Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DVD-enhetens regionkod?

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-07-20 10:07

Jag satte i en dvd i min PB för första gången just nu, och fick upp ett meddelande där de stod att jag var tvungen att "ändra regionkod". Det finns upp till 8 alternativ att välja mellan samt så står det att de bara går att ändra regionkoden max 5 ggr!

Spelar det någon roll vad jag väljer för alternativ?
Vad kan bli fel?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-07-20 10:10

Du skall välja region 2 om du vill spela upp DVD-filmer inköpta i Europa.

Om du vill köra DVD:er från nån annan region än de du har flest av (förmodligen region 2) kan du kolla i VLC så slipper du slösa på dina 5 omställningar.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-20 10:58

Får men 5 nya omställningar om man formaterar eller sätter de sig permanent i enheten efter 5 ggr?

Ursprungligen av jholmberg:

Får men 5 nya omställningar om man formaterar eller sätter de sig permanent i enheten efter 5 ggr?

DVD-spelaren blir låst hårdvarumässigt. Det finns "patchar" som man kan hitta på webben för att låsa upp den, kanske inte till alla spelare, men till de flesta.
Kör med VLC i stället så slipper du problemet.

Jag får ett felmeddelande när jag försöker öppna en dvd-film som inte har samma regionkod som min vanliga DVD-player..

Felmeddelande:
dvdread: read failed for -1/4 blocks at 0x01

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-03-29 23:11

Kan problemet lösas genom att boota från två olika diskar/partitioner och ha en bootning vardera för regionkod 1 och 2?

Ursprungligen av dynamiq:

Kan problemet lösas genom att boota från två olika diskar/partitioner och ha en bootning vardera för regionkod 1 och 2?

eller skitenkelt genom att helt enkelt bara dra ner VLC från videolan.org - den är dessutom gratis...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-30 11:39
Ursprungligen av Goflorp:

eller skitenkelt genom att helt enkelt bara dra ner VLC från videolan.org - den är dessutom gratis...

Det där tipset fungerar inte på alla nyare macar. Skyddet ligger i själva läsaren, den vägrar ge ifrån sig data om regionskoden inte stämmer. Med vissa läsare går det inte ens att rippa skivorna som har fel region.

Ursprungligen av dynamiq:

Kan problemet lösas genom att boota från två olika diskar/partitioner och ha en bootning vardera för regionkod 1 och 2?

Nej, spärren ligger i mjukvaran på själva DVD-läsaren.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-11-17 12:57

Om en extern DVD-enhet är regionsfri så lägger sig inte MacOS i regionerna eller?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-17 13:15
Ursprungligen av planB:

Om en extern DVD-enhet är regionsfri så lägger sig inte MacOS i regionerna eller?

Nej, det gör den inte.

Men nu mera kan man köra DVD:er i olika regioner i den interna spelaren igen. Funkar på min iMac 24" iallafall. Det är möjligt att man måste låta bli att göra en första inställning i DVD-appen och sen hålla sig till VLC… vet inte hur det funkar, men jag vet att det funkar, så man bör inte behöva en extern DVD-enhet.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-17 13:43

Kör man första generation unibody macbook pro, så funkar de inte. Jag ställde in att använda region 2, lånade lite filmer från min kompis från USA, o där tog de stopp. Inte en chans o lyckas spela upp dom i varken DVD spelaren eller VLC.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-11-17 17:28

Tips på externa DVD-enheter som ni vet fungerar 100% regionsfritt?

Jag försökte precis rippa en Region 1 men det gick inte förrän jag ändrade region.

Inget jätteproblem. Jag skulle också kunna rippa region 1 på min bärbara och region 2 på min stationära. Använder Mac DVD Ripper Pro.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-18 10:16
Ursprungligen av planB:

Tips på externa DVD-enheter som ni vet fungerar 100% regionsfritt?

Jag försökte precis rippa en Region 1 men det gick inte förrän jag ändrade region.

Inget jätteproblem. Jag skulle också kunna rippa region 1 på min bärbara och region 2 på min stationära. Använder Mac DVD Ripper Pro.

Jag har en LaCie med Fajervajer, den fungerar att rippa alla regioner med.
Jag har stängt av funktionen att Apples DVD-spelare ska hoppa igång när man matar in en skiva.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-11-18 13:58
Ursprungligen av Konrad:

Jag har en LaCie med Fajervajer, den fungerar att rippa alla regioner med.
Jag har stängt av funktionen att Apples DVD-spelare ska hoppa igång när man matar in en skiva.

Jag har också inställt så att Mac DVD Ripper Pro autostartar vid inmatning av DVD. Problemet var bara att den - pga regionsinställningen på DVD-läsaren - skapade en korrupt DVD-image och rapporterade en massa fel. Detta visar klart hur regionsspärren ligger i själva hårdvaran.

Jag kanske gör så att jag ställer in och rippar Region 1 på min bärbara eftersom säkert 95% av de DVDr jag rippar är region 2. Inte riktigt värt att skaffa en extern DVD-läsare för detta ändamål.

Ursprungligen av planB:

Jag har också inställt så att Mac DVD Ripper Pro autostartar vid inmatning av DVD. Problemet var bara att den - pga regionsinställningen på DVD-läsaren - skapade en korrupt DVD-image och rapporterade en massa fel. Detta visar klart hur regionsspärren ligger i själva hårdvaran.

