Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ska man rengöra en iBook?

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Kanske en dum fråga...men hur ska man rengöra sin iBook? dvs skärm, tangenter, touchpad och "skalet".

En sak till täcker Apple Care för repor på utsidan? Råkade ha datorn i skolväskan utan nåt skydd så den blev helt repig på framsidan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-18 18:01

Använd en mjuk trasa, lätt fuktad (inte våt!) med mild diskmedelslösning.

Repor räknas som vanligt slitage. Täcks inte av AC.

Min iBook har blivit ganska rejält smutsigt där man vilar händerna. Går inte bort med någonting, testat vanligt regörningsmedel och sprit (T-röd). Några tips?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-18 19:23

Har du testat att tvätta händerna emellanåt?

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Har du testat att tvätta händerna emellanåt?

Nu fick du allt till det.

Jag brukar tvätta händerna, men man kan inte springa på toa varje gång man ska leka med laptopen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-18 19:39

Är det vita tangenter på datorn? En riktig laptop har svarta tangenter. Då syns inte skiten.

Testa med fönsterputs, gärna med sprit i, men var försiktig så du inte får fukt i datorn! Om det inte funkar får du ta till starkare medicin, förslagsvis isopropylalkohol (kallas också isopropanol, finns på apoteket).

+++ Obs! Använd absolut inte kemiskt ren bensin eller aceton! Då förstör du tangenterna! +++

Ta bort tangentbordet först och använd minimalt med fönsterputs, topz och rena bomullstrasor (av gamla lakan).

Om du verkligen måste kan du försiktigt poppa bort tangenthattarna, men glöm inte att anteckna noga hur de satt eller ta ett foto på tangentbordet innan du tar bort hattarna!

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2005-03-22 15:03

INte rengöra dator med fönsterputs

Ursprungligen av Mondo:

Är det vita tangenter på datorn? En riktig laptop har svarta tangenter. Då syns inte skiten.

Testa med fönsterputs, gärna med sprit i, men var försiktig så du inte får fukt i datorn! Om det inte funkar får du ta till starkare medicin, förslagsvis isopropylalkohol (kallas också isopropanol, finns på apoteket).

+++ Obs! Använd absolut inte kemiskt ren bensin eller aceton! Då förstör du tangenterna! +++

Ta bort tangentbordet först och använd minimalt med fönsterputs, topz och rena bomullstrasor (av gamla lakan).

Om du verkligen måste kan du försiktigt poppa bort tangenthattarna, men glöm inte att anteckna noga hur de satt eller ta ett foto på tangentbordet innan du tar bort hattarna!

Vill påpeka att vissa fönsterputsvarianter kan skada TFT-skärmar. Bland annat kan skärmen efter upprepad rengöring med fönsterputs bli dimmig.
Kommer inte ihåg källan till ovanstående påstående, men tyckte det var tillräkligt viktigt att nämna ändå.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-03-22 15:06
Ursprungligen av Mondo:

Är det vita tangenter på datorn? En riktig laptop har svarta tangenter. Då syns inte skiten.

Tja mina svarta tangenter är så urnötta och fint polerade av mitt användade så det stämmer inte riktigt

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-03-22 19:18

Det i särklass bästa och billigaste sättet att rengöra en skärm är att fukta tidningspapper. En vanlig dagstidning ska det vara och helst då med så lite tryck som möjligt på den ytan av pappret du torkar med.
Inte garanterat att det funkar på en bärbar, men på en hederlig gammal monitor är det perfekt.

Nu när vi ändå är inne på att hålla sin iBook fräsch, så undrar jag om det är någon som har testat iDrops eller liknande skönhetssalvor?

På min iBook använder jag en lätt fuktad mikrofibertrasa (går att hitta i en välsorterad livsmedelsbutik) för att rengöra skärmen. Fungerar utmärkt, tar bort fett och annan skit (dock inte döda pixlar, tro mig! ).

Eftersom datorn är vit ser man smuts ganska tydligt. Brukar ta en vanlig trasa och torka av ytor (t.ex. där man lägger händerna - där blir det lätt skitigt även om man tvättar händerna. ). Jag använder oftast inget rengöringsmedel, brukar räcka med en fuktad trasa.

