Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Suddig text

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-07-16 02:08

Hej.
Har suttit med min nye Mac Mini som jag fick i tisdags.
Den är hur bra som helst, men det är en sak jag stör mig på enormt mycket.

Text är "suddigt" precis överallt.
Det ser ut som om skärmen ligger på en annan upplösning än "den rekommenderade".
(som är 1280x1024, som jag oxo kör på)

Systemet hittade min skärm (Hyundai L90D+) och satte rätt upplösning direkt.

Tycker det är konstigt för i Windows/Linux så ser texten mycke bättre ut.

Kör på DVI givetvis.

Körde in Silk o bytade font i hela systemet, men de blev inte bättre det.

Någon ide? Kan man ändra DPI om de nu skulle hjälpa?

Det är förmodligen Mac OS X snygga kantutjämning av text som du ser. Du vänjer dig

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2005-07-16 10:56

Samma kantutjämning finns i WinXP. Men man märker den mest på 1024 och mindre. Tcker att det är trevligare utan, när man har lite sämre upplösning, så jag förstår dig till fullo.
Är tyvärr nybörjare på OsX så jag vet inte hur man tar bort den.

Ursprungligen av theoo:

Samma kantutjämning finns i WinXP. Men man märker den mest på 1024 och mindre. Tcker att det är trevligare utan, när man har lite sämre upplösning, så jag förstår dig till fullo.
Är tyvärr nybörjare på OsX så jag vet inte hur man tar bort den.

Du kan ändra den i Systeminställningarna > Utseende. Längst ner hittar du Typsnittsutjämning. Du kan stänga av kantutjämning för teckensnitt från 12 pt och nedåt. Kanske går det att hacka nån plist för att ta det ännu högre. Kolla på font smoothing på macosxhints.

EDIT:
Jag hittade ett mer effektivt verktyg: TinkerTool. Nu skär alla bokstäver i ögonen, precis som på windows och linux. Men trivs man med det, är TinkerTool ett bra verktyg.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-16 12:53
Ursprungligen av theoo:

Samma kantutjämning finns i WinXP. Men man märker den mest på 1024 och mindre. Tcker att det är trevligare utan, när man har lite sämre upplösning, så jag förstår dig till fullo.
Är tyvärr nybörjare på OsX så jag vet inte hur man tar bort den.

Samma och samma... Jag tycker att kantutjämningen ser helt förjävligt ut i Windows XP, oavsett vilka inställningar man kör.

  • Medlem
  • 2005-07-16 16:47

Glöm inte att anpassa kantutjämningen för rätt bildskärmstyp.. t ex CRT eller TFT

  • Oregistrerad
  • 2005-07-16 19:14

Skriv in detta teminalkommandot:

defaults write -g AppleAntiAliasingThreshold 128; killall Finder

Kommandot stänger av all kanutujämning för font 128 och mindre.

Starta sedan om datorn.

För att återställa så går du in Utseende och ändrar tillbaka till tex storlek 10.

/Joakim

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-07-17 15:47

Tack för alla svar!

Vänja sig går väl, men det ser helt klart ut som om något inte stämmer.
Ska t.ex. texten flimra i iTunes rutan (artist/album texten ovanför progressbaren) när den scrollar?

Som det ser ut nu så är Antialiasing i Linux mycket snyggare.
Här är det suddigt och ojämn antialiasing.

Funderade ett tag om det var min skärm eller för låg upplösning för att Antialiasingen ska komma till sin rätt.

Men tvivlar på att det är min skärm, jag köpte den efter att Toms Hardware gav den full pott.

Nixon: Har en TFT, en Huyndai L90D+ (Har testat -> TypsnittsUtjämning: Auto, Medel & Kraftig)

Margell, ska prova och testa de o se hur det ser ut.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-17 17:19

Låter som något är knas för din del alltså.

Det är sant att OSX har en, ska vi säg, annorlunda "look" på grafik och text kontra linux/windows pga dess fullständiga anti-aliasing. Windows har ju en "cleartype" för text som gör sitt men verkligen inte går att jämföra med OSX. Linux vet jag inte men vad jag sett då ligger den snarare åt Windows-hållet.

- Kör du verkligen nativeupplösning på skärmen?
- iTunes text flimrar inte på någon av min skärmar (19" NEC CRT, 20" Dell TFT)
- Den ska verkligen inte vara suddig och ojämn - det blir det på min TFT skärm dock vid fel upplösning

Efter att jag vant mig vid OSX kantutjämning så känns det som om man hoppar tillbaka 20 år i tiden när jag sitter vid en Windows eller OS9 maskin. Framför allt på textrenderingssidan.

Ställa in "rätt" kantutjämning för en skillnad, speciellt på TFT-skärmar då du där kan få "subpixel" antialiasing likt cleartype (detta är något man inte vill ha på CRT-skärmar dock).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-17 17:24

http://www.xvsxp.com/fonts/#antiAliasing

Där kan du jämföra vad som "känns bäst" på din skärm - och se om det är just att du stör dig på OSX eller om något annat är fel.

