Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac G5 - slutgiltig lösning på fläkt/värmeproblem?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-12 11:06

Nu får det vara nog!
Jag har surfat omkring på olika forum, läst och läst. Jag ska här försöka göra en liten sammanställning av vad som framkommit. Först av allt, problemet:

* Många iMac G5 (främst rev-A) har problem med att processor och/eller hårddisk blir för varma. Detta märks främst genom att fläktarna aldrig varvar ner, utan går för fulla muggar.

* Problemet uppenbarar sig för de flesta efter två-tre månaders användande. Skillnaden i fläktaktivitet är markant.

Efter att ha märkt en sådan stor skillnad ringde jag (precis som så många andra) till Apple. Man får i huvudsak tre tips: nollställa PRAM, nollställa NVRAM och öppna datorn (behövs bara på rev-A) för att nollställa minnet som styr fläktarnas aktivitet. Sen spelar det ingen roll vad man har "processorhastighet" inställd på.

Men grejen är inte att det är fel på fläktarna, de finns ju faktiskt där av en anledning. Grejen är att själva CPU:n blir för varm. Jag laddade ner två olika program för temperaturavläsning, senast TermographX. Den senaste timmen har min processor haft temperaturer på mellan 81 och 90 grader Celsius! Och då har jag bara använt Mozilla, med Mail aktivt i bakgrunden...

Detta kan bara inte vara normalt, ingen elektrisk pryl i mitt hem, förutom vattenkokaren, får vara så varm. "Men det är ju sommar nu" kan man ju tycka. Ja, men min lya är på bottenvåningen och på skuggsida, så det är betydligt svalare inomhus på dagarna nu.

Någon som har erfarenhet av hur man ska handskas med Apple i detta fall? Jag riskerar ju 450 spänn på att ringa dit igen, om jag inte lyckas övertyga dem om att det handlar om ett hårdvarufel.

hoppas att jag inte har samma fel. Min (1.8 Ghz 17" revA 1 Gb ram) susar på i 63°C just nu. Fläkten hörs, men går inte för fullt.

trist för dig. jag ska köpa till applecare.

iMac fläktproblem, varvar aldrig ner

Ursprungligen av osmart:

Nu får det vara nog!
Jag har surfat omkring på olika forum, läst och läst. Jag ska här försöka göra en liten sammanställning av vad som framkommit. Först av allt, problemet:

* Många iMac G5 (främst rev-A) har problem med att processor och/eller hårddisk blir för varma. Detta märks främst genom att fläktarna aldrig varvar ner, utan går för fulla muggar.

* Problemet uppenbarar sig för de flesta efter två-tre månaders användande. Skillnaden i fläktaktivitet är markant.

Efter att ha märkt en sådan stor skillnad ringde jag (precis som så många andra) till Apple. Man får i huvudsak tre tips: nollställa PRAM, nollställa NVRAM och öppna datorn (behövs bara på rev-A) för att nollställa minnet som styr fläktarnas aktivitet. Sen spelar det ingen roll vad man har "processorhastighet" inställd på.

Men grejen är inte att det är fel på fläktarna, de finns ju faktiskt där av en anledning. Grejen är att själva CPU:n blir för varm. Jag laddade ner två olika program för temperaturavläsning, senast TermographX. Den senaste timmen har min processor haft temperaturer på mellan 81 och 90 grader Celsius! Och då har jag bara använt Mozilla, med Mail aktivt i bakgrunden...

Detta kan bara inte vara normalt, ingen elektrisk pryl i mitt hem, förutom vattenkokaren, får vara så varm. "Men det är ju sommar nu" kan man ju tycka. Ja, men min lya är på bottenvåningen och på skuggsida, så det är betydligt svalare inomhus på dagarna nu.

Någon som har erfarenhet av hur man ska handskas med Apple i detta fall? Jag riskerar ju 450 spänn på att ringa dit igen, om jag inte lyckas övertyga dem om att det handlar om ett hårdvarufel.

Tjena,
Jag är inne på min andra iMac G5 1.8 som jag har bytt moderkort samt en fläkt på men har fortfarrande ylande fläktar som vägrar varva ner trots låg processornivå. Inte kan dom väl hävda att det inte är något fel? Ska en iMac låta som en dammsugare?
Vad menar du med att dom kan kräva 450 kr för detta?

/Y 19

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-19 20:27

Min telefonsupporttid har löpt ut, endast garanti kvar, då är det inte lika lätt att få hjälp. Det första Apple vill veta när man ringer är ju serienumret för att kolla om dom kan ta betalt för samtalet, typ 450 spänn, alternativt köpa till AppleCare för 2000 pix.

