Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Filöverföring PowerBook --> Xbox?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-23 22:06

Jag har sedan en vecka tillbaka varit ägare av min första mac, en PB 12" med extra allt. Jag tycker att det mesta är kanon, om än lite svårt att vänja sig med allt nytt.

Mitt problem är att jag vill komma åt och skicka saker till min xbox. Har gjort detta ett fåtal gånger med pc och det fungerade, men jag förstår knappt hur jag gjorde. Finns det någon vänlig själ som kan guida mig (utförligt) genom de inställningar som behöver göras i mac OS X (tiger) och på Xboxen, samt tipsa om lämpligt FTP-program, om man inte kan använda något som finns i OSX,(Jag tror att man kan använda finder, men jag har ännu inte lyckats varför jag börjar tvivla på detta)

Tack på förhand

// Gustav

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-07-24 00:37

Jag använder Transmit för att föra över saker till xboxen.
finns på www.versiontracker.com (arkiv med mac program)
sen är det bara o skriva in IP:en till xboxen, username och lösenord är xbox om du inte har ändrat.

Sen är det bara o drag-and-droppa det du vill föra över. It just works™

mvh
b0bben

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-24 09:36
Ursprungligen av b0bben:

Jag använder Transmit för att föra över saker till xboxen.
finns på www.versiontracker.com (arkiv med mac program)
sen är det bara o skriva in IP:en till xboxen, username och lösenord är xbox om du inte har ändrat.

Sen är det bara o drag-and-droppa det du vill föra över. It just works™

mvh
b0bben

Tack! Ska IP:n på boxen vara static eller inte? Ska man aktivera "setup network" i evox? Mitt problem är att varken xboxen eller PB visar något tecken på nätverks-aktivitet. På boxen står det "no link" och i anslutningskontrollen i OSX står det att den Interna Ethernetkabeln ej är ansluten. Detta är fallet med korsad nätverkskabel. Om jag kopplar in min " modem-nätverkskabel" så verkar det som om både boxen och pb:n hittar någon form av anslutning, men jag har inte lyckats upprätta någon anslutning. Jag vet att man ska använda en korsad nätverkskabel, men jag har inget i minne av att datorn inte "automatiskt" hittade något nätverk. Ska det vara så och är det isf bara att skriva in den IP-adress som man har skrivit in på boxen?

Det jag provat tidigare var att försöka logga på med safari/"anslut till server", genom att skriva ftp://IPnummer. Borde det fungera eller har jag fått allt om bakfoten?

// Gustav

  • Oregistrerad
  • 2005-07-24 00:42

Kan man sen spela upp filmer, spela musik och visa bilder på Xboxen? Eller vad är poängen?

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2005-07-24 01:09
Ursprungligen av Kristjan:

Kan man sen spela upp filmer, spela musik och visa bilder på Xboxen? Eller vad är poängen?

Endast fantasin sätter gränserna...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-07-24 01:24

Man kan spela upp filmer genom SMB oxo, utan att behöva kopiera över filer.
Dessutom har XBMC (xbox media center, ett open source media center byggd på mplayer) stöd för Itunes DAAP, shoutcast osv.
Otroligt snyggt/välgjort/användbart är det...

Köpte xboxen i väntan på centerstage project, använder den som multimedia center...

EDIT:
Dessutom har den en Apple trailer-sida browser
Kolla trailers direkt på tv:n med 2 klick.

mvh
b0bben

Ett chippat XBOX kickar rumpa. Ingen som har ett att sälja?

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2005-07-24 13:28

Jag har en router mellan Xboxen och iBooken när jag för över filmer och så vidare. Det har aldrig varit några problem heller. Jag har däremot märkt att vissa FTP program inte klaffar med vissa "operativsystem" på Xboxen. Fetch funkar kanon med Evox men inte med Avalaunch som i sin tur funkar felfritt med Captain FTP. Transmit funkar ibland med Avalaunch.

Har du rätt typ av nätverksladd ska det bara vara att skriva in ip-nummret samt xbox/xbox som användarnamn och lösenord (default lösen och pass) för att kunna föra över grejer.

Pröva dig fram med olika FTP program, det kan vara där skon klämmer. Sen rekommenderar jag dig att byta till Avalaunch som är mycket snyggare, stabilare och på alla sätt bättre än Evox.

Edit:I och med att du är relativt ny på det här med Xbox och OSX rekommenderar jag att du kollar den här länken till Xbox Scene. Där står allt om livet med Xbox och en Mac.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-07-24 13:32
Ursprungligen av drew:

Jag har en router mellan Xboxen och iBooken när jag för över filmer och så vidare. Det har aldrig varit några problem heller. Jag har däremot märkt att vissa FTP program inte klaffar med vissa "operativsystem" på Xboxen. Fetch funkar kanon med Evox men inte med Avalaunch som i sin tur funkar felfritt med Captain FTP. Transmit funkar ibland med Avalaunch.

Har du rätt typ av nätverksladd ska det bara vara att skriva in ip-nummret samt xbox/xbox som användarnamn och lösenord (default lösen och pass) för att kunna föra över grejer.

Pröva dig fram med olika FTP program, det kan vara där skon klämmer. Sen rekommenderar jag dig att byta till Avalaunch som är mycket snyggare, stabilare och på alla sätt bättre än Evox.

Jo jag har samma problem jag med med ftp-programmen men Fetch är helt klart det bästa. Sen angående Avalaunch vs. Evox så har ingen av dom någon som helst chans mot Xbox Media Center.

