Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Att byta dvd-brännare på en Imac G4

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Landskrona
  • 2005-07-27 16:37

Hej!
Jag måste byta ut dvd-brännareb på min imac eftersom den är så gott som stendöd. Efter att jag installerat Tiger har den börjat krångla. Som det är nu känner den inte igen några skivor, den spottar ut dem (varken dvd eller cd). Om jag stoppar in dem igen så kanske en skiva går igång efter typ en halvtimmes av in- och utstoppande av skivor. Detta är väldigt irriterande så jag har tagit det djärva beslutet att korka upp min imac och byta ut dvd:n.

Jag vet att dimensionen på dvd är standard så det skall inte vara några problem att hitta en dvd som passar.

Frågan som jag ställer till Er är vilka dvd-brännare har OS X stöd för ? Jag funderar på att införskaffa en Sony eller Pioneer med stöd för dual layer.
Vidare undrar jag ifall någon har några tips innan jag tar mejseln i handen och börjar meka. (Ser fram emot att skruva sönder den och kolla innuti) ...

För att hi-jacka tråden lite och spinna vidare på en liknande fråga - själv kör jag en iMac G5 (rev A). Känns ju lite tråkigt att superdriven i den inte klarar dual layer. Är det någon som vet om det går att byta till en dl-kapabel enhet utan alltför mycket trassel?

Karl

Sök på google för att hitta imac urgraderingar, jag har hittat flera med bilder hur man skruvar upp och sätter ihop, vad man ska tänka på också vidare... sök ex "imac flat panel upgrade"

Fan, jag är verkligen FÖR slö. 15 posts ner i forumet hittar man precis vad jag letade efter: http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=80276

  • Oregistrerad
  • 2005-07-29 11:31
Ursprungligen av Karl Bengtsson:

Fan, jag är verkligen FÖR slö. 15 posts ner i forumet hittar man precis vad jag letade efter: http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=80276

Jag har nog hoppat över alternativet att installera en Superdrive i min Imac G5. Blir för dyrt.
Satsar nog istället på en extern Lacie-brännare.
Erfarenheter någon?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-07-27 23:31
Ursprungligen av Mysko:

Hej!
Jag måste byta ut dvd-brännareb på min imac eftersom den är så gott som stendöd. Efter att jag installerat Tiger har den börjat krångla. Som det är nu känner den inte igen några skivor, den spottar ut dem (varken dvd eller cd). Om jag stoppar in dem igen så kanske en skiva går igång efter typ en halvtimmes av in- och utstoppande av skivor. Detta är väldigt irriterande så jag har tagit det djärva beslutet att korka upp min imac och byta ut dvd:n.

Jag vet att dimensionen på dvd är standard så det skall inte vara några problem att hitta en dvd som passar.

Frågan som jag ställer till Er är vilka dvd-brännare har OS X stöd för ? Jag funderar på att införskaffa en Sony eller Pioneer med stöd för dual layer.
Vidare undrar jag ifall någon har några tips innan jag tar mejseln i handen och börjar meka. (Ser fram emot att skruva sönder den och kolla innuti) ...

Pioneer DVR-109 ska funka. Läs på sidan även om Patchen som ska ge fullt Apple-stöd.

Hur maskinen plockas isär kan du se här.

Jag har inte testat detta själv ännu, men snart är semestern slut och på jobbet står en iMac G4 och väntar på att få sin nya DVD installerad.

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2005-07-28 19:31

Schysst, skall kolla in det nu. Sen är det bara att sätta igång och byta ut ....

1
Bevaka tråden