Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

NI i gänget + iCal

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-26 09:30

Hej
Nykläckt medlem, vi får se vad detta ger. Är det tex nå´n som vet hur man får veckonumren att synas i iCal när man importerat veckonummer_vecka.isc ??
Lasse A i sommarregnet

Ursprungligen av lagreus:

Hej
Nykläckt medlem, vi får se vad detta ger. Är det tex nå´n som vet hur man får veckonumren att synas i iCal när man importerat veckonummer_vecka.isc ??
Lasse A i sommarregnet

Låt veckonumrena vara en egen kalender och markera kalendern i listan uppe i vänster..

Välkommen hit! Hoppas du kommer att trivas och ha det trevligt här.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-26 20:56

Här finns färdiga veckonummer till iCal:
http://ical.oops.se

Världens bästa forum

Ursprungligen av JohanB:

Här finns färdiga veckonummer till iCal:
WebObjects Error

Vad skönt att en snart 5 år gammal tråd kan hjälpa en vilsen Apple-själ med en så enkel grej som veckonummer. "Oops" kalendrar var ju sjukt smidiga att lägga till. Tack!

Mycket märkligt att inte Apple ordnat det på denna tiden, verkade ju dock som att iPad kommer att ha en betydligt bättre och snyggare iCal.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-04-16 08:12
Ursprungligen av Bestefar:

Vad skönt att en snart 5 år gammal tråd kan hjälpa en vilsen Apple-själ med en så enkel grej som veckonummer. "Oops" kalendrar var ju sjukt smidiga att lägga till. Tack!

Mycket märkligt att inte Apple ordnat det på denna tiden, verkade ju dock som att iPad kommer att ha en betydligt bättre och snyggare iCal.

Även om Oops kalendrar hjälper till så är det inte optimalt tycker jag. Har lämnat feedback till Apple om det här med veckonummer. Om någon vill hjälpa till att trycka på så gör ni det bäst här.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2010-04-16 14:26
Ursprungligen av NickZse:

Har lämnat feedback till Apple om det här med veckonummer. Om någon vill hjälpa till att trycka på så gör ni det bäst här.

Yepp. Det var snabbt gjort.

Ursprungligen av NickZse:

Även om Oops kalendrar hjälper till så är det inte optimalt tycker jag. Har lämnat feedback till Apple om det här med veckonummer. Om någon vill hjälpa till att trycka på så gör ni det bäst här.

Sagt & gjort! Enkelt att göra i vanlig ordning!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-27 21:26

Varför fattar inte Apple att alla vill ha denna enkla 1A funktion i kalendern??? vad är det som är så jävla svårt att lägga in detta ifrån början?

Det är just sånt här man vill slippa när man väljer att jobba med Mac!!

Apple vakna!

Ursprungligen av Fredric:

Varför fattar inte Apple att alla vill ha denna enkla 1A funktion i kalendern??? vad är det som är så jävla svårt att lägga in detta ifrån början?

Det är just sånt här man vill slippa när man väljer att jobba med Mac!!

Apple vakna!

Håller med. Tyvärr är det enbart vi svenskar och ett fåtal europeiska land till som jobbar med veckor. I USA gör man det definitivt inte! Därav att funktionen inte finns med.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-07-27 22:57

Anledningen är nog för att dom inte räknar veckor i USA som vi gör här. Dom kör väl mer på datumet vilket är smart. Man kommer ju ändå aldrig ihåg vilken vecka det är...

Ursprungligen av nr3:

Anledningen är nog för att dom inte räknar veckor i USA som vi gör här. Dom kör väl mer på datumet vilket är smart. Man kommer ju ändå aldrig ihåg vilken vecka det är...

Veckonummer är nåt ganska okänt i stora delar av världen. Jag har aldrig hört en amerikan använda veckonummer. Här i Storbritannien förekommer veckonummer i vissa fickalmanackor, men i de flesta inte och man hör folk ytterst sällan referera till veckonummer.

Och även i länder där systemet används kan numreringen variera, eftersom allt beror på när man fastställt att vecka 1 ska börja och vilken veckodag veckan börjar på. I de flesta europeiska länder är måndag numera veckans första dag, men i t.ex. USA är söndagen först (dvs man utgår från skapelseberättelsens ord om att Gud vilade på den sjunde dagen, och vilken dag vilar judarna? Jo, på lördagen). Om jag minns rätt var söndag första veckodag även i Sverige förr i tiden.

Förutom hos Apple kan man ladda ner en massa kalendrar (dryg 2 200, inklusive flera med svenska helgdagar, en med svenska namnsdagar, och flera varianter på veckonummerskalendrar) från http://icalshare.com . De har dock inte en enda kalender med amerikanska veckonummer.

Med tanke på allt detta är det inte så konstigt att Apple inte byggt in veckonummer i iCal.