Slutligen tangentbordet. Jag tar inte loss det utan brukar torka av tangenterna med mikrofibertrasan och använda en dammsugare för att suga upp skiten som ramlat ner mellan tangenterna. Fick ett tips av någon här på 99 att sätta på en nylonstrumpa på munstycket så att man inte suger in tangenterna. Tangentbordet på iBook känns lite plastigt, så vem vet?

//fredrik

Citat:

Skrevs ursprungligen av .: fredrik :.
Tangentbordet på iBook känns lite plastigt, så vem vet?

//fredrik

Plastigt?
Tacka fan för det, det är ju gjort av plast.

Ursprungligen av Nurell:

Plastigt?
Tacka fan för det, det är ju gjort av plast.

Skulle det var roligt (jag kan hålla mig) eller är du dum på riktigt? Kärlek.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-18 20:19

Jag glömde säga en viktig sak:

Använd aldrig antistatsprej, fönsterputs eller andra starka grejor på skärmen! Kemikalerna diffunderar genom det tunna plastskiktet och kan förstöra skärmen.

Använd bara diskmedel och vatten på en lätt fuktad mikrofiberduk om skärmen är väldigt smutsig.

Jag använder en hårig borste på dammsugaren när jag dammsuger tangentbordet.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-18 20:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Jag använder en hårig borste på dammsugaren när jag dammsuger tangentbordet.

Det där skall man passa sig för om man inte har jordat ordentligt. Det blir en hel del statisk electricitet runt ett dammsugarmunstycke. Avhjälps enklast med att hålla i något jordat samtidigt som man greppar själva halsen på damsugarmunstycket.
Vi datamaskinstekniker använder alltid en speciell dammsugare där munstycke är i halvledande gummi och hela maskinen är avjordad.
Flickvännen "blåste" mitt GeForce 3-kort i sin städiver.

För övrigt har du helt rätt inställning angående rengöring. Kemikalier och andra undermedel är bara skit.
Jag skulle nog dra det ett steg längre och bara rekommendera ljummet vatten till en väl urvriden Wettex. Universaltricket för att hålla Wyteboard fräscha io evighet. Det lilla fettskiktet som blir kvar håller ytan i trim och smutsen fastnar inte så lätt.

Repor får man leva med. Du kommer aldrig ifrån dem.
Gör några extra så syns det mindre. ScotchBrite, kanske?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nurell
Plastigt?
Tacka fan för det, det är ju gjort av plast.

Jo för all del, jag använde kanske inte ordet i dess rätta bemärkelse, men jag tror du förstår vad jag menar. En iPod t.ex. känns inte plastig för mig, även om den till viss del är gjord av plast.

Tangentbordet på iBook känns dock lite fragilt. Jag pillade på en kompis nya PB 12", det var betydligt bättre. Men det klart - det skiljer ju några tusenlappar... :rolleyes:

//fredrik

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Använd aldrig antistatsprej, fönsterputs eller andra starka grejor på skärmen! Kemikalerna diffunderar genom det tunna plastskiktet och kan förstöra skärmen.

Använd bara diskmedel och vatten på en lätt fuktad mikrofiberduk om skärmen är väldigt smutsig.

Annars är isopropanolen du rekommenderade ett par inlägg längre upp alldeles ypperlig för att rengöra en skitig tft-skärm. Just isopropanol råkar nämligen vara vad skärmtillverkarna rekommenderar och själva använder för att snygga till nya tft-skärmar, och det ska tydligen inte orsaka någon skada alls på skärmen förutsatt att man använder små mängder.

IBM:s skötselråd är att man blandar till en lösning med ca. 50% isopropylalkohol (isopropanol) och 50% vatten. Sedan ska man fukta en mjuk trasa lite lätt (det rör sig alltså inte om några större mängder) och försiktigt torka av skärmytan. De rekommenderar även att man inte utför proceduren på en påslagen skärm, men det kanske nästan säger sig självt...

  • Medlem
  • 2003-07-05 16:09

Användbart: Microfiberduk. Finns hos optikern och kostar runt femtiolappen. Kan tvättas och tar effektivt bort fett. Är dessutom tvättbar i 40 grader. Använd ej sköljmedel.

/Fredrik

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-05 16:13
Citat:

Annars är isopropanolen du rekommenderade ett par inlägg längre upp alldeles ypperlig för att rengöra en skitig tft-skärm. Just isopropanol råkar nämligen vara vad skärmtillverkarna rekommenderar och själva använder för att snygga till nya tft-skärmar, och det ska tydligen inte orsaka någon skada alls på skärmen förutsatt att man använder små mängder.