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2005-07-24 13:37
Ursprungligen av xtimmyx:

Jo jag har samma problem jag med med ftp-programmen men Fetch är helt klart det bästa. Sen angående Avalaunch vs. Evox så har ingen av dom någon som helst chans mot Xbox Media Center.

Evox och Avalaunch är "operativsystem" för Xboxen. Xbox Media Center är enbart ett program som du tittar på film, lyssar på musik samt tittar på bilder med.

Rätt ska vara rätt.

Fetch hittar ni här.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-07-24 13:46
Ursprungligen av drew:

Evox och Avalaunch är "operativsystem" för Xboxen. Xbox Media Center är enbart ett program som du tittar på film, lyssar på musik samt tittar på bilder med.

Rätt ska vara rätt.

antog nästan att det svaret skulle komma ;). Faktum är att XBMC är precis lika mycket operativsystem om inte mer än både Evox och Avalaunch. XBMC har tonvis med inställningar för xboxen, ftp-server, möjlighet att starta både spel och program och mycket mer. Jag ser ingen som helst anledning till att använda Evox eller Avalaunch, men jag kan ha missat nått eftersom det tog mig typ 30min innan jag skrotade Evo-x och slängde in XBMC istället

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-24 13:35

var hittar jag fetch?

//Gustav

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-24 13:45

Jag har både evox och avalaunch. Xboxen bootar på evox och efter det kan jag starta avalaunch. Kan man på något enkelt sätt byta så att den bootar med avalaunch istället?

// Gustav

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2005-07-24 13:50
Ursprungligen av Pergel:

Jag har både evox och avalaunch. Xboxen bootar på evox och efter det kan jag starta avalaunch. Kan man på något enkelt sätt byta så att den bootar med avalaunch istället?

// Gustav

Ja det går, du kan läsa om hur man gör på Xbox Scene eller SweMods.com. Men egentligen behöver du inte det, varje gång du ska FTP:a över en film eller ett spel är det bara för dig att gå in i Avalaunch.

@xtimmyx-> Så du menar att du bootar i XBMC och kör allt därifrån?

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-07-24 14:01
Ursprungligen av drew:

@xtimmyx-> Så du menar att du bootar i XBMC och kör allt därifrån?

jajamen, först hade jag evo-x som boot men eftersom jag använder XBMC så ofta blev det bara jobbigt att behöva gå igenom evo-x för att se på film och sånt.

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2005-07-24 14:04

Visste inte ens att man kunde göra så men funkar det för så är ju ju bra. För mig känns XBMC för mycket som en renodlad mediaspelare, kör nog på Avalaunch ett tag till.

@Pergel-> Hur går det för dig?

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-07-24 14:19

Jag tycker Avalaunch menyer är jobbiga, så jävla mycket scrollande ju. fast det kanske finns flera olika skins eller nått. eller så var det en gammal version som jag prövade.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-24 14:22

Det går inte alls för mig eftersom jag sitter på jobbet, men ska snart hemmåt och testa

// Gustav

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2005-07-24 14:35
Ursprungligen av Pergel:

Det går inte alls för mig eftersom jag sitter på jobbet, men ska snart hemmåt och testa

// Gustav

Se på fan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-24 16:49

var hittar jag IP adressen som ska användas? Det är nog mitt egentliga problem tror jag? Måste jag göra några inställningar på Xboxen? Vilken IP ska jag anväda?

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2005-07-24 17:26

IP:et du ska connecta till står längst ner till vänster i bild i Avalaucnh, i Evox får du gå in i nätverksinställningarna.

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2005-07-25 14:00

Tolkar din tystnad som att du har fått problemet löst?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-26 13:32

Ja problemet är löst. Det låg i att kabeln jag precis köpt på kjell&Co antingen var felaktig, eller defekt. Det stod på förpackningen att det var en CAT5 Cross, vilket det borde vara mellan PB och Xboxen. Hur som helst fungerade det inte med den kabeln ( fick ingen kontakt) utan det som löste det var att använda kabeln som jag hade mellan min gamla dator och ADSL-modemet. Då fungerade det hur bra som helst. Visserligen långsamt (2-3 Mb/s), men det är ju inte kabeln eller datorns fel....... : ).

Tack för all hjälp. Ang programmet fetch ..... Finns det något annat bra FTP-prog som är helt gratis ( freeware)?

// Gustav

undrar också

hej allihop!
någon som vet hur man fixar en ftpkoppling mellan macen och xboxen?
jag får tji det att funka.
maskinen är chippad med smartxx men där är ingen dashboard installerat (evox osv.)
för jag skulle vilja backa upp en massa grejjer innan jag installerar evox. (rädd att radera något viktigt.)
Kan det vara sladden? köpte en sladd (också på kjell & co!) som skulle vara korsad.
Ingen på xbox forumen verkar kunna hjälpa mig. Någon av er som kan?
jag har provat transmit och rBrowserlite. Den verkar timeouta hela tiden.
snälla hjälp!
finns det någon guide av något slag?
tack på förhand
K

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-09 08:29

prova med fetch ftp. det fungerade för mig. Sen kan det ju vara sladden.Pröva med en annan

  • Oregistrerad
  • 2005-10-09 09:05

Vad använder du för ftp-server på xboxen? Vad jag vet så innehåller smartxx ingen, så du måste köra något program med ftp-server inbyggt typ XBMC eftersom du inte installerat någon dashboard.

1
Bevaka tråden