Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man använda sin iMac G3 med en skrivare med ADB-kontakt?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-06-07 22:45

Finns det någon som vet om det fungerar att köra en gammal Apple Laserwriter med en Imac som enbart har USB-portar med hjälp av någon befintlig adapter av typen Griffin Imate USB->ADB? Imacen det handlar om är en G3, 233Mhz Rev B och skrivaren en Laserwriter 4/600 PS.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-06-08 05:44

Nej, du behöver en USB till seriell-adapter typ Keyspan seriell adapter. Då fungerar det så länge du kör Mac OS 9 och har tillgång till drivrutiner.
www.keyspan.com

Men det är smartare att lägga pengarna på en ny skrivare.

(iMate används för att koppla in ADB-utrustning typ tangentbord, gamla möss och Quark-donglar)

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-06-08 17:45

Då får jag skaffa en ny skrivare då. Synd då den jag har är kanon. Tack för hjälpen.

Knepig skrivarinkoppling

Kör med en G4:a och en HP laserjet 2100M

skrivaren har Appletalk

Kopplet ser ut så här

datorn Ethernetport 10Mbit
Ethernet till Appletalk converter , asgammal burk...
Appletalkdosa
2meter appletalk-kabel
Appletalk-dosa
Skrivare

Alternativ B för mig var att köpa en Plugg till häcken på skrivaren som ger den USB.
Denna kostar fläsk...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-07-20 22:27

För att underlätta sökning av produkter på nätet tänkte jag hjälpa till med lite korrekta begrepp:

  • AppleTalk = Protokoll (=mjukvara)

  • LocalTalk = nätverkshårdvara som kör 230 (,4 tror jag det var) kbps på differentierad (vill jag minnas) seriesladd med busstruktur (likt gammaldags 10Base2, "guleböj")

  • EtherTalk = nätverkshårdvara för ethernet (Apples egen namngivning av klassisk ethernet) på 10/100 Mbps.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-07-21 07:03

>>frazze
Om jag minns rätt så var EtherTalk benämningen på AppleTalk över ethernet d v s inte namnet på hårdvaran utan på protokollet.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-07-21 11:50
Ursprungligen av Macus:

>>frazze
Om jag minns rätt så var EtherTalk benämningen på AppleTalk över ethernet d v s inte namnet på hårdvaran utan på protokollet.

Inte för att Internet och Google är rätt alla gånger, men kolla gärna upp vilka träffar du får om du skriver ethertalk hos Google. Det är uteslutande (hårdvaru)interfacet som refereras. På både LocalTalk och EtherTalk kör du AppleTalk. Jag tror att det står så i 10:e träffen.

1
Bevaka tråden