Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PowerBook G4 Titan - vettigt köp?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-07-26 00:37

Hej! Jag vill gärna ha en powerbook G4 men har inte riktigt pengarna till att köpa en splitt-ny, jag såg en begagnad med ca 800 RAM men bara 400 MHz. Den kostar 4500:- .
Jag undrar om det går att uppgradera en G4 Till en bättre G4 eller om man kan få in mer MHz.
Eller om någon tycker att jag bara ska ta och strunta i det...
om ni vet ngt skriv svar SNÄLLA!
MVH/ viber91

Hej! Kanske kan du uppgradera den, men då kostar det lika mycket som du redan har betalt för datorn. Jag funderade själv en gång på att uppgradera en gammal powerbook G3, men det skulle kosta 3-4000 kr.

Jag tycker nog att 4500 kr för den datorn är rätt mycket pengar. Är det just en powerbook du vill ha? Du får mer dator för pengarna om du hittar en begagnad ibook som inte är så gammal som den där powerbooken. Den är ju ändå fyra år gammal.

Lycka till i ditt letande!

  • Medlem
  • International user
  • 2005-07-26 14:12

Som ägare av en tiBook av samma generation, tycker jag 4500:- är allt för mycket.

Det enda du kan uppgradera i datorn är RAM och hårddisk. Ja, förutom att sticka in PCMCIA kort (tex. ljudkort, extra firewire/usb kort, trådlöst nätverk, etc...). Det går inte att uppgradera processorn (lödad till moderkortet) som på G3'an (processorn sitter separat). Dock kan datorn bli en aning snabbare om du sätter i mer minne. Men, i min mening (se också nedan) är det inte värt det.

Min tiBook har varit inne på reparation ca. 5 gånger. Sista gången var utan garanti och kostade 6000 - ett moderkortsbyte. Enligt vad jag har hört har senare tiBooks konstruerats bättre, men den första generation är särligt benägen att gå isönder.
Pajar något, och du själv eller kompis inte kan fixa det, kostar det bra mycket.

400 mhz tiBookens grafikort är, för övrigt, inget att skryta om. Till och med min fyra gamla 466mhz G4'a geForce 2 MX kort är ett fartmonster i jämförelse.

Om du kan fixa en billig iBook (och AppleCare, vilket jag menar nästan är obligatoriskt för bärbara ting), så har du en fantastiskt snabb dator jämfört med en tiBook.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-26 16:18

Håller med miska. Jag har själv en Tibook 400 MHz, och den har verkligen varit fantastisk. Dock är den fem år gammal och inget fartmonster. Om du inte absolut vill ha femtontumsskärmen, tycker jag du skall gå på något annat. 4500:- är mycket jämfört med en ny iBook t. ex.

Vänligen, Ylan

  • Oregistrerad
  • 2005-07-26 17:44

Tack för hjälpen... Jag struntar i den...

  • Oregistrerad
  • 2005-07-26 17:50

Är det ngn idé att t.ex köpa en begagnad powerbook på ebay?(De är så himla billiga där m man köper från USA)

kanske det, men tänk på att vissa luras, och postkostnaden blir nog billigare om du hittar en inom EU

  • Oregistrerad
  • 2005-07-26 22:05

Vad tror ni om det här???
http://www.power2source.com/bin/freegifts.php?ref_id=2187

Jag har kollat förut och varit osäker men om det fungerar så är det en jäkligt bra deal enligt mig... :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2005-07-27 03:39
Ursprungligen av viber91:

Vad tror ni om det här???
http://www.power2source.com/bin/freegifts.php?ref_id=2187

Jag har kollat förut och varit osäker men om det fungerar så är det en jäkligt bra deal enligt mig... :rolleyes:

Haha jo pyramidspel brukar alltid vara jävligt bra deals…

1
Bevaka tråden