Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Strul med Mono och C#!

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjenare...

är det någon som har eftarenhet av mono på macen...

jag får inte System.Windows.Forms att fungera...

vore tacksam för hjälp!

mvh
Martin

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-07-24 01:55

Har bara provat lite grand, och just Windows.Forms är inte fullt utvecklat ännu. Finns mycket bra info om detta på deras site (där jag antar att du laddat hem Mono).

hehehehe jo det har jag och ja det vet ja..

men jag får inte ens deras kod förslag... den klagar på att den:

error CS0006: Cannot find assembly `System.Windows.Forms.dll'

och den har jag...

några idéer?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-07-24 11:41

.NET är inte min starka sida, så jag har ingen aning. Dock har jag fått enkla .NET-testprogram som en kompis skrivit att fungera.

okej, låt oss jämföra våra installationer så vi ser var jag har gjort fel, om du har tid?

jag installera mono 1.1.8 och sen installerade jag ett darwin-program så att jag kunde installera libgdiplus (0.1 tror jag).

Har du gjort något annorlunda?

  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2005-07-24 13:07

kör massa mono på linuxen och vet inte riktigt vad som skiljer? Kompilerar du korrekt? Finns MWF installerat och med i listan om du kör gacutil?

Ursprungligen av elwiz:

kör massa mono på linuxen och vet inte riktigt vad som skiljer? Kompilerar du korrekt? Finns MWF installerat och med i listan om du kör gacutil?

System.Windows.Forms finns inte med i den listan... skumt...

Hmm... hur skriver jag för att få med den?

gacutil -i System.Windows.Forms.dll

funkar inte?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-07-24 14:25

Jag har enbart installerat mono 1.8.1.1. De program jag kört är kompilerade på Intel. Har inte kodat något själv i .net på macen.

  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2005-07-24 16:27

Inte? Jag är lite osäker på det där, men har för mig att det var precis så jag gjorde på en av SuSe maskinerna när jag inte fått med den automagiskt vid installation?

Kolla på maillistan för system.windows.forms om du inte får hål på det
http://lists.ximian.com/mailman/listinfo/mono-winforms-list

Nu har jag installerat om mono: Funka inte!
också installerat libgdiplus1.1.8: Funka forftarande inte!

Har nu mailat den mailing listan så for vi se om dom har någon idé på det hela...

Återkommer när jag fått löst det....

  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2005-07-25 07:36

Hoppas du får hål på det, jag gillar Mono skarpt på pingvinburkarna, och när jag väl lagt vantarna på min första Mac hoppas jag att jag kan köra det där också ..

1
Bevaka tråden