Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Prestandaproblem i Photoshop!

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag arbetar sedan en tid på en Powermac med följande prestanda: Dual 2,7Ghz, 3GB RAM, ATI Radeon 9650(256MB), 500GB HD.

Trots en väldigt kraftfull maskin så har jag uppenbara prestandaproblem, huvudsakligen i Photoshop. Redan vid arbete med förhållandevis små filer så snurrar färgsnurran igång och orsakar väntetider på 10-20 sekunder vid enkla ingrepp(uppdatering av textstycken, lagerhantering m.m.).

Jag har nyligen uppdaterat maskinen med två stycken 1GB-minnen ifrån Kingston. Maskinen verkar ha accepterat dessa, och jag har inte noterat några uppenbara problem efter installationen. Jag använder två hårddiskar, och har därför min andra som "Scratch"-disk. Jag har vidare tilldelat 70% av det totala RAM-minnet till Photoshop.

Vad kan problemen tänkas bero på? Jag har ett stort antal typsnitt installerade. Kan detta orsaka prestandaproblem efter att dessa laddats in vid uppstart av Photoshop? Hur är det med mängden virtuellt minne? Går detta att påverka/öka på något sätt, och isåfall hur?

Jag har också gjort prestandatester Cocoabench(1.2) med ett totalresultat på 41-42(med ett par mindre krävande program igång + Firefox), vilket är väldigt bra om jag förstått det rätt.

Tacksam för hjälp!

Har felet kommit bara sådär eller har det alltid varit så...

Blev burken segare efter minnesuppgraderingen? Om så är fallet så kan det vara fel på minnena vi som kör pc kan ju testa dom med ett program som heter Memtest x86 bla. Men om det finns något specifikt för macen vet jag inte. Det är möjligt att det kan finnas i någon verktygsfil i dina originalskivor som följde med när du köpte din burk.

Sitter minnena som dom skall dvs i rätt minnesplatser?

Vänligen Tomas

Minska mängden typsnitt, eller kör Suitcase (liknande).

Byt scratch-disk till startdisken.

Kör Hardware-test från SystemDVDn (tar en mindre evighet med mycket minne).

Photoshop var segt även innan uppgraderingen, vilket var den primära anledningen till att jag uppgraderade. I vilket fall som helst så har Photoshop inte blivit snabbare efter uppgraderingen. Faktum är att att min gamla PC med en bråkdel av min Macs prestanda var mycket snabbare...

Jag testar minnet med ett program som heter "Rember" just nu. Får se vad det ger...

Minnen sitter parvis efter de förinstallerade(2x512MB) i nästkommande "slottar". Som jag förstått det är det så de ska monteras.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-27 10:19

Vilken version av OSX kör du? Är det en ren installation? Annars tror jag som leonardo, att börja använda Suitcase kan nog hjälpa, för många typsnitt installerade på datorn är aldrig bra.

Mac OSX(10.4.2). Installationen är ren. Jag använder Suitcase, men jag har alldeles för många typsnitt aktiverade. Får göra ett försök att avaktivera så många som möjligt.

Jag ska testa att köra hårdvarutest via System-DVD:n också.

Tack för snabba svar!

Jag tror inte att det bara är typsnittens fel (om vi inte talar tiotusentals). Jag råkade lägga in en hel cd med kinesiska typsnitt (drygt 100 st om vardera 5-12 MB) på min jobb-G5 2x1,8 GHz 1,25 GB RAM. Detta slöade måhända ner programuppstarterna något men gav i övrigt ingen direkt negativ inverkan. De ligger fortfarande kvar... (jo, jag vet att Suitcase finns men har inte tagir mig för att pula med det).

den här diskussionen kanske kan vara av intresse.

Joakim

Starta Aktivitetskontroll och klicka fliken Systemminne. Där ser du hur minnet i datorn utnyttjas. Jag är ingen expert direkt men Sidor in/ut är en indikation på hur mycket systemet "swappar" till disken.

Med Photoshop på 70% av 3 gb så har du gett övriga program och system 900 mb. Kör du Tiger och sen några andra tunga program förutom Photoshop + en massa typsnitt så kanske du får för mycket swappande i onödan. Det borde kanske inte ge snurreboll i PS men vem vet.

Du kan ju också testa att i ColorSync Utility reparera färgprofiler. (70% av 3GB låter nästan lite onödigt mycket . . . )

Nu har jag kört hårdvarutestet utan anmärkningar(skönt...). Efter att ha avvaktiverat majoriteten av typsnitten med hjälp av Suitcase så verkar problemet faktiskt vara löst! Jag ska testa att sänka andelen tilldelat minne i Photoshop också för att se om det kan öka prestandan ytterligare. Adobe-filen(http://www.adobe.com/support/techdocs/331372.html) har jag aktiverat sedan tidigare.

Vad är ett "normalt" värde på sidor in/ut? Just nu indikeras 154761/0. Säger mig ingenting )

Lekmannasvar: Jag hade jobbat med min maskin i en vecka och hade alla tunga program igång. Så fort jag gjorde något knattrade hårddisken. Då hade jag 7-siffriga tal på in/ut (2 miljoner nånting). Efter en omstart noterade jag att siffrorna var 6-siffriga trots många program igång. Maskinen var då mycket rappare.

OK. Tack alla för snabb och effektiv hjälp!

1
Bevaka tråden