Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa ny burk - men med Intel-CPU?

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu när det blir Intel i kommande maskiner vad kommer ni då göra som även spelar en del?

Kommer ni köpa en ny Mac med Intel cpu efter som att ppc spel för OS X troligen kommer dö ut helt innom ett tag eller kommer ni köpa en billig PC och fortsätta använda eran nuvarande mac till nytto saker?

Har beställt en emac nyligen och min ekonomi tillåter inte ett nytt köp innom dom 4 närmsta åren så jag får vänta tills det har gått 4 till 5 år innan jag kan sätta mig framför intel baserade spel men jag har många bra spel redan som jag kan roa mig med tills dess.

Ursprungligen av barnholdt:

Kommer ni köpa en ny Mac med Intel cpu efter som att ppc spel för OS X troligen kommer dö ut helt innom ett tag eller kommer ni köpa en billig PC och fortsätta använda eran nuvarande mac till nytto saker?

En billig PC kommer inte att kunna köra några spel om ett år heller.

Ursprungligen av crownswe:

En billig PC kommer inte att kunna köra några spel om ett år heller.

En billig ca 6-8000:- klarar utav dom senaste spelen och kommande med bravur...

Ursprungligen av Tomas Pärlestig:

En billig ca 6-8000:- klarar utav dom senaste spelen och kommande med bravur...

Nej.

Jag hade en P4 2.8Ghz, GeForce 6600GT, snabba minnen och lite annat. Den var helt chanslös att köra Batttelfield 2 på lägsta möjliga inställningar om man ska köra på en 64 personers karta.

Nu köpte jag en AMD64 4000+ med ett X850XE PE, 2 gig hyfsat snabbt ram etc och även den får svettas för att kunna köra på de högre inställningarna. Faktum är att jag slagit av kantutjämning.... Denna burk måste jag byta ut inom ett år, helt klart.

Nått för 6-7000 klarar inte av dagens spel, om du inte menar typ Cossaks 2 i simple mode.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-07-28 00:24
Ursprungligen av crownswe:

Nej.

Jag hade en P4 2.8Ghz, GeForce 6600GT, snabba minnen och lite annat. Den var helt chanslös att köra Batttelfield 2 på lägsta möjliga inställningar om man ska köra på en 64 personers karta.

Nu köpte jag en AMD64 4000+ med ett X850XE PE, 2 gig hyfsat snabbt ram etc och även den får svettas för att kunna köra på de högre inställningarna. Faktum är att jag slagit av kantutjämning.... Denna burk måste jag byta ut inom ett år, helt klart.

Nått för 6-7000 klarar inte av dagens spel, om du inte menar typ Cossaks 2 i simple mode.

Va? Jag har en P4 3GHz, med ett Radeon X300, vilket alla gamers spottar på. Jag spelar i 800x600, medium på lite, low på några. 100 % på view-saken, och 4X AA. Funkar gööörfint. 64-banor funkar lika bra de.

Battlefield 2 vill ha MINNE. Minne minne minne! Jag har 1GB, och det skulle säkert må bra av ytterligare en GB. Några framedrops har jag inte märkt av.

Något för 7000 klarar av dagens spel mycket fint, om man köper via komplett eller liknande. Mycket minne och ett bra grafikkort så klarar man sig.

Din dator kanske hade andra problem?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-07-28 11:59

Datorspelen kommer ändå förr eller senare att dö ut... Det finns ingen dator som kan klå de kommande spelkonsolerna. Angående Intel-processorerna så tror jag faktiskt tvärt om... De flesta spelen kommer att komma till PPC eftersom just nu är det endast Xcode som klarar att göra Pentium baserade program. Programmen som görs i Xcode kommer att komma till både PPC och Pentium eftersom det är i princip bara en checkbox som man kryssar i när man väljer till vilken processor/operativsystem man ska göra programmet till. Resten som inte görs i Xcode kommer bara att släppas till PPC.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-07-29 07:12
Ursprungligen av Rayden:

Datorspelen kommer ändå förr eller senare att dö ut... Det finns ingen dator som kan klå de kommande spelkonsolerna. Angående Intel-processorerna så tror jag faktiskt tvärt om... De flesta spelen kommer att komma till PPC eftersom just nu är det endast Xcode som klarar att göra Pentium baserade program. Programmen som görs i Xcode kommer att komma till både PPC och Pentium eftersom det är i princip bara en checkbox som man kryssar i när man väljer till vilken processor/operativsystem man ska göra programmet till. Resten som inte görs i Xcode kommer bara att släppas till PPC.

