Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa iBook - 12' eller 14'?

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-07-27 19:37

Hejsan.

Nu när de nya modellerna är ute så börjar jag fundera på ett köp.
Frågan är bara vilken modell?

Jag kommer efter mitt sommarjobb ha ~10000 kronor och då räcker det inte till en 14" iBook. 12" kommer jag ha råd med, men det känns ju lite dumt kanske att köpa den p.g.a 1.33 GHz känns lite för lite om ni förstår vad jag menar. Den kanske blir oanvändbar snart? 14" kostar ca 3000 kr mer, men jag kommer inte få råd, och jag vill inte vänta på att få köpa en iBook.

Har ni några förslag på vad man kan göra?

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-07-27 19:42

Tjena, sitter själv lite i samma sits
Har lite svårt att välja, men dom där extra 3000:- kan man ha annat skoj med tror jag.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-07-27 19:47
Ursprungligen av AndersC:

Tjena, sitter själv lite i samma sits
Har lite svårt att välja, men dom där extra 3000:- kan man ha annat skoj med tror jag.

Jo, jag vet. För mig känns det som att jag måste ha 14" med tanke på SuperDrive och 1.42 GHz ... Vet du om det är någon "stor" skillnad mellan 1.33 Ghz och 1.42? .. Vore tacksam för ett bra svar!

Skillnaden i prestanda tror jag är rätt liten, frågan är om det märks alls. Skillnaden i smidighet och bärbarhet är desto större. Jag skulle definitivt rekommendera 12-tummaren. 14"-modellen har ju samma upplösning (1024 x 768) så det är ingen vinst med den större skärmen (annat än om man har svårt att se på 12"-skärmen). Den enda fördelen som jag ser det med 14" är att den har SuperDrive. Annars är den bara klumpigare och ett halvkilo tyngre (drygt 22 procent tyngre än 12").

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-07-27 19:49
Ursprungligen av Adrian B:

Skillnaden i prestanda tror jag är rätt liten, frågan är om det märks alls. Skillnaden i smidighet och bärbarhet är desto större. Jag skulle definitivt rekommendera 12-tummaren. 14"-modellen har ju samma upplösning (1024 x 768) så det är ingen vinst med den större skärmen (annat än om man har svårt att se på 12"-skärmen). Den enda fördelen som jag ser det med 14" är att den har SuperDrive. Annars är den bara klumpigare och ett halvkilo tyngre (drygt 22 procent tyngre än 12").

Det låter faktiskt som en bra idé. Det får bli en 12"are då, jag har ju en 19" TFT som jag kan koppla till :>

Tack ska du ha. Egentligen var det rätt onödigt att starta denna tråd. Jag ska nog gå ner till någon återförsäljare och smeka lite på båda och se vilken som är bäst, egentligen.

SuperDrive och Combo då? Stor skillnad där med?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-07-27 19:54

Ursäkta om jag skriver två svar på raken nu, men jag tror nog det kan bli en 14"are i alla fall. Har en snäll släkt som kan rassla till med pengar också. Men jag ska fundera på saken.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-27 20:00

14-tummaren har större batteri och längre batteritid också.

Angående Combo/SuperDrive så kan den förstnämnda bara läsa DVD-skivor, medans SuperDrive kan både läsa och skriva.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-07-27 21:59
Ursprungligen av Kristjan:

14-tummaren har större batteri och längre batteritid också.

Angående Combo/SuperDrive så kan den förstnämnda bara läsa DVD-skivor, medans SuperDrive kan både läsa och skriva.

Okej, det låter ju super!(drive) ..

Det blir nog en 14"are.

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2005-07-27 20:05

Jag skulle lätt välja 12":an...

Funderade själv på att köpa en PB 15", men det blev en liten smidig PB 12" istället - en bärbar dator ska vara just bärbar

Om du har möjligheten att titta på båda modellerna IRL så är det ju bäst, bara du själv kan avgöra om du tycker 14" är för stor eller smidig. Och när det gäller SuperDrive så är det precis som Kristjan, du måste ha en SuperDrive för att kunna bränna DVD.