PS: Hos svenska http://ical.oops.se/ finns det faktiskt en amerikansk veckonummerkalender - och den ligger en hel vecka "fel" jämfört med europeiska veckonummer, eftersom vecka 1 för 2005 började och slutade lördagen den 1 januari och vecka 2 började söndag den 2 januari, medan europeiska veckoräkningen började måndag 3 januari. Fast det är ju ganska ointressant, eftersom praktiskt taget ingen amerikan använder sig av veckonummersystemet...

  • Oregistrerad
  • 2005-07-28 00:21
Ursprungligen av Londongubben:

... Fast det är ju ganska ointressant, eftersom praktiskt taget ingen amerikan använder sig av veckonummersystemet...

Inte jag heller. Tycker bara det är krångligt med ett extra och alldeles onödigt lager med information.
Fredag den 29 juli är väl inte alls fel som referens. eller? vecka den och den på fredag ger inget extra värde överhuvudtaget. Är det överhuvudtaget nån som absolut vill ha veckoindelning eller är många bara så tillvanda vid det att man kör på utan att värdera systemet?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2005-10-25 10:50

Skulle gärna slippa veckonummer jag med men eftersom så många i Svea är insnöade på veckonummer så är det jobbigt att vara utan dem. "Går det bra torsdag vecka 49?" För att kolla om det är ok i iCal så måste jag ha en kalender till bara för att få fram vecko nr. Känns hopplöst! Men tack oops!

  • Oregistrerad
  • 2005-10-25 11:01

Länken funkar inte för mig

  • Oregistrerad
  • 2006-01-18 20:58

Kan man få veckonummerna att synas i icalc utan att syncas med telefonen?

Ursprungligen av simonn:

Kan man få veckonummerna att synas i icalc utan att syncas med telefonen?

Du väljer i iSync (Program/iSync) vilka kalendrar du vill synka!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-12-31 16:30

OK, dags att väcka den här tråden igen men för 2007. M.a.o. har ni hittat någon kalender för iCal med svenska veckonummer för 2007 ännu?

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2007-01-01 15:48

Körde den idag.....och den funkade. Ett undantag dock, vecka 1 visas inte hos mig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-03 23:36
Ursprungligen av ThomasC:

vecka 1 visas inte hos mig.

Oops! - dom har visst hoppat över vecka 1. Bakis-vecka?

Edit: verkar som om dom inte har kvar sin fil på samma adress... går ej att uppdatera. Men filen från förra året funkar för 2007 (förutom v 1)

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-01-01 16:33

Och var hittade du dena goda karamell?

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2007-01-01 17:01
Ursprungligen av Gunnar B:

Och var hittade du dena goda karamell?

http://ical.oops.se

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-03 22:12

Får inte dom att funka för mig,, kan inte ladda ner..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-03 23:03

Funkade,, Fick köra markera-högerklick-ladda ner till skrivbord-sedan fick jag ta bort .txt på filändelsen.

Hej!

Ett annat tips på helgdagar för 2007 som är gratis finnes här:

http://www.camouflage.org/helg2007/

Jag provade och det funkar utmärkt.

MVH Uffe

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-02-12 21:29

NumSemaine är en liten applikation som skapar en iCal-fil med veckonummer. Det går att ställa in om man vill ha veckonumren som en aktivitet som spänner över hela veckan eller, min personliga favorit, en 0-minutersaktivitet i början på varje vecka.

Applikationen är ursprungligen fransk, därav namnet, men talar även svenska och engelska. Numrering enligt svensk standard (ISO 8601).

NumSemaine hos MacUpdate

NumSemaine, var riktigt bra. Tack MarkDF!

Jag får inte NumSemaine att fungera, vet inte vad jag gör för fel. Enda veckorna jag får med är v.52 och v.53, hur jag än gör. =S någon som kan tänka sig veta va jag ska göra för att få det att fungera? Vill inte att veckonumret ska vara "över hela veckan",utan bara på måndagar, vilket det bara verkar vara NumSemaine som verkar kunna fixa..

Tack tack!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-02-16 12:37
Ursprungligen av arnfridsson:

Jag får inte NumSemaine att fungera, vet inte vad jag gör för fel. Enda veckorna jag får med är v.52 och v.53, hur jag än gör. =S någon som kan tänka sig veta va jag ska göra för att få det att fungera? Vill inte att veckonumret ska vara "över hela veckan",utan bara på måndagar, vilket det bara verkar vara NumSemaine som verkar kunna fixa..

Tack tack!

Inställningar som funkar för mig i NumSemaine 1.4 är "Kalendern startar: År 2008", "Veckan startar på: Måndag", "Markera: första dagen" samt "Generera .ics-fil och starta iCal".

Jag ger upp =/ har installerat om programmet, gjort exakt som du har gjort (och alla andra alternativ) men ändå så får jag bara med v.53.. väldigt mysko. =(

Bevaka tråden