Fördel som man inte tar upp där för OSX känner jag är just att du ha anti-aliasing på ALLT i systemet vilket ger en mer enhetlig. Jämför ex. visning av en PDF på "MacOSX" maskin i "Preview" och "Adobe Acrobat" och sen "Windows" med "Adobe Acrobat". Eller för den delen en illustration i "Adobe Illustrator" kontra Preview... En ENORM skillnad.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-07-17 19:02

hmm.. ser ju exakt likadant ut på dom bilderna på Standard och Strong som det gör här..
Nä jag får nog gå in i en macbutik o jämnföra..
T.ex. i denna text jag skrivit nu så ser jag olika "svart" i u & n.. ena "benet" är mörkare (vänstra) än det andra (högra).

Jag tror de andra är fel ute. Vad har du för skärm? Uppdateringsfrekvens ska gärna vara på 75Hz eller högre. Detta gäller främst CRT. Kolla kablar mm.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-07-17 22:43

som jag skrev innan så har jag en Huyndai L90D+.
Den ligger på 60hz när man kör på DVI (som jag gör) och 75hz analogt.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-07-18 01:23
Ursprungligen av WiLLiE:

som jag skrev innan så har jag en Huyndai L90D+.
Den ligger på 60hz när man kör på DVI (som jag gör) och 75hz analogt.

Man ska helst köra 60 Hz analogt också. Det kan bli sämre bild eller konstiga hopp med 75 Hz, men det är inte det som verkar vara ditt problem.

såklart. Testat en annan skärm?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-18 10:59

Jag rålade ut för det oxå och jag testade att ändra bildskärms frekvensen till 72 hertz istället för 75.. då blev allt som det ska igen.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-18 11:30

Skulle testa att köra ett reset på grafik kortet.
Boota om i open firmware (håll nere äpple+alt+o+f) och skrive sedan
reset-nvram(return)
reset-all(return)

Datorn startar sedan om.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-07-20 02:06

Var inne i en macbutik i malmö i måndags.
Kollade på deras Dual G5 + 30" skärm och texten såg exakt likadan ut som min.

Jag frågade försäljaren om han inte tyckte det såg konstigt ut med den "ojämna" antialiasen, speciellt t.ex. på "u" & "n" där "benen" har olika "suddighet".
Men han svara att det var inget han tänkt på, och att det förmodligen var en vanesak.

Så med andra ord så ska det se ut så. konstigt.

Finns det någon som kan tipsa om en snyggare font än Lucida Grande? (så jag kan byta den mot någon annan i Silk)

Tack för alla kommentarer förresten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-24 09:05

Jo, det där är verkligen en smaksak för personligen tycker jag Lucida Grande är bland de bästa som hänt GUI-text sedan oh, Geneva Verdana är (väl) det som Micrsoft kör med i Windows. Det är ett fenomenalt fult typsnitt som dock funkar utmärkt i lägre grader på skärm helt utan Anti-aliasing. Nackdelen är att verdana tar upp mycket plats på bredden och saknar "karaktär".

Lucida Grande gjord/används med anti-aliasing i åtanke. Jag ser inte de problem du pratar om med "u" och "n". Crispigt fina här. I vissa grader blir det givetvis så, men det tror jag är väldigt svårt om inte omöjligt att komma runt.

Vill bara inflika att texten som scrollar i iTunes flimmrar, och gör det på alla datorer jag sett. Vet inte om det har att göra med att iTunes fortfarande är Carbon. Snyggt är det ivf inte. Men det ser värre ut på iPoden....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-24 16:10

iTunes flimrar inte här... Möjligen att en "hackar" lite lite i dess scrollning (låg "frame rate" om man så vill, men det känns mer som en CPU-begränsande lösning än ett fel). Flimarar gör den dock inte.

Den flimmrar.

Jag säger detsamma som Erik.dv, min flimrar då inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-24 20:32

Försök gärna visa flimret, det gör den inte här alls.

På den bifoagade filen har jag skickat upp skärmdumpar på texten här i 400% förstoring med STANDARD och MEDIUM inställning. Den senare använder som man tydligt ser sub-pixel rendering (färgade kanter). Men att "u" och "n" skulle skilja ser man tydligt att de inte gör.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-24 23:45

Filmen nedan är kanske inte perfekt "motbevis" men något flimmer är det klart och tydligt inte.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-25 08:57
Ursprungligen av Erik.dv:

Filmen nedan är kanske inte perfekt "motbevis" men något flimmer är det klart och tydligt inte.

Sådär ser det ut på min dator också.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-07-28 13:50
Citat:

Filmen nedan är kanske inte perfekt "motbevis" men något flimmer är det klart och tydligt inte.

Så ser det dock inte ut här iaf.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-25 01:40

När jag med min TFT-skärm väljer Medel, ser allt väldigt fult och ojämnt ut - precis som ClearType i Windows. Automatiskt eller Standard funkar bäst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-25 02:27

Medium ser överlägset bäst ut här på min TFT skärm. På CRT:n är Standard bäst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-28 14:01

Jasså? Det är ju klart intressant WiLLiE - då är något uppenbarligen fel hos dig.

Eller menar du att min GIF-animation "flimmrar" hos dig också?

Bevaka tråden