Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

IconBuilder Pro: Hur gör man?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-07-26 14:14

Hej,

Sitter hos en kollega och vi har de senaste två timmarna försökt lista ut hur man gör Mac-ikoner (128 x 128) till mappar med IconBuilder 5.1, men vi fattar nada....

Vi har alltså ett lager i Photoshop som är delvis transparent och ska göra en .icns-fil (med mapp eller utan).

• Så vi väljer "Aqua" eftersom det är enda valet för den storleken.
• Sen håller vi ner "alt" och klickar "QuickBuild". Då sitter det som ska bli ikonen i alla tre rutorna.
• Vi har med både "data" och "mask".
• Sen väljer vi "Platform": "Mac" och "icns File" och klickar "save".

Men får bara en vit fyrkant med filnamnet....

Vi har provat alla (?) andra varianter. Vi har sökt på webben efter nån tutorial. Vi har givetvis kollat här http://www.iconfactory.com/iconbuilder.asp utan resultat - men där nämner dom en PDF-fil som skullle varit med programmet men som kollegan inte fick, och som inte står att hitta någon annanstans...

Kan nån vänlig själ beskriva hur phasen man ska göra?

Tack på förhand...
Danne

Jag har gett upp på den där pluggen... totalt obegriplig. Jag känner att pulsen går upp bara jag tänker på skiten.

Testa Iconographer istället

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/11842

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-07-26 20:48

Tack.. vi trodde vi fått total härdsmälta båda två och var dom enda på jorden som inte fattade ett så "enkelt" program. Det stör mig oerhört när folk som är duktiga på att knåpa ihop tekniska lösningar automatiskt tror att dom är experter på användbarhet, gränssnitt, osv.

Jag köpte en gång ett program som heter Book-It, och som för ihop alla bokmärken från alla webbläsare till en enda fil, raderar eventuella dubletter, och sedan kopierar den filen tillbaka till samtliga läsare. Ett lysande program, men med ett tillvägagångssätt som var fullkomligt obegripligt och knapppar med texter som bara förvirrade. Varje gång jag skulle köra programmet, ungefär varannan månad, så satt jag och strulade nån timme innan jag skickade mail till utvecklaren så han fick skicka tillbaka en instruktion.

Till slut blev jag så trött på eländet att jag skrev ett långt (men ganska vänligt) mail till honom och redovisade alla idiotierna i programmet. Han blev störtsur (förstås), men efter några månaders korrespondens började han fatta hur korkat han lagt upp det. Nu har han fixat dom mest kryptiska detaljerna, men fortfarande drar jag mig för att använda programmet eftersom man har en gnagande känsla av att man gör fel hela tiden...

Detta om detta.

Vi laddade i alla fall ner Iconographer (tack f länk), men blev inte klokare på det. Å andra sidan testade vi inte särskilt mycket. Men vi lyckades till sist klämma fram ett par hyfsade små-ikoner med IconBuilder som får duga tills vidare. Men fattar fortfarande inte hur man gör en 128 x 128....

Danne

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-26 21:00

Iconographer är inge bra ... Då måste man hålla på och krångla med masker om man vill ha genomskinlighet.

Det smidigaste är att göra allt i Photoshop i 128x128 och sedan klistra in i Icon Machine. Använd sedan Photoshop för att förminska bilden till 32x32 respektive 16x16 och klistra in den på rätt ställen - det blir bättre resultat än att förminska direkt i Icon Machine.
Klistra endast in miljoner-färger-versionerna av bilderna i motsvarande rutor Icon Machine. Sedan drar du miljoner-färger-rutan till tusentals-rutan, 256-rutan, samt svartvit-rutan etc. Om du på det sättet låter Icon Machine göra om symbolerna till de sämre versionerna, uppnår du bättre resultat än om du klistrar in miljoner-färger-bilden direkt från Photoshop till en rutan med lägre färgantal.

Hoppas det där inte blev för krångligt ...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-07-26 21:23
Ursprungligen av Rajje:

Iconographer är inge bra ... Då måste man hålla på och krångla med masker om man vill ha genomskinlighet.

Det smidigaste är att göra allt i Photoshop i 128x128 och sedan klistra in i Icon Machine.

Hoppas det där inte blev för krångligt ...

Tjoflöjt!
Det där gick ju som en dans!
Tackar, tackar!

Icon Machine... den var bra... Iconographer snöt jag ur näsan eftersom det var den jag använde sist jag gjorde egna ikoner.

En piffig metod att göra ikonbilder till mappar är ju annars:
Öppna, eller gör själv, en smarrig bild i Photoshop. Storlek, filtyp och upplösning spelar ingen större roll, bara den inte blir alltför stor.
När du är klar med mästerverket, och bilden ligger öppnad, välj Markera - Allt, och sedan Redigera - Kopiera.
Gör en Ny mapp.
Markera den med ett klick.
Välj Arkiv - Visa info.
Klicka en gång på mappsymbolen längst upp till vänster på Visa info-paletten. Den får då en blå kantlinje.
Välj Redigera - Klistra in.

Det fungerar naturligtvis lika bra om man med markeringsverktyget i Photoshop markerar en del av en bild, kopierar den och klistrar in på mappsymbolen i Visa info-paletten.

Jag tror du missat en grej. Fyrkantiga ikoner är inget konstigt. Samma ikon fås även om man sparar filen och hämtar ikonen från filen. Det vi pratat om här är transparens i ikoner a la droppskugga etc.

OOps... missade det där med transparensen

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2007-12-18 11:20

Jag gör ikonerna i Photoshop och sedan så sparar jag dom som PNG bilder. Sedan använder jag ett program som heter img2icns för att göra dom antingen till ICNS eller folder icons.

Jag har testat IconBuilder 8.5.1 nu och det var skillnad det. Kanske inte världens smartaste gränsnitt men nu är det rätt lätt att fixa bra stora ikoner fölr båda OS X och Vista.

1. Öppna medföljade passande mallfil, Windows.psd, Macintosh.psd eller Expanded.psd som täcker in både mac oxh win.
2. Placera ut ikonerna så de täcker de uppmallade ytorna.
3. Slå ihop ikonerna som ska användas till ett lager, med transparens om så önskas. Pluggen verkar på aktivt lager.
3. Starta pluggen
4. Klicka den grå pilen som pekar åt vänster
5. Klicka spara

1
Bevaka tråden