Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Början på en FAQ

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Efter varit borta några dagar så stängde jag av datorn (mac mini) samt den externa firewiredisken där systemet ligger på, stängde av datorn och drog sladdarna.. men glömde trycka på Off knappen på hårddisken. Nu när jag skulle starta så hittar inte datorn ngt system på disken.
Fick lägga in OSX snabbt på den interna disken och starta upp.. sätter i firewiresladden och då står det att skivan inte kan läsas av osx
Öppnade skivverktyg och där ser jag disken men jag kan inte välja skivkontroll eller sånt.
Jag kan däremot radera .. men alla mina filer ligger där.. mail, 2000 bilder.. alla låtar mm!!! LIVSVIKTIGA saker som jag bara måste få fixat.

Någon som har en idé om vad/hur jag skall ta mig till ?

Jag kan välja +Ny avbild och markera min firewiredisk,, men min interna är bara på 80 och den externa på 160... så det stod bara att startskivans utrymme börjar bli slut nu när jag kom tillbaka.
Så jag skall ner och köpa en 250 Gb hårddisk extern och spara till den skivan.. blir det en .img fil av den externa med ala mina filer då ???
Kan jag sedan formatera disken och sedan lägga tillbaka filerna .. eller är avbild något annat ??

Tacksam för HJÄLP snarast !!!!

Om det är livsviktigt så rör den inte själv. Om du använder verktyg som inte klarar av att fixa felet så kan de sabba mer än de hjälper till. Ta kontakt med Lanmaster eller andra som gör det här varje dag. Ibas kan man skicka iväg disken till om inte Lanmaster lyckas.

Om det inte är fullt så viktigt, så kan du testa med DiskWarrior som brukar greja såna här saker, även om jag själv har lyckats sabba en fw-disk så inte ens DW klarade av att få tillbaka innehållet.

http://www.lan-master.se/
http://www.ibas.se/
http://www.alsoft.com/DiskWarrior/

Ursprungligen av thevil:

Om det är livsviktigt så rör den inte själv. Om du använder verktyg som inte klarar av att fixa felet så kan de sabba mer än de hjälper till. Ta kontakt med Lanmaster eller andra som gör det här varje dag. Ibas kan man skicka iväg disken till om inte Lanmaster lyckas.

Om det inte är fullt så viktigt, så kan du testa med DiskWarrior som brukar greja såna här saker, även om jag själv har lyckats sabba en fw-disk så inte ens DW klarade av att få tillbaka innehållet.

http://www.lan-master.se/
http://www.ibas.se/
http://www.alsoft.com/DiskWarrior/

Hej tack för snabbt svar!
Att göra en avbild verkar fungera.. det jag undrar är om allt innehåll verkligen då kopieras till en dmg fil om jag nu köper en disk där det får plats på
Då vore det ju det bästa!

Om det är väldigt viktiga grejer så tycker jag att du ska ringa till Lan Master och höra vad de säger innan du gör något själv, även om det verkar funka. De är väldigt trevliga och proffsiga. De kan säkert säga om du ska fixa det själv eller inte direkt.

Att göra en avbild till en ny disk kan ju inte vara skadligt, jag skulle prova med det i första hand.

Ursprungligen av Nurell:

Att göra en avbild till en ny disk kan ju inte vara skadligt, jag skulle prova med det i första hand.

Nä, det tror inte jag heller. Så länge inte något skrivs på den borde det ju inte vara något problem.

Men, om nu någon av "indexfilerna" har blivit korrupt så kanske den kan skadas om inte disken vet hur den ska skicka läshuvudet och blir knäpp istället för att läsa från A till B och försöker skriva en ny "indexfil" så kan den ju (i allafall i min teoretiska värld just nu) råka skriva över just de där bilderna som var så viktiga. Ungefär.

japp får testa det.. får vänta tills Net on Net öppnar bara så får jag springa över och köpa en på öppetköp. Tur man bor 50 m ifrån bara!
Postar resultat här hur det gick!

Håll tummarna för mig

Nästa operation själv blir väl att försöka koppla in den till en PC och se om man har bättre lycka där att överföra filerna till ngn disk.
Diskwarrior säger bara:

Kanske CarbonCopyCloner är bättre? Då kan man ju välja vad man vill flytta.

Ursprungligen av Nurell:

Kanske CarbonCopyCloner är bättre? Då kan man ju välja vad man vill flytta.

Får inte upp disken i CCC... den hittar inte partionen verkar det som.
GÖr avbild nu till en LaCie 250 GB om inte det funkar såers det inte så ljust ut längre.

Tror inte att göra en avbild kommer fixa problemet, men det kan väl vara värt ett försök.

Jag skulle prova DiskWarrior i första hand, det bygger om strukturen på disken utan att röra datat, så det är helt säkert att prova.

Funkar det inte att reparera finns bara ett steg kvar: försöka få ut dina filer.
För det rekomenderar jag VirtualLab data Recovery. Det fins en demo man kan köra så du behöver inte köpa den förrn man ser om den hittar filer.

Ett annat program är DataRescue, även här finns en demo att prova.

Tänk på att inte ha bråttom att försöka få ut dina filer, sånt här kan ta tid. Och använd inga program som skriver ändringar till disken direkt. Utan iden är att få ut filerna till en annan disk.

Ursprungligen av Fredrik Sigbjörn:

Tror inte att göra en avbild kommer fixa problemet, men det kan väl vara värt ett försök.

