Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan ett ATX-nätagg ersätta det i en grå G3?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Sitter med en grå Power Mac G3/300 och börjar tycka att fläkten i nätaggregatet (det finns inga andra fläktar i denna datormodell) susar alldeles för högt. Och när datorn går i vila så står fläkten fortfarande på maxvarv. Mkt irriterande. Inget fel på fläkten. Jag vill bara ha en tyst och temp.beroende.

Nu är frågan om man kan ersätta detta original-agg med ett standardbetonat (ATX?) från nån "pc-butik"? Naturligtvis kan jag kolla upp strömbehov och likn om jag väl gör detta byte. Men jag skulle ändå vilja ha lite info om det är det nån som gjort nåt liknande och vad ni då kan rekommendera.

Jag måste inte ha strömutgång som det är i originalaggregatet och jag tycker nog att min dator är värd några hundralappar motsvarande de billigaste reservaggregaten jag sett hos olika nätbutiker. Men är de tysta och reglerade?

mvh/A

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-07-21 09:31

Ja, det går om man flyttar en liten jumper på moderkortet.
Det skall ställas i läge PS/2 om man byter till en ATX-nätdel.

Du kan t o m flytta över hela moderkortet till en ATX-låda utan större problem.
Jag gjorde det för några år sedan och det fungerade mycket bra.

http://www.99mac.se/forum/minmac.php?do=view&id=4178

Ursprungligen av Macus:

Ja, det går om man flyttar en liten jumper på moderkortet.
Det skall ställas i läge PS/2 om man byter till en ATX-nätdel.

Du kan t o m flytta över hela moderkortet till en ATX-låda utan större problem.
Jag gjorde det för några år sedan och det fungerade mycket bra.

http://www.99mac.se/forum/minmac.php?do=view&id=4178

Jo, ditt bygge har inte undgått mig. Det bygget diggade jag stenhårt. Jag tänkte mest på om man faktiskt kan få plats med ett ATX-nätagg. i en grå PMG3? Men om jag bara kollar strömstyrka och anslutningar så verkar det funka...kanske?

Senast redigerat 2005-07-22 19:02
1
Bevaka tråden