HAHA! Knappast. Snarare tvärtom - konsollerna kommer att dö ut när datorn letar sig ut i vardagsrummen. FPS-spel, strategispel och även små pusselspel gör sig bäst på dator. Quake på konsoll? Starcraft på konsoll? Pfft...

Racing och sådant gör sig dock bäst på konsoll.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-07-29 09:01
Ursprungligen av nikce:

HAHA! Knappast. Snarare tvärtom - konsollerna kommer att dö ut när datorn letar sig ut i vardagsrummen. FPS-spel, strategispel och även små pusselspel gör sig bäst på dator. Quake på konsoll? Starcraft på konsoll? Pfft...

Racing och sådant gör sig dock bäst på konsoll.

Jag håller inte med. För det första kan en konsol köra med optimerad kod som gör att man kan få en ohyggligt kraftfull maskin (Xbox 360 ska tex köra 4st 3 Ghz processorer och 512 mb grafikkort). Sen kommer spelen att flyta ännu bättre på en konsol p.g.a den optimerade koden (T.ex. 1 ghz konsol>1 Ghz dator). Dessutom vem stoppar tillverkarna att köra in ett tangentbord+mus i en konsol?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-07-30 08:00
Ursprungligen av Rayden:

Jag håller inte med. För det första kan en konsol köra med optimerad kod som gör att man kan få en ohyggligt kraftfull maskin (Xbox 360 ska tex köra 4st 3 Ghz processorer och 512 mb grafikkort). Sen kommer spelen att flyta ännu bättre på en konsol p.g.a den optimerade koden (T.ex. 1 ghz konsol>1 Ghz dator). Dessutom vem stoppar tillverkarna att köra in ett tangentbord+mus i en konsol?

Spelar ingen roll. Konsollerna håller mer och mer på att bli små datorer, vilket jag tror i längden kommer innebära att de försvinner. Att få en skön spelställning med mus+tgb framför TVn verkar svårt.

Spel som Battlefield 2, WoW, Doom III, Starcraft, Halflife/CS skulle aldrig göra sig bra på konsoll. Inte heller skulle Tekken, Mario osv göra sig bra på dator. Än.

Sen var det någon som skrev att datorspelen skulle dö ut... Haha! Industrin har aldrig varit större, och nu är nätspel hetare är någonsin.

Senast redigerat 2005-07-30 13:12
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-08-03 20:39

Ursäkta, har varit ute med båten så jag har inte kunnat svara förrän nu.

Du har rätt i att konsolerna håller på att bli som små datorer. Jag säger inte att datorspelen kommer att dö om en vecka eller så men i längden kommer de inte att hålla i sig. Det är både billigare och bättre för både konsument och företag att spela på en konsol. Med en ny HD-TV kommer det inte bli någon skillnad att spela på datorn eller tvn. Vem säger föresten att man måste spela på tvn? Varför inte helt enkelt koppla in konsolen till en datorskärm eller t.o.m koppla in den i självaste datorn.

Ursprungligen av nikce:

Va? Jag har en P4 3GHz, med ett Radeon X300, vilket alla gamers spottar på. Jag spelar i 800x600, medium på lite, low på några. 100 % på view-saken, och 4X AA. Funkar gööörfint. 64-banor funkar lika bra de.

Battlefield 2 vill ha MINNE. Minne minne minne! Jag har 1GB, och det skulle säkert må bra av ytterligare en GB. Några framedrops har jag inte märkt av.

Något för 7000 klarar av dagens spel mycket fint, om man köper via komplett eller liknande. Mycket minne och ett bra grafikkort så klarar man sig.

Din dator kanske hade andra problem?

Missade att någon ställt en fråga till mig

Jo, den kan ha haft andra problem. Till och börja med satt en Intel i, med en billigare AMD skulle den blivit betydligt snabbare... Men du och jag har antagligen inte samma definition av gööörfint. För mig handlar det bara om, hur många fps klämmer burken ur sig på högsta kvalite, dvs är den användbar för seriöst spel eller inte. Andra är ju nöjda om den presterar över 40....

En del tycker vilken bildskärm som helst är ok, andra är känsliga för färgbalans och störningar. På samma sätt är det säkert så att du tycker att det går att spela BF2 med ditt X300, fast jag skulle få kväljningar. En Intel med ett GF6600Gt kommer inte ens i närheten vad jag skulle kalla acceptabelt. Möjligen skulle en AMD med 2 gig ram och samma gfx-kort kännas ok.