(Apple skulle nog kunna stoppa in en SuperDrive i 12-tummarn, men då skulle den äta upp all försäljning av PowerBook 12" så därför gör dom inte det, det är iaf vad jag tror.)

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-07-27 22:00
Ursprungligen av Adrian B:

Om du har möjligheten att titta på båda modellerna IRL så är det ju bäst, bara du själv kan avgöra om du tycker 14" är för stor eller smidig. Och när det gäller SuperDrive så är det precis som Kristjan, du måste ha en SuperDrive för att kunna bränna DVD.

(Apple skulle nog kunna stoppa in en SuperDrive i 12-tummarn, men då skulle den äta upp all försäljning av PowerBook 12" så därför gör dom inte det, det är iaf vad jag tror.)

Jodå, möjlighet har jag alltid. Frågan är bara om dom har inne både 12" och 14" .

Jo, jag håller med dig om att dom kommer förlora köpare då :/

  • Oregistrerad
  • 2005-07-27 20:42

satsa på en powerbook 12" istället för 14" ibooken. Priset e några lappar mer men jag tycker det verkar värt det ( ska skaffa en sj efter mitt sommarjobb ). Men det är väl upp till var och en vad de verkligen vill ha? Ta den du känner dej mest bekväm med. Åk och kolla på dom så kommer du veta vilken du vill ha.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-07-27 22:01
Ursprungligen av HerrOber:

satsa på en powerbook 12" istället för 14" ibooken. Priset e några lappar mer men jag tycker det verkar värt det ( ska skaffa en sj efter mitt sommarjobb ). Men det är väl upp till var och en vad de verkligen vill ha? Ta den du känner dej mest bekväm med. Åk och kolla på dom så kommer du veta vilken du vill ha.

Nej, jag tror nog inte jag går så långt så jag köper en PowerBook. Behöver inte en 12" PB för mina behov riktigt. Även om den lockar så trevligt.. Det blir som sagt en 14" . Det är bestämt!

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-07-27 21:04

Nedrans att det inte finns SD i 12" för man bränner ju endel.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-07-27 22:52

Jag beställde nyss en 12-tummare. Jag behöver inte 14 tum för så låg upplösning som 1024x768, och dvd-skivor kan jag bränna i stationära där jag ändå lagrar allting. Så ofta behöver jag inte bränna skivor så jag inte skulle klara mig med en extern dvd-brännare om jag inte hade stationära.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-07-27 23:36

Jag tycker faktiskt att skärmen på 14"-modellen är skönare.

jag skulle lätt köpa en 12", släng på 80 gigs HDn och maxa ram - köp 1 gb från macoteket eller annan affär och du har en fin liten dator (med mer ram än vad du ens kan få in i en powerbook 12" för tillfället!) för cirka 13500. det är vad jag tänker göra i alla fall. men visst, är du i stort behov av en superdrive så funkar ju inte det. dock tycker jag att 14" känns för stor, jag vill ha just en bärbar, som man kan klämma ner i väskan lite lätt. skulle ännu hellre se en 10.5" eller liknande, det vore nåt. finns en vaio som är ungefär så stor.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-07-28 12:22
Ursprungligen av tyroxian:

jag skulle lätt köpa en 12", släng på 80 gigs HDn och maxa ram - köp 1 gb från macoteket eller annan affär och du har en fin liten dator (med mer ram än vad du ens kan få in i en powerbook 12" för tillfället!) för cirka 13500. det är vad jag tänker göra i alla fall. men visst, är du i stort behov av en superdrive så funkar ju inte det. dock tycker jag att 14" känns för stor, jag vill ha just en bärbar, som man kan klämma ner i väskan lite lätt. skulle ännu hellre se en 10.5" eller liknande, det vore nåt. finns en vaio som är ungefär så stor.

Hej. Jag står inför ett stort sådant beslut. Ska jag köpa 12" eller 14" ? Jag kommer säkerligen ångra mig om jag beställer 12" för att jag vill ha en bra processorhastighet. Men om jag har råd kan jag ju beställa som du sa 1 gb ram från macoteket. Hur mycket tar dom? Jag kommer hamna runt 10-11tusen sedan och så får jag låna kanske några tusenlappar. Vi får se som sagt, får inte beställa för ens i september. Hm, jo. En bärbar ska ju vara bärbar. Det är sant. Men tror du man förlorar mycket processorhastighet? Mellan 1.33 GHz och 1.42 alltså? Det är det jag är så bekymrad över. Sen har jag en 19" jag kan koppla till också..

