Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Driftstopp 1:a Augusti

Tråden skapades och har fått 60 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Mantaray kommer uppgradera serverparken måndagen den 1:a Augusti och det kommer påverka 99mac när vi installerar en ny databasserver. Exakt tid kommer vi presentera senare i veckan, jag skulle tro att det blir mellan 09.00 - 12.00 ungefär.

Även 99musik.com och iPod.se kommer påverkas då vi uppgraderar dessa maskiner också. Vi har verkligen försökt få en bra deal på en Xserve G5 men det gick inte att få igenom tyvärr.

För dig som är servernerd:

- Uppgradering av BigBertha från 512MB till 1.5GB RAM. Byte av disksystem från 6x36GB RAID-5 till 4x36GB RAID-10 plus hotspare. Byte av OS från Win2k Server till Win2k3 Server.

- Uppgradering av BigBlue från 512MB till 1.5GB RAM. Tar över MySQL från FatBoy (vår nuvarande 2x2GHz G5 som kör 99mac) så att databas och webbserver är separerade.

- Ny server: Callaway (HP DL380) med 1.5GB RAM, 4x36GB RAID-10 plus hotspare. Win2k3 Server.

Det var dåligt av Apple att inte kunna sponsa en XServe G5. Tänk så mycket pengar de spar på supportavdelningen genom att 99mac finns.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-07-31 11:36
Ursprungligen av Nurell:

Det var dåligt av Apple att inte kunna sponsa en XServe G5. Tänk så mycket pengar de spar på supportavdelningen genom att 99mac finns.

Du menar väl tvärtom. Så mycket pengar de förlorar på att inte kunna sälja sina supportavtal.

Kommer detta lösa problemen med att vissa personer inte kommer in från ex. hemmet men överallt annars? Det hade varit tevligt!

Vi kommer sätta upp externa DNS:er som förhoppningsvis löser anslutningsproblemen. Vi är inte helt säkra på hur DNS-problemen har uppstått måste jag erkänna.

Ett svar gott nog för mig. Skönt att höra att ni försöker göra något åt det.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-07-25 18:35

Men på botten av sidan står det att ni kör på OS X Server på G5.

Ursprungligen av Makra:

Men på botten av sidan står det att ni kör på OS X Server på G5.

99mac körs på en 2x2GHz Power Macintosh G5 på Mac OS X Server, även mac.se körs på en G5 med OS X Server. Tyvärr har vi haft lite driftstörningar i samband med stora events som MacWorld Expo etc så vi behöver en separat databas-server. Mac OS X är inte ett bra operativsystem för MySQL under stor belastning, därför flyttar vi själva databaserna till ett annat OS.

Vi har en massa andra sajter och tjänster och där använder vi en härlig blandning av Win2k/Win2k3 Server samt Linux.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-07-27 21:19

Jag som har varit med så många år med data.

Det är hela tiden versioner och kompromisserna.

Det går inte att skylla på OSX eller andra OS system.

Hela tiden är det fix varje dag.

Trots OSX verkar inte vara bra med MySQL just nu, men det löser med nästa version o.s.v.

Håll ut och kontakta de svenska MySQL i närhet !

Vill bara påminna om driftstoppet imorgon, jag hoppas kunna "rycka sladden" vid 09.00 ungefär på första maskinen (vet inte vilken ordning vi gör jobbet) och vara klara till cirka 14.00.

Vänta ett tag... Menar ni att ni kör MySQL under MICROSOFT-OS?!? Herregud, varför inte en UNIX-variant om nu inte Mac OS X duger?!? MySQL är ju skrivet på och främst för UNIX...

Ursprungligen av brokewind:

Vänta ett tag... Menar ni att ni kör MySQL under MICROSOFT-OS?!? Herregud, varför inte en UNIX-variant om nu inte Mac OS X duger?!? MySQL är ju skrivet på och främst för UNIX...

Ja herregud, visst är det hemskt

Kombinationen Win2k3 server, MySQL 4, MySQL Administrator och den inbyggda terminaltjänsten är jäkligt trevlig, bästa server-OS jag någonsin testat (och vi har testat det mesta vid det här laget). Men du tycker säkert annorlunda - skapa gärna en diskussion i UNIX forumet om du vill.

Vi sitter och jobbar i hallen nu. Nya 380:an är uppe och snurrar fint.

Blev en liten missuppfattning när vi beställde minnena "512MB upgrade" hade jag uppfattat som totalt 512MB men det innebar 512MB per modul - slutsatsen är att vi numera har 3GB RAM i servrarna

Jag håller på att tömma BigBertha nu och den dyker inom en halvtimme. Därmed är Offtopic offline.

