Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nätverksintrångsövervakning

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det något program eller liknande där man kan se om man är ensam på sitt trådlösa nätverk/bredband?
Jag har en svag känsla av att grannarna har det väldigt trevligt för tillfället. alla surfar; jag betalar.

Jag har hittat EyeLan eller vad det hette, men det fanns bara till PC.
tacksam för hjälp med liknande program till Mac.

Det finns många sätt att ha lite kolla, t.ex. kan du sniffa med ethereal t.ex. Sedan finns det ännu mer avancerade system att sätta upp t.ex. snort.

Har du bredbandsrouter med DHCP? Isf kan du ju kolla vilka adresser den delat ut, och om den har delat ut fler adresser än du själv har kopplat in så tyder ju det på någon annan använder det.

Sedan så kan du ju fråga dig om det nu är så att du inte vill att någon utomstående ska ta sig in i ditt trådlösa nät, vad kommer det sig att det är möjligt? Kör du med kryptering? Om inte, slå på det, om du gör det redan byt isf. nycklar!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-07-25 13:38

Kismac har en funktion för att visa anslutna klienter till en viss accesspunkt.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-07-25 21:22

Är det inte enklare att bara slå på MAC-adressfiltreringen i routern och bara släppa in dina maskiner?

Ursprungligen av Gunnar B:

Är det inte enklare att bara slå på MAC-adressfiltreringen i routern och bara släppa in dina maskiner?

Håller helt med ovanst talare. Enkelt och hyfsat bra spärr för nästan alla snyltsurfare.
Säkrare alternativ är att slå på krypteringen.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2005-07-26 11:32

Bonjour Browser är gratis och ger prydlig info om vilka är anslutna.....

  • Medlem
  • 2005-07-25 22:29

kismac om du vill kika vilka som är anslutna just nu. Eller kolla i routern vilka maskiner som den delat ut ip till.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-26 10:44

Kismac verkar inte fungera med Airport Extreme längre (10.3.9). Någon mer som har samma erfarenhet?

1
Bevaka tråden