IBM:s skötselråd är att man blandar till en lösning med ca. 50% isopropylalkohol (isopropanol) och 50% vatten. Sedan ska man fukta en mjuk trasa lite lätt (det rör sig alltså inte om några större mängder) och försiktigt torka av skärmytan. De rekommenderar även att man inte utför proceduren på en påslagen skärm, men det kanske nästan säger sig självt...

Det är möjligt att du har rätt. Men diffunderar inte spriten igenom plastlagret då? Jag brukar använda en mild diskmedelslösning ibland.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2003-07-06 14:01

Angående repor. Jag har fått en repa på skärmytan. Alltså inte utsidan!

Den är liten men fy attan vad jag irriterar mig på den. Kan man fixa det på något sätt? Täcker någon försäkring detta?

Jag snodde tryckluft på tub på jobbet, funkar skitbra för att få bort dammet.

Men missfärgningarna där man vilar händerna blir jag fan inte av med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-08 17:00

Jag tycker såna där "våtservetter på burk" brukar funka perfekt på skitiga tangentbord och bildskärmar:

(Har dock inte testat just detta märke.)

/Nils

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Det är möjligt att du har rätt. Men diffunderar inte spriten igenom plastlagret då? Jag brukar använda en mild diskmedelslösning ibland.

Till viss del, men det gör ju faktiskt vattnet också. Det jag fått höra är att isopropanolen ska ha "svårare" än vattnet att diffundera genom plasten, och att den ställer till med mindre skada än vad vattnet gör. Det farliga ska visst bl.a. vara att vatten får transistorfilmen att korrodera, men jag har inte läst in mig tillräckligt i ämnet för att jag ska kunna avgöra hur pass sant det är.

  • Medlem
  • 2003-08-02 14:14

Jag väcker den här gamla tråden. Jag hade bråttom när jag skulle scanna en illustration och fick scannern full med spraylimsfläckar. Någon som har en idé om hur man kan ta bort dom från glaset utan att repa det? Sånn där kemiskt ren bensin kan det vara något kanske?

  • Medlem
  • 2003-08-02 22:26

Jag kan avslöja att bensinen efterföljt med en avtvättning med diskmedel löste problemen. Fast jag blev lite yr när jag detaljgranskade arbetet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-05 15:27

VARNING DETTA INLÄGG ÄR NÄSTAN HELT "OFF-TOPIC"

Kan inte undanhålla denna historia om rengöring och hygien som min far som är läkare berättade att en kollega till honom varit med om. Jag citerar fritt efter vad läkaren skrev i journalen:

Patienten söker för klåda i underlivet. Då patienten klätt av sig får han rådet att tvätta sig där nere och ibland även byta underkläder.

Citat:

Skrevs ursprungligen av István
VARNING DETTA INLÄGG ÄR NÄSTAN HELT "OFF-TOPIC"

Kan inte undanhålla denna historia om rengöring och hygien som min far som är läkare berättade att en kollega till honom varit med om. Jag citerar fritt efter vad läkaren skrev i journalen:

Patienten söker för klåda i underlivet. Då patienten klätt av sig får han rådet att tvätta sig där nere och ibland även byta underkläder.

Bara "nästan"

Citat:

Skrevs ursprungligen av apu
Jag väcker den här gamla tråden. Jag hade bråttom när jag skulle scanna en illustration och fick scannern full med spraylimsfläckar. Någon som har en idé om hur man kan ta bort dom från glaset utan att repa det? Sånn där kemiskt ren bensin kan det vara något kanske?

Prova T-Röd nästa gång, suveränt mot limrester.

Nu väcker ytterligare en person den här tråden till liv.
Jag har skaffat mig en begagnad Studio display (LCD-TFT modellen) som jag skulle vilja rengöra. Jag har ingen lust att köpa någonting extra för att rengöra skärmen eftersom jag är helt pank på grund av att jag får en dual G5 skickad till mig på måndag. Utrustningen jag har hemma är i princip Yes, vatten och Wettex.
Är det tillräckligt bra "ingredienser"? Om inte, vad ska jag annars använda?

  • Oregistrerad
  • 2005-03-20 15:33

Det är ju ett helvete med märkena där man har haft händerna. Blir ju liksom gult eller något.
Och jag är endå sjukt renlig...:)

Bevaka tråden