Jag kanske gör så att jag ställer in och rippar Region 1 på min bärbara eftersom säkert 95% av de DVDr jag rippar är region 2. Inte riktigt värt att skaffa en extern DVD-läsare för detta ändamål.

Det finns en mjukvarulösning, du slipper byta region och slipper köpa en extra läsare. Se mitt inlägg ovan...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-11-18 16:53
Ursprungligen av hummel:

Det finns en mjukvarulösning, du slipper byta region och slipper köpa en extra läsare. Se mitt inlägg ovan...

Jag förstår inte vad den gör ifråga om regioner.

Ursprungligen av planB:

Jag förstår inte vad den gör ifråga om regioner.

Exakt samma som VLC, den utnjyttjar VLCs funktionalitet för att läsa DVD med valfri region.

Detta kan lösa ditt problem, Metakine - Fairmount

Testade att poppa in en Region 1 kopia utav The Godfather och köra Fairmount. Fungerade ej.

Ursprungligen av Johan Sjöholm:

Testade att poppa in en Region 1 kopia utav The Godfather och köra Fairmount. Fungerade ej.

Då är den kanske för modern och har ett bättre skydd. Funkade det med VLC?

Jag mountade disken via Fairmount - och försökte sedan spela den i VLC utan framgång.

The Godfather (1) region 1 DVDn köptes 2002, och hör till "The Godfather DVD Collection" och släpptes i USA i November 2001. Inte direkt en ny DVD.

Installerade om programmet och testade med följande DVDer, i VLC och DVD Spelaren:

  1. Taxi, Disc One, 1st Season, Region 1(inköpt cirka 2004, DVD producerad 2004). Funkade inte.

  2. Cracker, Disc Two, 3rd Season, Region 1(inköpt cirka 2004, DVD producerad 2004). Funkade inte.

  3. Top Cat, Disc Three, Complete Series, Region 1(inköpt cirka 2005, DVD producerad OKÄND). Fairmount höll på med att mounta den i 20 minuter innan jag sa 'BAH!' och dödade Fairmount med min Kill -9 yxa.

Hårdvaran, DVD Spelaren, fungerar annars - och är näst intill ny. Så det går inte att säga att "det är smuts på linsen" eller dylikt. DVD skivorna fungerar utmärkt på min Region Fria externa enhet, och på TVns DVD spelare.

Är det någon, förrutom då Hummel, som har fått programmet att fungera på önskvärt sätt?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-01-08 12:13

Jag trodde att det här med regionslåsning tillhörde historien. Finns det inget sätt att "fixa" Apple's inbyggda DVD-läsare så att de blir regionsfria? Jag skulle gärna vilja använda min iMac ihop med FrontRow (alltså inte VLC ed.)

Ursprungligen av lensv:

Jag trodde att det här med regionslåsning tillhörde historien. Finns det inget sätt att "fixa" Apple's inbyggda DVD-läsare så att de blir regionsfria? Jag skulle gärna vilja använda min iMac ihop med FrontRow (alltså inte VLC ed.)

Till en del modeller går det att ladda ner en ny firmware.
Man hamnar på en del riktiga Internets-baksida-sidor medans man letar efter grejer.

Vidare finns det ju NOLL garanti, man kan ju hamna där med en tegelsten (Bricked) istf en DVD-läsare.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-01-08 12:28

He he... det är nog riktigt, men jag resonerar lite som så att om någon har hittat nå't som fungerar bra lär det sprida sig rätt fort O:-)

Hallå..

Finns det någon aktuell lösning på problemet? Då jag just gått och köpt mig massa dokumentärer för att njuta av i påsk. Dessa visade sig dock vara R1. och jag har slut på byten av region i DVD-spelaren.

Som konstaterat, VCL funkar inte, handbrake funkar inte, Fairmount funkar inte.

Jag testar gärna att flasha spelaren men den fil jag hittade funkar inte på Snow Leopard och jag orkar inte göra en partion på en externspelare.

Info om min dator .

MATSHITA DVD-R UJ-857D:

Revision av fast programvara: KCVB

Modellnamn: MacBook Pro
Modellidentifierare: MacBookPro2,2
Processornamn: Intel Core 2 Duo
Processorhastighet: 2,33 GHz
Antal processorer: 1
Totalt antal kärnor: 2
L2-cache: 4 MB
Minne: 3 GB
Busshastighet: 667 MHz

Är det någon som har en lösning som inte innebär en extern hårddisk eller läsare?

Typ nollställa DVD-spelaren, flasha eller någon magisk mjukvara?

Tack på förhand.

Ok.. Den här sidan känns värd att titta på.. Dock så hittar jag inte firmware till min läsare..

The Firmware Page • View topic - (NEW) Matshita Patched Firmware Thread (MAC Only)

Den magiska mjukvaran heter VLC
VideoLAN, Free streaming and multimedia solutions for all OS!

inte använt ngn inbyggd videospelare på åratal.

Jaha.. Men du läste väll min post? Jag har fysiska DVD-filmer som jag vil kolla på datorn.

VLC funkar inte som jag skrev.

Bevaka tråden