Men du har rätt i att mer minne gör en hel del för just detta spel. 2-3 gig gör en väldig skillnad.

Ursprungligen av Tomas Pärlestig:

En billig ca 6-8000:- klarar utav dom senaste spelen och kommande med bravur...

De beror på vad man menar med bravur. Jag anser att det är att maxa alla grafikinställningar och då ska du upp i minst 4000 bara för grafikkort. En grym spel-pc kostar ca 14000:-

Ursprungligen av ill_chrill:

De beror på vad man menar med bravur. Jag anser att det är att maxa alla grafikinställningar och då ska du upp i minst 4000 bara för grafikkort. En grym spel-pc kostar ca 14000:-

Här har vi en som kostar 18610:-
En del stålar, men man får också riktigt grymma grejor!
Power Mac G5? Nej, inte som de ser ut nu och till dess nuvarande pris.
Det är nästan att man blir sugen att switcha åt andra hållet fastän Mac OS X nu kommit så långt.

Nej, det kommer nog aldrig att ske...

Ursprungligen av barnholdt:

Nu när det blir Intel i kommande maskiner vad kommer ni då göra som även spelar en del?

Kommer ni köpa en ny Mac med Intel cpu efter som att ppc spel för OS X troligen kommer dö ut helt innom ett tag eller kommer ni köpa en billig PC och fortsätta använda eran nuvarande mac till nytto saker?

Jag kommer nog köpa ny PM inom det närmaste året, dvs utan Intel cpu. Varför?

1. räknar med att Intel cpu till PM kommer under 2007, typ SF 2k7 i januari
2. då kommer det nog släppas spel för PM ppc fram till 2010
3. om jag skaffar ny mac 2006, så är det dags igen 2010:)
4. sedan har jag ett gäng spel för ppc som håller ett tag till, så varför rusa?:D
5. för mycket virus et al under wintel just nu för att jag skulle köpa det OS:et.
6. Kör istället de spel jag saknar på Mac på min PS2:a

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-19 00:34
Ursprungligen av barnholdt:

Nu när det blir Intel i kommande maskiner vad kommer ni då göra som även spelar en del?

Kommer ni köpa en ny Mac med Intel cpu efter som att ppc spel för OS X troligen kommer dö ut helt innom ett tag eller kommer ni köpa en billig PC och fortsätta använda eran nuvarande mac till nytto saker?

Min PM G5 duger idag till de flesta spel som jag äger och lirrar. Jag kommer att skaffa en Intel-mac (Mac mini eller vad det nu blir) i mitten av nästa år och då blir det dualboot med windows för spel.

Troligen så kommer en mac mini inte att räcka till för de flesta spelen som kommer 2006. Men jag har ändå planerat att flytta över mitt spelande på Xbox 360 i november och PS3 i slutet av 2007.

Så mina nuvarande spel kommer jag att lirra på min PM G5 samt kommande på min Intel-mac samt Xbox 360 och PS3.

Lite märkligt att din burk inte fixar det då den på papperet är snabbare än min crownswe.

Min nuvarande byggde jag ihop för ett år sedan P4 3.4Northwood, Sapphire X800 PRO, 1.5Gb ram och den fixar att köra BF2 med alla grafikinställningar på hög och kantutjämning på 4x. Jag kör med 1280x1024 och har inga problem med banor med 64 spelare, sikten är 100%.

Jag har inga planer på att byta ut min nuvarande maskin om ett år däremot kommer jag nog att införskaffa 2Gb minne till.

Men det är inga problem att bygga ihop en burk för 8 papp som klarar utav att köra dagens spel. Om du vill kan jag PM:a dig med ett förslag...;)

Beror väl på hur man definerar acceptabelt. Att det inte hackar och sikten är god är väl en sak, men hur många FPS?

Poängen är att om ett GF6600GT 256MB inte räcker för att spela dagens spel, tror du verkligen att ditt stackars X800 hänger med om ett år?!? Jag menar, har du någonsin behållit ett grafikkort så länge? För ett år sedan var ett GF5700 helt ok som standardkort. Försök dra igång BF2 på det och se hur vackert det blir.