Nu är BigBertha nere. Backar allt just nu - sedan väntar installation av mer minne och omkonfigurering av diskarna (kör 6x36GB RAID-5 nu - blir 4x36GB RAID-10 plus hotspare snart).

Vi passar på att uppdatera vår brandvägg med dom senaste uppdateringarna också, kommer innebära att ni inte når 99mac/mac.se under ca 120-180 sekunder när den bootar.

(redan klart)

Jag ska inte påpeka valet av OS på Big Bertha :rolleyes:
Men hon lär ju inte gå belly-up i första taget vill jag lova med 3Gb ram:p
Sålänge Arvid är nöjd och allt funkar så spelar det ingen roll, men börjar hon dö igen så kanske ni kan börja funderar på byte av OS, mest för den goda sakens skull.;)

Lycka till.

En anledning till att vi byter OS är för att jag inte ska vara helt beroende av UNIX-snubbar som kostar pengar så fort vi ska ändra på det minsta lilla. Jag kan inte ens boota om våra OS X burkar pga något strul vid uppstarten (något script som inte lirar) etc. Dessutom går MySQL rätt kvickt på denna server.

Hursomhelst - vi startade om Fatboy nyss som driver 99mac/iPod.se. Arvid börjar dumpa iPod-databaserna nu och flyttar över dom till nya burken. Därefter dumpar vi 99mac och vid 15-tiden är vi igång med nya databasburken i drift.

  • Medlem
  • 2005-08-01 13:42

Sånt här älskar du Martin

Jag får väl bara tacka och ta emot !

iPod.se och 99mac uppe på nya databasservern och det verkar lira på bra. 99musik är också uppe (endast 15 minuter driftstopp för den).

Fortfarande flera smågrejer att fixa - jobbar på för fullt.

Det är kul så länge det fungerar och slutresultatet blir bättre såklart.

Vi åkte från hallen vid 17.00 ungefär. Upptäcker nu att vi missat en del grejer. Arvid kan fixa en del hemifrån men vi måste tyvärr tillbaka till hallen och klicka i ett par kryssrutor imorgon innan jag kan sparka igång offtopic och 99web igen.

Ursprungligen av Björnström:

Vi åkte från hallen vid 17.00 ungefär. Upptäcker nu att vi missat en del grejer. Arvid kan fixa en del hemifrån men vi måste tyvärr tillbaka till hallen och klicka i ett par kryssrutor imorgon innan jag kan sparka igång offtopic och 99web igen.

Hur går det med OT?

  • Medlem
  • 2005-08-01 20:58

:eek: Åh nej!! En hel kväll och natt utan OT! :eek:

Ursprungligen av Giggs:

:eek: Åh nej!! En hel kväll och natt utan OT! :eek:

Exakt! Såklart nån måste masa sig iväg och svetsa ihop kablarna, kan väl inte ta så lång tid! Jag måste ju skriva en grej på OT! Ni har en timme på er

Förresten så var det bara några rutor som skulle kryssas i, det kan väl jag göra själv om det är så. Om inte ni hinner alltså! En kväll utan OT suger apa! Hänga här är ju öken

Senast redigerat 2005-08-01 23:16
  • Medlem
  • 2005-08-01 21:28

Nu vill jag kharma herrarna Giggs och sigdarve för deras eminenta flamsighet ..men det går ju inte här!

*Låt nu broder Martin få en lugn kväll annars vet man aldrig om OT kommer tillbaks över huvud taget*

Ursprungligen av maco:

*Låt nu broder Martin få en lugn kväll annars vet man aldrig om OT kommer tillbaks över huvud taget*

Det är nog lugnast för alla att OT får finnas kvar. Tänk om vi skulle flytta hit

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-08-02 00:07

vaf-n, lite rutkryss bara. jag kan ju ta X2000 och vara där om några timmar juh. Och kryssa rutorna juh! Om ni inte orkar själva, va!

(ni får nog stå ut med såna här flamsinlägg tills OT är tebax )

Hjälp Martin! OT invaderar 99mac. Snart så börjar de sjunga lustiga sånger i Allt om Mac....

Joakim - Som börjar bli orolig för OT

  • Medlem
  • 2005-08-02 15:45

Vi får nog ge Martin nån morot .....annars får vi väl starta världens längsta tråd här

Ursprungligen av maco:

Vi får nog ge Martin nån morot .....annars får vi väl starta världens längsta tråd här

skulle nog vara väldigt poppis :rolleyes:

  • Medlem
  • 2005-08-02 16:02
Ursprungligen av sigdarve:

skulle nog vara väldigt poppis :rolleyes:

Där har vi ju moroten

Bevaka tråden