Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PowerBooken seg i vissa vinklar???

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-07-22 15:01

Ja, det här kommer ju att låta superkonstigt, men så är det faktiskt. Min PowerBook är märkbart segare i vissa vinklar; allt från normal vinkel (liggande på ett bord) till framåtvinklad ger badbollar och dålig respons. Vinklar jag bak PowerBooken så blir den genast kvickare. (Vinkla bak = framdelen av PowerBooken högre upp än bakdelen, och vice versa för "framåtvinklad".)

Datorn gör ingenting märkvärdigt, kör bara Safari, bara en eller två tabbar. Enligt Activity Monitor så jobbar datorn inte särskilt hårt, knappt någon minneskonsumption eller processoraktivitet, ändå är datorn seg i "normal" vinkel men snabb (som vanligt) bakåtlutad?

Vore riktigt trevligt om någon kunde tipsa om vad som kan vara fel.

Låter väldigt skumt. Skulle först kunnat tänka mig att det har med Sudden Motion Sensorn att göra om det är en nyare PowerBook du har. Men då borde den ju vara snabb när du har den plant liggande och slöare när du vinklar den antingen framåt eller bakåt. Hmmm... Nej, tyvärr är jag inte mycket till hjälp här.

Sliten hårddisk om den är en gammal modell?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-07-22 17:37

Jag har en 1.5 Ghz 15" PowerBook, köpt i augusti tror jag, kanske september. En annan grej jag har lagt märke till är att den även surrar olika mycket i olika vinklar. Jag har alltså _inte_ en PB med sudden motion sensor.

Jag fattar verkligen inte hur vinkeln kan påverka prestandan så dramatiskt (från pigg och snabb till extremt seg, badbollar, går inte ens att skriva på)...

att det inte går att skriva låter ju väldigt skumt, men du..... Garantiiii!

  • Oregistrerad
  • 2005-07-22 18:07

Jag har samma modell och hade problem med att datorn ibland kändes långsam och ibland "hängde" sig en stund. Allt från någon sekund till nån minut. Det visade sig vara fel på hårddisken. Med ny hårddisk går den bra igen. Jag skulle rekommendera dig att köra Apple Hardware Test. Har du inte Apple Care börjar det bli lite bråttom med garantiärenden om den var inköpt i augusti förra året.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-07-22 21:29

Tack för alla tips, jag kan även tillägga att "symptomen" blir tydligare då datorn blivit lite varm. Jag ringer Apple imorgon.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-22 22:19

Rapporterade AHT något fel?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-07-22 22:42

Nix, inga fel enligt AHT, men jag tänkte köra det igen när PowerBooken gått och blivit lite varm och uppvisat symptomen igen.

kanske är lagringen på disken som börjar gå, varmt=dåligt(som du redan visste ifs)
men varmt+dåligt=ännu värre, gör back-up på allt som är av värde.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-07-22 23:14
Ursprungligen av apple4ever:

kanske är lagringen på disken som börjar gå, varmt=dåligt(som du redan visste ifs)
men varmt+dåligt=ännu värre, gör back-up på allt som är av värde.

Jag har redan backat det viktigaste.

Vad menar du med "lagringen på disken"?

Själva lagringen på motorn till hårddisken.
Du kanske har fått ett dåligt exemplar helt enkelt, vilket har gjort att lagringen har slitits extra(rätta mig om jag har fel, snälla) som gör att hårddisken har lättare att snurra i vissa vinklar.----?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-07-23 02:03
Ursprungligen av apple4ever:

Själva lagringen på motorn till hårddisken.

För att inte förlora oss helt i missförstånd (ordet lagring har ju faktiskt andra betydelser i hårddisksammanhang); jag antar att du menar kullagren i motorn i hårddisken?

Det låter helt klart som en sliten disk, som andra har påpekat.

Ursprungligen av xevve:

För att inte förlora oss helt i missförstånd (ordet lagring har ju faktiskt andra betydelser i hårddisksammanhang); jag antar att du menar kullagren i motorn i hårddisken?

.........JAPRECIS vad jag menade! Nåt från Apple än, du skulle väl ringa dom?

  • Medlem
  • 2005-07-23 22:59

de flesta hd tillverkare har slutat använda kullager, de kör vätskebaserade oljelager och shit men de är ju fortfarande känsliga för ändringar av vinkel när de är igång. redan pajjat en ibook´s hd på det sättet, genom att vinkla runt den medan hd:n är igång...så...

era hd:ar är jävvligt mycket mer ömtåliga under drift än vad ni tror, för att inte tala om när folk höll på att vrida / vicka runt på sina powerbooks för att leka med motion sensorn i nya maskinerna, är inte folk kloka?

  • Oregistrerad
  • 2005-07-24 20:56
Ursprungligen av P3t3r:

de flesta hd tillverkare har slutat använda kullager, de kör vätskebaserade oljelager och shit men de är ju fortfarande känsliga för ändringar av vinkel när de är igång. redan pajjat en ibook´s hd på det sättet, genom att vinkla runt den medan hd:n är igång...så...

era hd:ar är jävvligt mycket mer ömtåliga under drift än vad ni tror, för att inte tala om när folk höll på att vrida / vicka runt på sina powerbooks för att leka med motion sensorn i nya maskinerna, är inte folk kloka?

Tjenare

Är du helt säker på att din ibook HDD kastade in handduken pga. att du hade vickat/vinklat en del på den?

Kika in detta dokumentet från Hitachi
Står extra att de nya lagerna är designade för att klara kraftigare stötar.

I detta dokumentet står det att hårddiskarna skall klara upp till 300G under 2 ms i drift, 300G motsvara ungefär ett fritt fall från 30 cm. Denna beslastningen känns som betydligt grymare än att vinklar datorn lite hit o dit.

/Joakim

  • Medlem
  • 2005-07-24 21:09

tänk vig att vinkla datorn flera gånger per minut eller timme när den är igång, flera gånger per dag, flera gånger per vecka osv, till slut tar lagren stryk och kolapsar. Det blir ju som ett gyroskop, testat att rotera en liten fläkt eller liknande? det blir små slitningar, vips så kolapsar shiten :S

min ibook hd dog inte helt, men lagren mådde så pass dåligt att jag fick vinkla till den lite för att det skulle gå att kopiera av det viktiga från hd:n till min andra dator innan utyte av den.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-24 22:32

Jag skulle vilja säga att ditt lager i din ibook HDD led av ett materialfel eller så har det blivit utsatt för en kraftig stöt någongång så att lagerbana tagit stryk.

Ett sista alternativ, dock inte så troligt, är att de som konstruerar HDD är helt nollade när det gäller tribologin som uppkommer under dagligt bruk av en HDD, och det får vi inte hoppas

/Joakim

  • Medlem
  • 2005-07-24 22:37

nja, en hel del vickningar och vridningar när man burit runt datorn mellan bord, suttit med den i knät och andra obekväma ställningar ledde till att hd:n efter ca 2 år pajade.

själv så skulle jag vilja ha den där 20 gig flashminnes baserade 2.5" hd:n som samsung(?) visade för nån vecka sedan, vist, bara 20 gig, men inte alls stötkänslig osv, en ren dröm.

1
Bevaka tråden