Nä, datorer är slit och släng. Mac håller något längre än PC, det är allt. Men kom gärna med ett förslag, inga S754 eller sånt som är på väg att helt dö ut, utan någorlunda nya komponenter. Då kan vi se om den borde räcka till för dagens spel, och sen kan vi ju höras om ett år och se om den klarar alla "kommande spel" i det årsperspektiv som trådens författare frågade om.

EDIT: Efter att ha läst mitt inlägg slog det mig att det, hm. lät lite drygt. Ha överseende med detta

Senast redigerat 2005-07-19 23:03

Mitt tidigare grafikkort hade jag i min ägo i drygt tre år"TI4600 128Mb".

Med tanke på hur pass krävande Doom 3 och FarCry är och hur pass bra min burk klarar av dom spelen så förväntar jag mig inga spel inom dom närmsta två åren som kommer att få mitt grafikkort på knä BF2 kräver inte mera av grafikkortet och det innebär att jag kommer att behålla mitt nuvarande i tre år ungefär...

Vi vet ju alla hur pass bra en mac klarar av Doom 3 exempelvis så jag kan inte hålla med dig om att macen håller bättre eller för den delen längre än en pc.

Men jag skulle välja följande komponenter om min budget var ca 8000:-:

Pris Produkt
2054 Processor - 1 x Intel Pentium 4 540J 3.2 GHz ( 800 MHz ) - LGA775 Socket FC-LGA4 - L2 1 MB - Box (BX80547PG3200EJ)
630 MSI 915P Combo-FR - Mainboard - ATX - i915P - LGA775 Socket - LAN EN, Fast EN, Gigabit EN - RAID
426 Elixir - Minne - 512 MB - DIMM 184-pin - DDR - 400 MHz / PC3200 - CL3 - 2.6 V - ej buffrad (M2U51264DS8HB3G-5T)
426 Elixir - Minne - 512 MB - DIMM 184-pin - DDR - 400 MHz / PC3200 - CL3 - 2.6 V - ej buffrad (M2U51264DS8HB3G-5T)
184 LiteOn SOHD-16P9S - DVD-ROM-enhet - intern - 16x - IDE (SOHD-16P9S-01C)
4167 ASUS Extreme AX800XT/2DT - Grafikadapter - RADEON X800 XT - PCI Express x16 - 256 MB - TV-udgang - detailsalg
Summa : 7887

Man kan ju spara några slantar på att plocka minnen från sin gamla burk om det är PC-3200 DIMM och en optisk enhet har man ju säkert också sedan tidigare...

Håll er till ämnet är ni snälla. Det saknas verkligen en moderator här.

Hm, den går ju an idag, om än inte till tävlingsspel. Du kan ju hyvla av lite på priset genom att välja en snabbare och mer spelvänlig AMD-processor också. Men i915p och ett X800XT grafikkort med 256MB? Hm, jag tror att det åtminstone bör sitta 512MB om ett år. Tänk hur en 128MB sackar idag.

Nå, jag skulle inte använda denna maskin till annat än internet explorer, och om ett år till linux

Om Doom skrivits för mac och använde dual CPU så hade det inte varit ett problem. Jag kör ett X800XL i min dual G5, och där sackar ingenting utom just Doom 3. Men öppna fem större bilder i photoshop på PC:n så känns det slött. Betydligt rappare på mac. Ju fler filer du har öppna, desto mer önskar du att du satt vid en mac. Det är min erfarenhet. Faktum är att en G4 som är 2 år kör OS X rätt bra. Om din hopplockade burk kör spel i Longhorn utan problem om ett år kommer jag att äta upp mitt tangentbord.

Tänk på att nästa AMD / Intelgeneration måste spöa både PS3 och Xbox 360, så nu tror jag utvecklingstakten kommer att öka rejält.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-23 20:08

Jag har verkligen inte fattat detta. Går det inte att spela vissa spel för att man byter processor? Jag menar du kan spela samma spel med en AMD cpu som med en Intel cpu så varför ska hela OS X systemet ändras enligt allas spekulationer?

  • Medlem
  • 2005-07-23 21:14

Jag tänker köra min iMac G5 i två år till för att sedan köpa en intel iMac eller intel powermac :). Eftersom det troligtvis inte kommer ta många dagar att porta ett PC-spel till MacIntel-spel så tror jag att speltillverkarna kommer sluta göra spel till PPC-macar inom 3-5 år, i alla fall de moderna grafkkrävande spelen, om 2 år är de nog för krävande för att köra på en "gammal" ppc-maskin.

