Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Funkar Tiger med nya Mac mini ?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-07-27 12:07

Hej

Nu efter att appel har uppdaterat mac mini så börjar det bli intressant att kanske switcha till en mini så länge tills att de byter till intel om 1 år. jag har en 19 tft som jag kommer att använda.

1. Det jag undrar är om Mac mini fungerar bra med Tiger. med tanke på grafikkortet som alla pratar om? Finns det någon med bra erfarnhet från det på 99mac?

3. Det jag kommer att använda den till är surfa, webbdesign/grafiskdesign, m.m., kommer det att funkar bra på mac mini?

4. Andra fördelar och nackdelar som ni har fått med mac mini, tex funktioner, prestanda,m,,m

5. Andra tips och råd som jag bör tänka på

Senast redigerat 2005-07-27 12:33

Tja, jag har just skaffat mig en Mac Mini och den fungerar alldeles utmärkt med Tiger (det är ju det OS som följer med datorn). Grafikkortet funkar fint men det är ju inte nära bra om du ska spela några nyare spel. Men som sagt, annars är det finemang.

Surfning, webbdesign, grafisk design, musik o.s.v. funkar bra, och är ju Mac Minis egentliga huvudfunktioner. Men se till att du uppgraderar RAM-minnet för annars blir det en flaskhals. Nu tror jag att den billigaste Mac Mini har 512 mb RAM som grunduppsätttning, vilket är en fördel. Själv köpte jag den just innan denna uppgradering men tog extra minne som tur var.

Fördelarna som jag tycker är att den inte tar någon plats, inte låter någonting i stort sett, och flyter på smidigt i allt utom spel (om man inte som jag gillar strategispel ). Hårddisken är liten och DVD-brännaren var alldeles för dyr för mig (ca 1000) just nu men det kan man lätt lösa med externa hårddiskar och DVD-brännare när kassan tillåter.

Mer minne och apples tangentbord utan enknapps-musen är mitt tips!

Ha det

Markus

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-07-27 12:23

1. Kanonbra - du får inga "ringar på vattnet"-effekter i Exposé med en Mini som har 256 MB RAM (mer RAM kanske löser det oxå) - i övrigt är allt topp!
2. Ja - undertecknad m fl
3. Absolut
4. Relationen pris/prestanda, faktorerna design, arbetsmiljö (ljudvolym, utrymme), arbetsglädje... allt är topp. Du kommer att kunna använda det mesta av dina gamla tillbehör osv. En del DVI-relaterade flimmerfenomen har debatterats på 99mac - om du kör DVI med skärmen bör du kanske läsa dessa trådar.

Att tänka på: en schysst firewire/USB2-hub kommer till snabbt till användning - portarna är få (1 resp 2). Du har ingen direkt möjlighet till dubbla bildskärmar men sånt kan lösas med tillbehör... RAM, RAM, RAM... och slutligen: du vet vad du köper - inget prestandamonster och i princip ingen burk du uppdaterar hårdvaran på i oändlighet - snarare en arbetshäst som du väljer för prisfaktorn och givet att du har en del tillbehör du gärna använder.

Av dessa anledningar valde jag just den billigaste som jag utrustade med en Superdrive eftersom jag saknade DVDbrännare. Funderar du på att peta in massor av grejjer, byta skärm, köpa tangentbord osv är den billigaste iBooken ett mer prisvärt köp som i princip är en mini inkl tangentbord, airport, BT, skärm osv med bättre portabilitet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-27 13:20

Ja, det senaste systemet funkar naturligtvis en alldeles ny dator.

Speciellt eftersom det funkar precis lika bra i en gammal skräpdator från 1999 som jag har.

  • Medlem
  • 2005-07-27 14:48

Man har ju hört mycket om att corimage inte funkar bra eller vad det nu heter igen, och att datorn orkar inte med scrollning och andra effekter som finns med i tiger

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-01 20:23
Ursprungligen av odaj:

Man har ju hört mycket om att corimage inte funkar bra eller vad det nu heter igen, och att datorn orkar inte med scrollning och andra effekter som finns med i tiger

Eftersom en Mac mini är den billigaste Macen av de alla, har den inte ett grafikkort som klarar alla de nya flashiga animationerna i Tiger. Men nedgraderar du till Panther så finns ju inte Tigers nya flashiga animationer ändå, eftersom de inte fanns än då.
Med Tiger i Mac mini får du inte ringar-på-vattnet-effekten i Dashboard, men med Panther så finns inte Dashboard alls.

Du har alltså inget att vinna på att nedgradera.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-01 22:00
Ursprungligen av Rajje:

Eftersom en Mac mini är den billigaste Macen av de alla, har den inte ett grafikkort som klarar alla de nya flashiga animationerna i Tiger. Men nedgraderar du till Panther så finns ju inte Tigers nya flashiga animationer ändå, eftersom de inte fanns än då.
Med Tiger i Mac mini får du inte ringar-på-vattnet-effekten i Dashboard, men med Panther så finns inte Dashboard alls.

Du har alltså inget att vinna på att nedgradera.

Funkar inte det ens om man har 1GB minne.
Verkar konstigt då att inte Apple stoppade in ett lite kraftigare grafikkort som klarar dessa effekter när dom nu uppgraderade minin om man nu kan kalla det en uppgradering.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-01 22:20
Ursprungligen av Cappachino:

Funkar inte det ens om man har 1GB minne.
Verkar konstigt då att inte Apple stoppade in ett lite kraftigare grafikkort som klarar dessa effekter när dom nu uppgraderade minin om man nu kan kalla det en uppgradering.

Nej, tyvärr inte.
Grafikeffekterna påverkas inte av minnesmängden - de hänger bara på grafikkortet.

Ja, Mac minins "uppdatering" var verkligen ett skämt, men jag tror (som jag sagt i annan tråd) att det bara var en liten förbättring i syfte att bli av med resterna snabbare innan den riktiga uppdateringen kommer ... Eller, ja, tror gör jag kanske inte - men hoppas ...

  • Oregistrerad
  • 2005-08-02 01:30
Ursprungligen av Rajje:

Ja, Mac minins "uppdatering" var verkligen ett skämt, men jag tror (som jag sagt i annan tråd) att det bara var en liten förbättring i syfte att bli av med resterna snabbare innan den riktiga uppdateringen kommer ... Eller, ja, tror gör jag kanske inte - men hoppas ...

Det verkar ganska troligt att det är så. Men då är frågan när den riktiga uppdateringen kan tänkas dyka upp. Kan den komma nu i höst?

1
Bevaka tråden