Men, det finns en clue (eller vad det kallas): Gäller samtalet ett hårdvaruproblem omfattas detta av garantin.

När jag ringde till Apples support första gången om mina hårtorksfläktar hade jag tur och fick prata med en gammal kompis som jobbar där. Han gick igenom de felsökningsanvisningar som de sitter med (nollställa tidigare nämnda minnen), och jag trodde att felet var avhjälpt. Men efter någon minut drog de igång igen.

Alltså, min poäng är att vet man inte bättre så kan ett hårdvaruproblem tolkas som ett mjukvaruproblem i kontakten med Apple, och därmed betinga en avgift.

Yzerman 19: Har du inte stött på några sådana problem?

Hur som helst tror jag att det är fel på en hel del iMac G5, åtminstone första generationens. Däremot vet jag inte om detta feedbackas till Apple från deras lågavlönade supportpersonal på Irland, alltså om de för någon statistik på vanligt återkommande fel.

Yzerman 19: Har du inte stött på några sådana problem?

Nej jag har inte stött på några problem när jag ringt Apple, det är bara att sitta framför datorn så förstår dom...om man säger så. Det brummar på rätt ordentligt och alla på Apple som jag har talat med har hört hur min dator låter så dom har tagit det på allvar.
Det som stör mig är att det inte har hjälpt med att byta moderkort, man undrar om ännu ett byte ska hjälpa!? Men eftersom man läser här på forumet att vissa iMac faktiskt går tyst kanske det finns hopp.

/Yzerman 19
]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-20 01:12

Precis. Vissa iMacar verkar ju fungera normalt, och min gjorde det i två-tre månader ungefär. Det skulle kunna vara ett konstruktionsfel eller fel på någon komponent. Jag misstänker dock att Apples tekniker inte är medvetna om problemen eller vet exakt vad de beror på. Har läst på vissa sajter att Apple är medvetna om en viss felprocent på datorerna, men att det ändå ligger inom ramen för det normala.

Har pratat med min lokala AASP som ska se över den. Men det låter ju inte hoppfullt att det inte hjälpt med att byta moderkort och fläkt

Återkommer med mer info när jag fått en teknisk felsökning.

Jag var nära att köpa iMac för ett och ett halvt år sen, men hejdade mig och köpte en PowerBook i stället (visserligen fick jag en med fel på skärmen som jag fick krångla med Apple om, men det är en annan saga). Med tanke på allt strul man har hört om med iMac sedan dess så är jag verkligen glad att jag inte tog en iMac.
iMac är egentligen en härlig dator, förutom att den verkar vara helt felkonstruerad. :rolleyes: Men jag tror att nästa generation kommer vara helt okej och då kanske jag köper en.

Det låter trist. Min rev a brukar ligga på omkring 62-70 grader och det är ju ganska hett, man bränner sig nästan på skärmen, men fläktarna sköter sig trots detta, dvs är mer eller mindre tysta utom vid extra krävande uppgifter. Jag kör på automatisk processorhastighet eftersom fläktarna går upp i lite högre varv på högsta (dessutom märker jag ändå ingen prestandaskillnad.) Hoppas det löser sig för dig.

min cpu ligger på 77-80grader.. djävulskt varmt.
skärmen blir ganska varm. men fläktarna håller sig hur
lugna som helst. har inget problem med oljud.

förmodligen så är den så varm pga. att jag tankar
ner ca 8gb med inte världens snabbaste eller minst
krävande programvara. Kan återkomma med mer
precis info imorgon. nu ska jag nanna..

Jag peakar med ca 73°C på processorn, men fläktarna går då på rel. högt varv, ett vibrationsljud (någon detalj som inte är tillräckligt 'tight'?).

Tror att jag har en moppe trots allt. Har dock acp, så att...

Imac G5 20" 1.5gb ram

alltså fan nu börjar jag bli orolig.
CPUn ligger på 87-88°C vid normalanvändning nu.
igår peakade den på 91°C..

och allt snack om att minne skulle vara lösningen...
knappast det var efter jag satte i 1gb till som
temperaturen verkligen sköt i höjden.
Vågar inte ringa till apple. har knappast lust
att riskera att åka på 500pix för att få nån halvtaskig
förklaring och ingen hjälp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-26 13:18

mayweather: Verkar ha samma symptom som dig. Har dock inte hört om samma problem på 20". Hur låter dina fläktar?

Mina har inget "moppeljud", däremot låter de som dopade hårtorkar. När min dator når 90-strecket så slår den av i viloläge, något slags överhettningsskydd, antar jag.

1
Bevaka tråden