Ursprungligen av Wheat:

Jag har verkligen inte fattat detta. Går det inte att spela vissa spel för att man byter processor? Jag menar du kan spela samma spel med en AMD cpu som med en Intel cpu så varför ska hela OS X systemet ändras enligt allas spekulationer?

Tyvärr är det inte så enkelt eftersom det är olika arkitekturer. AMD+Intel tillhör en (x86) och de processorer Apple använder idag är PowerPc. När Apple nu byter arkitektur är det inte som att byta från Intel till Amd utan programmen/spelen måste skrivas om för att till fullo dra nytta av den nya arkitekturen.

Apple har dock två "ess" i sin rockärm. Det ena är något som kallas Universal Binaries. Det gör att tillverkarna av spel och program kan skapa sina alster så de funkar lika bra både för PowerPC och Mac Os på Intel. Det gör dock inte att man kan köra spel utvecklade för Windows på Intel-macen. Det andra är nåt som kallas Rosetta. Det gör att man kan köra program/spel som enbart utvecklats för PowerPC på Mac Os för Intel. Det kommer dock sannolikt ske med en viss prestandaförlust. Så de gamla spelen kommer rulla även på Intel-macen men inte lika snabbt.

Huruvida tillverkarna kommer göra spel med Universal Binaries återstår dock att se.

En del ser möjligheter i att en Intel-mac förmodligen kommer kunna bota Windows (Apple har sagt att man inte tänker göra nåt för att förhindra det). Det skulle då göra att man får hela pc-spelutbudet att välja bland. Vissa menar också att detta kommer innebära att marknaden för spel portade till Mac Os kommer minska men jag vet inte jag. Tror inte folk är så toksugna att installera Windows på sin mac för att kunna boota upp i det. Men men, den som lever får se.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-07-27 16:45

Äh! En möjlighet att kunna välja mellan OSX och en nedbantad version av Window XP (finns program för o banta ner) som man enbart behöver använda till spel skulle faktiskt inte vara helt fel...

Ursprungligen av barnholdt:

Nu när det blir Intel i kommande maskiner vad kommer ni då göra som även spelar en del?

Kommer ni köpa en ny Mac med Intel cpu efter som att ppc spel för OS X troligen kommer dö ut helt innom ett tag eller kommer ni köpa en billig PC och fortsätta använda eran nuvarande mac till nytto saker?

PC för lek & spel (läs "BF2")
Mac för livsstil & arbete

Ursprungligen av Andersson:

PC för lek & spel (läs "BF2")
Mac för livsstil & arbete

Detta kan jag inte hålla med om, kolla hela industrin, universitet och många andra inom media och musik.
Där finns Pc som gör garanterat viktiga jobb. Kolla även in börsen, sjukhus, polis, olika myndigheter, CSN, alfakassan, Arbetsförmedlingar, domstolar, även inom vissa tidningar, SR, SVT, TV4 m.m.

Däremot saknar Pc helt Livsstil och skön känsla som macen med Os X har. Däremot betyder det inte per automatik att viktigt jobb inte skapas på PC och att jobb inte görs på Pc. Snarare ligger Pc bakom industrin som har skapat många viktiga produkter för oss döingar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-09 14:23

Off topic:

Ursprungligen av Hunter78:

Detta kan jag inte hålla med om, kolla hela industrin, universitet och många andra inom media och musik... <snip>

Jag tror att mr Andersson gav uttryck för hur han använder Mac och PC.
Ingen här har nog missat att PC maskinerna finns både här och där.....

Ursprungligen av Hunter78:

Detta kan jag inte hålla med om, kolla hela industrin, universitet och många andra inom media och musik.
Där finns Pc som gör garanterat viktiga jobb. Kolla även in börsen, sjukhus, polis, olika myndigheter, CSN, alfakassan, Arbetsförmedlingar, domstolar, även inom vissa tidningar, SR, SVT, TV4 m.m.

Däremot saknar Pc helt Livsstil och skön känsla som macen med Os X har. Däremot betyder det inte per automatik att viktigt jobb inte skapas på PC och att jobb inte görs på Pc. Snarare ligger Pc bakom industrin som har skapat många viktiga produkter för oss döingar.

Min pappa är polis och du ska bara veta hur ofta han jämrar sig över hur datorerna fungerar på jobbet.

Du gör verkligen allting för att dra upp samma debatt om och om igen.

Bevaka tråden