Jag skulle prova DiskWarrior i första hand, det bygger om strukturen på disken utan att röra datat, så det är helt säkert att prova.

Funkar det inte att reparera finns bara ett steg kvar: försöka få ut dina filer.
För det rekomenderar jag VirtualLab data Recovery. Det fins en demo man kan köra så du behöver inte köpa den förrn man ser om den hittar filer.

Ett annat program är DataRescue, även här finns en demo att prova.

Tänk på att inte ha bråttom att försöka få ut dina filer, sånt här kan ta tid. Och använd inga program som skriver ändringar till disken direkt. Utan iden är att få ut filerna till en annan disk.

Som jag skrev tidigare.. Disk Warrior kan inte bygga om disken eftersom den inte hittar ngn partion tyvärr!
Skall prova dina andra förslag!

Ursprungligen av Fredrik Sigbjörn:

Funkar det inte att reparera finns bara ett steg kvar: försöka få ut dina filer.
För det rekomenderar jag VirtualLab data Recovery. Det fins en demo man kan köra så du behöver inte köpa den förrn man ser om den hittar filer.

Denna ger mig kernal panic när den scannar bussar!

Dum fråga kanske; har du provat med en annan FW-sladd?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-23 11:26

Det kan hända att Fw-porten har gått sönder. Testa med en annan dator, dock INTE en PC.

Nej tror inte det kan vara ngt sådant!

Skivverktyg hittar ju den som ni kan se till vänster.. 153,4 GB Oxford Semic... men man ser inte själva partionen. Därför kan jag inte lägga den på skrivbordet eller heller inte komma åt att reparera.

Avbild funkar än så länge den matar på och kommer väl ta några timmar till!

Även om skivverktyg hittar den kan man nog inte utesluta problem med FW.

Kanske prova sätta den internt?

Ursprungligen av Fredrik Sigbjörn:

Även om skivverktyg hittar den kan man nog inte utesluta problem med FW.

Kanske prova sätta den internt?

i macminin ?

Har 2 firewireportar i disken och det blir likadant oavsett vilken jag använder.. då är det minins firewire som skulle gått sönder!

Men det som hänt är ju egentligen att disken har stängts av innan den avmonterats.. eller datorn var ju avstängd innan strömmen slogs.. men ändå!
Skall en disk gå sönder om strömmen bara bryts tycker jag är riktigt kasst i såfall.. den surrar ju och allt som den skall men partionen kommer inte upp.

All data finns kvar på disken eller vad tror ni .. kan den vara raderad ?

Data finns kvar, men något är korrupt(antagligen katalogstrukturen/partitionstabell etc) så datorn klarar inte av att hitta det.

Det enda som nog finns kvar är att prova program likt DataRescue etc...
Det finns ganska många så kanske funkar något av dem.

Och går inte det så återstår nog att lämna in den till proffs, men det brukar inte vara billigt.

Jag har råkat ut för samma och har skrivit om det förut. D v s stänga av utan att mata ut.
Försökte med Disk Warrior och Data Resque, det gick inte. Nu var det inget livsviktigt på disken så jag vågade mig på att använda Norton Volume Recover och det gick bra. Fick tillbaka varenda fil. Norton byggde om katalogstrukturen och skapade en ny. Jag varnar däremot för alla andra verktyg i Norton.

Norton Volume Recove hittar ju inte ens några diskar ??

har nu gjort en skivavbild till den andra externa.. men den går inte öppna .dmg filsystem som inte kan anslutas står det.

Då får du nog ta och lämna in disken nånstans, joxa inte mer med den nu.

Ursprungligen av Nurell:

Då får du nog ta och lämna in disken nånstans, joxa inte mer med den nu.

Någon som vet vad det kan kosta ?
5.000 ?

Har ingen aning om vad det kan tänkas kosta. Börja med att fråga Lan-master.

Ursprungligen av Nurell:

Har ingen aning om vad det kan tänkas kosta. Börja med att fråga Lan-master.

Ringde lbas Labs AB de hade bättre priser för privatpersoner så det skulle kosta 8.500 kr!
Så det är ju billigt
Lan Master har jag dock inte frågat ännu!

Om du tycker att det är billigt så måste det vara viktiga saker på den disken. En backup hade varit ännu billigare.
Dyrköpta erfarenheter.
Fast vem fan har backup, egentligen, handen på hjärtat?

Ursprungligen av Nurell:

Om du tycker att det är billigt så måste det vara viktiga saker på den disken. En backup hade varit ännu billigare. Dyrköpta erfarenheter. Fast vem fan har backup, egentligen, handen på hjärtat?

De som inte värderade sitt arbete före krashen gör det ofta efteråt.

jag har alltid haft backup.. hade 3 ext hårddiskar som varit backupdiskar men när jag sålde musikprylarna så sket jag i behålla några diskar förutom 1.. som blev min masterdisk till minin.
Gjorde backup för 1 månad sedan på dvdskivor men kom inte längre än att göra alla img filer färdiga på skrivbordet och där har de legat och ligger nu kvar på den söndriga disken

Alltså 8000 kr tänker jag inte betala .. det är hela mitt liv på disken.. men 8000 är inget jag kan/vill betala oavsett.
Så jävla löjligt att en disk kan gå sönder så lätt... är det osx som gör att den är så känslig..

Ursprungligen av motif:

...min (externa) masterdisk till minin...

Jag skulle aldrig köra med en extern HD permanent inkopplad. Det är möjligt att de ska klara det, men jag har alldeles för många vänner som förlorat all sin data på det viset.

Bevaka tråden