Holux Gr230 går på blåtand och skulle förmodligen fungera perfekt att köra med kartprogram på datorn.

Så har du en telefon med symbian så rekommendera jag detta.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-28 10:22

Jag vill koppla den till datorn för att kunna ladda ner mer detaljerade kartor. Ex Gröna kartan.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-07-28 10:40

Då måste du nog gå via Virtual PC tyvärr. Det går även om det är lite bökigt.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-30 17:02

Någon som har testat Garmin tillsammans med Virtual PC?

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-07-30 17:16
Ursprungligen av Moi:

Någon som har testat Garmin tillsammans med Virtual PC?

Jag kör så. Men det behövs en KeySpan-kabel (seriell till USB) också, förutom den från GPS:en. Och så kartor att köra utifrån det program som medföljer Garmins GPS:er. Friluftskartan närmare bestämt. Eller också gamla Kartex och Gröna Kartan.
Om man nu inte håller till godo med Route66 förstås.
Dessutom har vi en del mer eller mindre lyckade sharewares.

Låter det krångligt? Ja det är det! Men måste man, eller i varje fall vill, så måste man.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-30 17:25

Kabel har jag redan för att programmera min Pronto. Jag tror att man får med en USB med eTrex numera. Friluftskartan verkar räcka för mina behov.

Vad finns det för sharewares som är mer lyckade? Kan man planera i Route 66 ( OS X) och sedan föra över i GPS-en? Eller måste det vara PC-program?

1
Bevaka tråden