• Medlem
  • Falkenberg
  • 2005-07-26 16:11

Hej allihopa! Sitter nu på en gammal G3:a, en gulburk. En egen variant på gråburk. Allt är för övrigt gult här, inklusive möbler, skärm, scanner, cd-brännare, tangentbord. Ett utryck för min skaparlust och ett sätt att hantera förlusten av min nya dator som försvann vid ett inbrott för ett tag sedan.

Förlusten gäller inte i första hand datorn utan allt det den innehöll. Något mellan 1500 och 2000 (obetalda) arbetstimmar i form av bilder, animationer, texter laddat med konstnärliga ambitioner. Utan backup utanför datorn (!). Vinsten ligger möjligen i att datorn var relativt ny så att det utgår relativt bra försäkringsersättning och att det hela var en PC, vilket jag inte vill arbeta på igen, om jag slipper.

Har använt mig av macdator som konstnärligt redskap sedan -95, då jag studerade vid datorkonst programmet. Den datorn jag skaffade då var inte billig, så mycket kan sägas. Och skulle idag vara mer eller mindre oanvändbar. Är för övrigt inte intresserad av datorer. Inte i sig. Vill bara att det skall fungera. Förr ville jag veta och visste mer om det tekniska än nu, så skulle jag kunna utrrycka det.

Har arbetat en del med film och video genom åren, och vill fortsätta med detta igen. Och redigera hemma i datorn. Är just nu på jakt efter kunskap om vad jag skall ha för utrustning. Med begränsade ekonomiska medel. Och med mac som plattform. Kommer därför att inrikta mig på begagnat marknaden.

Någon som har en komplett (och någorlunda tidsenlig) "redigerings station" att sälja, måhända?...