Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya Mac mini-modellerna finns på Applestore

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-07-26 15:09
  • Medlem
  • International user
  • 2005-07-26 15:14
Ursprungligen av Cappachino:

Jag är besviken!!

32MB grafik kort??

  • Oregistrerad
  • 2005-07-26 15:30
Ursprungligen av bossep:

Jag är besviken!!

32MB grafik kort??

Håller med. Det blir ju en halv upplevelse med så lite grafikminne. Förstår inte deras strategi ibland.

Ursprungligen av palb:

Håller med. Det blir ju en halv upplevelse med så lite grafikminne. Förstår inte deras strategi ibland.

Jag har haft min MacMini i snart 3 veckor och jag har absolut inte märkt av att det bara finns 32mb grafikminne... jobbar med krävande bildredigeringsprogram och lite film...
Man köper ju inte en MacMini för att spela så man behöver inte bry sig om grafikkortet.

Äntligen 512 megabyte RAM som standard!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-26 15:28

Haha, vilken skituppdatering

Det är ingen skillnad alls vad jag kan se ...
Mer RAM som standard, modem endast som tillval i 1,42 (nedgradering!) samt kanske nya priser är det enda som har förändrats ... Mer RAM tycker jag inte utgör en helt ny modell, bara en något bättre deal för befintliga modeller.

Jag hade verkligen inga stora förväntningar, men hade ändå förväntat mig att processorhastigheten höjdes med åtminståne 1 MHz, att pyttehårddisken uppgraderades med åtminståne 10 GB och kanske, kanske en liten SuperDrive som standard i mellanmodellen. Det är inte bra att Mac minis står helt still i utvecklingen ...

Ursprungligen av Rajje:

Haha, vilken skituppdatering
Det är ingen skillnad alls vad jag kan se ...

Airport och Bluetooth ingår numera i 1,42 GHz-modellen. Det är nytt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-26 19:36
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Airport och Bluetooth ingår numera i 1,42 GHz-modellen. Det är nytt.

Nja, inte heller det är ju något nytt - bara en bättre deal (eller vad man ska säga) för de befintliga modellerna. Det ingår lite saker från början, som funnits hela tiden som tillval.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-26 15:31

Tja det var inte mycket till skillnad
men man får i alla fall lite standard för samma pris som tidigare. Blev ganska förvånad över att dom inte ens lagt till en ljud in port. Där måste ju finnas plats nu när modemet är ett tillval.

Ursprungligen av Cappachino:

Tja det var inte mycket till skillnad
men man får i alla fall lite standard för samma pris som tidigare. Blev ganska förvånad över att dom inte ens lagt till en ljud in port. Där måste ju finnas plats nu när modemet är ett tillval.

Hehe, njae, om det är ett tillval så måste det ju finnas plats för det från början, om nu någon väljer det, eller hur? Så den guben gick inte...

  • Oregistrerad
  • 2005-07-26 16:34
Ursprungligen av sjovall:

Hehe, njae, om det är ett tillval så måste det ju finnas plats för det från början, om nu någon väljer det, eller hur? Så den guben gick inte...

Så sant. Men det är riktigt dumt att inte lägga till ett mic uttag nu när ip telefoni ökar i användare blir väl att köpa en usb hubb vilket man lär behöva ändå.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-26 15:36

Dom blev väl lite dyrare också?

  • Oregistrerad
  • 2005-07-26 15:48
Ursprungligen av Kristjan:

Dom blev väl lite dyrare också?

Lite dyrare blev dom nog. Kommer inte ihåg dom gamla priserna men med tanke på att du nu får 513 MB minne och att AirPort Extreme och Bluetooth ingår för 6.245kr. Men det blev stor skillnad i priset mot vad dom kostar i usa. Lagt på en större vinst i sverige?
Så är där ändå pengar att tjäna. Den 1,25GHZ versionen känns inte så prisvärd längre. Ska du ha både AirPort Extreme och Bluetooth som tillval till den är du 100kr ifrån 1,42 versionen. :eek:
Men har svårt att förstå varför dom valt att ha modemet som tillval i dom två 1,42GHZ modellerna.

Senast redigerat 2005-07-26 16:08
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-07-26 20:41
Ursprungligen av Cappachino:

Men har svårt att förstå varför dom valt att ha modemet som tillval i dom två 1,42GHZ modellerna.

De flesta har väl bredband och behöver inget modem. Bra jobbat Apple.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-26 20:51
Ursprungligen av classic:

De flesta har väl bredband och behöver inget modem. Bra jobbat Apple.

Ja, men det går ju typ inte att få tag på externa modem till Mac öht och så är det väl inte så dyrt att ha med interna modem? Det är alltid så väldigt praktiskt att Macar alltid har möjlighet att ansluta till internet, utan extra krångel - jag skrattar hånfullt åt alla PC-användare som måste använda disketter för att de inte har något modem ens ...
Att ta bort det interna modemet som standard är ett stort steg mot att krångla till saker för folk ...

  • Oregistrerad
  • 2005-07-26 21:21
Ursprungligen av classic:

De flesta har väl bredband och behöver inget modem. Bra jobbat Apple.

Ja själv har man 100Mbit lina.
Men det förklarar inte varför modemet är standard i den billigare modellen. Det brukar ju vara tvärt om.