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-07-28 12:55

Du märker inte ens skillnaden mellan 1.33 och 1.42 GHz, det är mindre än 8%, och man brukar säga att hastighetsökningar på under 20-30% är inte märkbara såvida man inte har tidtagarur och mäter med.

Lägg pengarna på extra ram istället så slipper du sitta och "badbolla" i 5-10 sekunder så fort du ska göra något.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-07-28 16:49

Okej, men det låter ju lovande.

Extra ram blir det nog kanske. Jag gillar inte badbollar, dom är jobbiga ;P

Men sen funderar jag också på PowerBook 12", men det är ju inte det rätta forumet att prata i om man säger så. Det handlar om iBook..

  • Oregistrerad
  • 2005-07-28 17:02

Vit plast vs. sexig aluminium svårt val...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-07-29 07:15
Ursprungligen av HerrOber:

Vit plast vs. sexig aluminium svårt val...

Den vita plasten är skönare. Dessutom fick jag å många till el i händerna av alun...

  • Oregistrerad
  • 2005-07-29 10:14

Jo, det vita går mer i linje med apples formspråk. Silvriga datorer går bort. 90tal.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-29 11:33
Ursprungligen av vicconcussion:

Jo, det vita går mer i linje med apples formspråk. Silvriga datorer går bort. 90tal.

...vad snackar du om?! Innerst inne sitter alla ibook ägare och önskar att de hade en sober PB i sina händer!

/stolt PB12ägare.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-07-29 12:06
Ursprungligen av patzy:

...vad snackar du om?! Innerst inne sitter alla ibook ägare och önskar att de hade en sober PB i sina händer!

/stolt PB12ägare.

Har haft en PB12. Den gillade jag INTE. Ska köpa en iBook...

näää är det sant? kan 12" inte bränna dvd's? fucking fuck vad irriterande... då måste man alltså köpa 14" fast man vill ha den lilla... buhuu

Ursprungligen av nightcrawler:

näää är det sant? kan 12" inte bränna dvd's? fucking fuck vad irriterande... då måste man alltså köpa 14" fast man vill ha den lilla... buhuu

Det är för att annars skulle ingen köpa PB 12", skulle jag tro.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-29 15:30

Smaken e som baken, delad. Men ni måste iaf hålla med om att PB'n ser mer exklusiv och robustare ut, dessutom är den mindre. Hade ibooken varit gjord i alu hade den tagit kål på PB försäljningen för den lilla prestandavinsten inte känns lika intressant längre.Ttänk er en mattvit PB. Samma yta som ipod mini ( oxiderard? ) fast i vit. Mums..

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2005-07-29 17:02

iBook vs. Powerbook

Jag sålde precis min knappt halvårsgamla iBook 12" bland annat eftersom skärmen med 12" och 1024x768 inte var så kul i längden.
Tyckte inte jag fick plats med paletter och liknande i Photoshop till exempel och den låga kontrasten var ansträngande.
Ett bättre val för mig hade varit en PB 12", med extern skärm och högra upplösning, drivet av ett kraftigare grafikkort.
Hade jag haft en annan dator också skulle jag lätt behållit iBooken. Betydligt robustare än den PB Titanium jag hade innan och verkligen smidig att ha med sig.
Men som sagt, nackdelarna jag nämde ovan gjorde att jag beställde en Mac mini i stället och hoppas klara mig utan bärbar tills intelmacarna kommer.
Då får minin bli media pc för film och musik och så får det bli en bärbar av nåt slag igen då.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-07-29 21:09

Nä, okej. Jag sålde min Mac mini häromdagen. Jag har en 19" TFT-skärm som jag kan koppla till, så det är ingen fara. Jo, jag tror nog jag ska köra på en iBook 12" i alla fall.

Bevaka tråden