Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac G5 vilolampa - upptaderad

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-07-21 18:06

Är det ingen som har märkt att det har kommit en upptatering till iMac G5? Ändrar vilolampans effekt på kvällen (har ej sätt det än, men tydligen ska den lysa mindre automatiskt på kvällen, och vara vanlig på dagen):

ÄNTLIGEN!!!

Jag har väntat bra länge på den där. Tänkte faktiskt på det senast i dag varför de gjort en fix till rev a tidigare.

Vettigt. Lampan på min iMac G4 lyser upp hela vardagsrummet, och G5:ans är än starkare.

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2005-07-21 20:51

Fast det var nog den mest djuplodande uppdatering jag gjort på iMacen! Först en omstart och sedan stänga av, för att sedan starta upp igen innan det var klart! Kändes nästan lite nervöst innan det var klart!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-07-21 21:07
Ursprungligen av Clas:

Fast det var nog den mest djuplodande uppdatering jag gjort på iMacen! Först en omstart och sedan stänga av, för att sedan starta upp igen innan det var klart! Kändes nästan lite nervöst innan det var klart!

Lite nervös blev man när iMacens fläkt lät högra än damsugaren!

  • Oregistrerad
  • 2005-07-21 21:32

Var hittar du denna uppdatering:)?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-07-21 22:17
Ursprungligen av heinz_p:

Var hittar du denna uppdatering:)?

Jag tog ner den genom programupptateraren på macen, har ej sett den på apples hemsida.

Själv märker jag inte någon stor skillnad, det enda jagmärker är att den slutar att "andas" efter ett tag, lampan alltså. kanske att den inte lyser lika mycket längre.

öh. det sitter alltså en sensor under skärmen. typ rakt ner från äpplet. En liten bubbla.
Den känner av ljusstyrkan i rummet och styr vilolampan. har alltid funnits där.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-24 19:49
Ursprungligen av mayweather:

öh. det sitter alltså en sensor under skärmen. typ rakt ner från äpplet. En liten bubbla.
Den känner av ljusstyrkan i rummet och styr vilolampan. har alltid funnits där.

Bara i rev. b, inte i rev. a. Rev a har en lampa som lyser upp hela rummet på natten. Uppdateringen har dock förbättrat nattsömnen hos mig avsevärt!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-07-26 01:38

Kanske den onödisgaste funktionen någonsin?

är faktiskt jävligt bra. spex. för en dator som är gjord för att sättas i vila
på natten.

att ingen tänkt på det förut är lite märkligt. Spec. stereos, dvdspelare osv.
min kusins DVD-spelare lyser som bekant när man stänger av den/sätter i stand by.
där lyser dock hela displayen blå, så han har fått sätta en bit papp framför för
att få lite nattsömn.

Har ett udda problem med den här uppdateringen, som kanske någon annan också råkat ut för - jag installerar den via programuppdatering, men ingenting händer. Omstart krävs inte, och ingen skillnad på lampan märks. Nästa gång programuppdateraren kör (jag har den inställd på att kolla nya program dagligen) så finns samma patch där igen i version 1.0, ofelbart. Den verkar alltså inte installeras korrekt, men i loggen man kan ta fram i Systeminställningars panel för programuppdatering påstås det att den har installerats.

Kör en iMac G5 1,8 GHz/20" skärm. Det är väl revision A gissar jag.

Nån som känner igen det?

K

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-26 20:38
Ursprungligen av Karl Bengtsson:

Har ett udda problem med den här uppdateringen, som kanske någon annan också råkat ut för - jag installerar den via programuppdatering, men ingenting händer. Omstart krävs inte, och ingen skillnad på lampan märks. Nästa gång programuppdateraren kör (jag har den inställd på att kolla nya program dagligen) så finns samma patch där igen i version 1.0, ofelbart. Den verkar alltså inte installeras korrekt, men i loggen man kan ta fram i Systeminställningars panel för programuppdatering påstås det att den har installerats.

Kör en iMac G5 1,8 GHz/20" skärm. Det är väl revision A gissar jag.

Nån som känner igen det?

K

Kan du inte köra igång uppdateringen manuellt från Program/Verktygsprogram?

Ursprungligen av osve97:

Kan du inte köra igång uppdateringen manuellt från Program/Verktygsprogram?

Det har inte fungerat de 4-5 gånger jag har försökt det förut, men precis nyss, den 6e gången, så gick allt som det skulle. Varför vet jag inte. Varför det inte funkade förut vet jag inte heller. Apples vägar äro outgrundliga...

K

  • Oregistrerad
  • 2005-07-27 10:34

Vänta nu! Det finns ju ingen ljussensor i iMac:en. Pratade precis med våra tekniker och de skrattade bara.
Funktionen styrs av tid, datum och plats. Precis som i moderna skymningsreläer finns det en kalender som talar om när solen går upp och ner beroende på plats och datum. Prova själv med att ställa om klockan så ser ni att det fungerar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-27 13:23
Ursprungligen av Schuckert:

Vänta nu! Det finns ju ingen ljussensor i iMac:en. Pratade precis med våra tekniker och de skrattade bara.
Funktionen styrs av tid, datum och plats. Precis som i moderna skymningsreläer finns det en kalender som talar om när solen går upp och ner beroende på plats och datum. Prova själv med att ställa om klockan så ser ni att det fungerar.

I rev b ska det (enligt Apple själva) finnas en ljussensor. I rev a däremot (jag antar att uppdaterinegn inte gör någon skillnadi rev b) finns ingen sensor och i den är det med all säkerhet klockan som gäller.

"När du låter din iMac G5 gå i vila kanske du fängslas av den pulserande vilolägeslampan. Men om det omgivande ljuset är svagt registrerar en sensor ljusnivån och anpassar vilolägeslampan så att både du och din iMac G5 kan slumra en stund."

http://www.apple.com/se/imac/design.html

  • Oregistrerad
  • 2005-07-27 13:32
Ursprungligen av osve97:

I rev b ska det (enligt Apple själva) finnas en ljussensor. I rev a däremot (jag antar att uppdaterinegn inte gör någon skillnadi rev b) finns ingen sensor och i den är det med all säkerhet klockan som gäller.

Ok. Vi tittade i servicemanualerna och där står ingenting. Samtidigt är den ganska tunn.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-08-04 21:53

Sitter en sensor under nätdelen på RevB, som inte finns på RevA. Vet detta eftersom jag lyckades paja kontakten på min när jag bytte moderkort

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-08-07 21:54

Är det någon mer än jag som tycker att datorn blivit påtalgilgt långsammare efter uppdateringen?

  • Oregistrerad
  • 2005-08-08 00:21

Det här med sensorn, jag bytte minne på svärfars RevB, det sitter ju tre skruvar i underkanten på datorn som man ska lossa på, och i manualen varnar man särskilt för att inte börja skruva på sensorn för den sitter bredvid en av skruvarna, och mycket riktigt sitter det en liten glasutbuktning i samma storlek som skruven...en ljussensor

  • Oregistrerad
  • 2005-08-08 10:17
Ursprungligen av Pekka Ståhlberg:

Det här med sensorn, jag bytte minne på svärfars RevB, det sitter ju tre skruvar i underkanten på datorn som man ska lossa på, och i manualen varnar man särskilt för att inte börja skruva på sensorn för den sitter bredvid en av skruvarna, och mycket riktigt sitter det en liten glasutbuktning i samma storlek som skruven...en ljussensor

Då var det alltså konstaterat att det finns en fysisk sensor. På Rev A-maskinerna tonas lampan ut med hjälp av en kalenderfunktion.

1
Bevaka tråden