Ursprungligen av Cappachino:

Ja själv har man 100Mbit lina.
Men det förklarar inte varför modemet är standard i den billigare modellen. Det brukar ju vara tvärt om.

Precis . Har visserligen själv bredband så modemet används för min del för att skicka och ta emot fax. Eftersom datorn ändå står på hela tiden så kan den lika väl få göra extratjänst som faxmottagare. Så modemet har för min del ett stort plusvärde och det är förvånande att det i så fall är är standard på den billigare modellen!?

Vad det gäller uppgraderingen så är i varje fall jag nöjd. Köpte en 1.42GHz,256MB,combo,BT&AP för en två månader sedan. 256MB kastades för att ersättas av 1GB och Combo ska kastas för att ersättas av en Dual-Layer. Så enda skillnaden för min del är att jag med en "ny" skull få kasta en 512MB samt betala för modemet - så jag är nöjd!

Vad det gäller prisbilden så tar man 1.25 och lägger på BT, AP och 80GB HDD så hamnar man på 6.715:-.
Ta 1.42 med Combo och lägg till modemet så hamnar man på 6.515:-.

Alltså 200:- BILLIGARE för 1.42 mot 1.25.

Ta ovanstående 1.25 och lägg på SuperDrive också och man hamnar på 7.785:-.
Ta 1.42 med SuperDrive och lägg till modemet så hamnar man på 7.515:-.

Alltså 270:- BILLIGARE för 1.42 mot 1.25.

På 1.25 kostar det 1.070:- att gå från Combo till SuperDrive medans det kostar 1.000:- på 1.42 att gå från Combo till SuperDrive.

Apple vill nog slippa 1.25!?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-07-27 08:54
Ursprungligen av Nilsanders:

Apple vill nog slippa 1.25!?

det har inte slagit dig att enda förändringen på 1.25:an är att den har fått mer minne. Visar inte det på att 1.25:an är ett litet stackars restlager de vill bli av med så säg?

499 USD = 3 827,33 SEK exkl.moms /4784,16 SEK inkl.moms, men neeeeej, dom har bestämt sig för 5200-nåt :-

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-26 16:38

pinsam uppgradering!!!

enda skillnaden är väl att man tvingas köpa 512 mb i ram från apple, jag valde till det för ungefär samma pris som grundpriset är nu i januari.

det gör ju bara att de som vill köpa med 256 mb, slänga det och sätta i ett billigt 1gb blir slagna på fingrarna.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-26 16:58

Kanske man ska passa på att köpa en av dom gamla modellerna nu istället, för dom lär väl sänkas i pris hos de återförsäljarna som har dom i lager.

Senast redigerat 2005-07-26 21:23
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-07-26 20:42

Jag beställde mini förra veckan och skulle ha en 1,25 med wlan och blåtand men avbröt beställningen eftersom man kan få en 142 nu med wlan och blåtand för nästan samma pris. Frågan är om ni vet hur lång tid det tar för dem att ta bort det reserverade beloppet på visa kortet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-07-26 21:04

Tycker även AirPort Extreme och Bluetooth ska vara tillval för de som vill ha.
Varför betala för något man kanske inte använder?

Svag uppgradering, de skulle stoppat i bättre grafikkort och haft 80 GB i den billigaste Minin för att det skulle kännas som en bra uppgradering. Jag behöver i alla fall inte ångra att jag fyndade en eMac 1,42 Ghz... skulle varit snäppet bättre skärm bara.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-26 21:20

Ska bli intressant att se om Apple har åtgärdat problemen med dålig kontrast på VGA-skärmar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-27 10:03

Bli av med ja ...

Om man tänker så, är det kanske inte så farligt att det var en sådan klen uppdatering. Egentligen kanske detta inte är den "riktiga" uppdateringen, utan bara ett ett sätt att göra modellen något mer attraktiv, så att fler köper och de snabbare blir av med sitt restlager och därmed snart kan släppa en riktig uppdatering, som verkligen är en uppdatering? Man kan alltid hoppas ...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-07-27 10:08
Ursprungligen av Rajje:

Bli av med ja ...

Om man tänker så, är det kanske inte så farligt att det var en sådan klen uppdatering. Egentligen kanske detta inte är den "riktiga" uppdateringen, utan bara ett ett sätt att göra modellen något mer attraktiv, så att fler köper och de snabbare blir av med sitt restlager och därmed snart kan släppa en riktig uppdatering, som verkligen är en uppdatering? Man kan alltid hoppas ...

Inte på hela linjen kanske. Men eftersom att modemet inte togs bort på 1.25:an men på de andra, och modemet lär sitta på moderkortet tyder det ju på att det är en helt annan dator jämfört med 1.42:an. För man lär inte sitta med många modeller på moderkort för att det är kul. Men är 1.25:an restlager blir det helt plötsligt logiskt

Jag tycker uppdateringen var utomordentligt bra! Kunde inte ha kommit en bättre tidpunkt, och kunde heller inte varit mycke bättre uppdatering på produkten!!!
Bra gjort, Apple!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-08-05 18:50

Fick min nya Mini i onsdags, valde 1,42GHz-modellen med SuperDrive.
Jag har fixat ett galleri med bilder på uppackningen av den samt en bild på hur mitt skrivbord blev för de som är intresserade

Bevaka tråden