Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Beg. iBook G4 800 MHz - bra köp?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej på er,

Är så fruktansvärt sugen på en ibook att ha att leka lite med. Fått erbjudande om en beggad ibook g4 800mhz, 256mb ram och 20gb hårddisk, trådlöst nätverk o så. 5000:- kan jag få den för, är det värt det? Det är 12" skärmen.

Både minne och disk känns i minsta laget, antar man kan uppgradera? Är van att meka PC har gjort det i alla år så borde inte vara några konstigheter bara för att det är ett äpple på den va?

  • Medlem
  • 2005-07-19 14:43

Det låter som ett bra pris. Att byta hårddisk på en iBook är en prövning, och inget jag skulle göra.

Okej, tack för snabbt svar. 20gb alltså, hur mkt tar os x installerat? Klarar maskinen os x hyfsat bra? Antar iaf att mer ram måste man väl peta i, 256mb sitter det väl i game boys nuförtiden

OSX tar ungefär 4 Gb antagligen mindre, beroende på hur man anpassar installationen. 20 Gb räcker ett tag iaf, om du inte ska ha en hel drös filmer och spel på den.
OSX lär rulla väldigt smidigt på den, då jag kör Tiger på en gammal Pismo (400 Mhz G3) utan några problem.
Känn på om minnet räcker för vad du har tänkt att göra, annars tror jag att det är en simpel grej att uppgradera.

//Anders

Ursprungligen av jonas i:

Okej, tack för snabbt svar. 20gb alltså, hur mkt tar os x installerat? Klarar maskinen os x hyfsat bra? Antar iaf att mer ram måste man väl peta i, 256mb sitter det väl i game boys nuförtiden

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-19 16:26
Ursprungligen av jonas i:

Hej på er,

Är så fruktansvärt sugen på en ibook att ha att leka lite med. Fått erbjudande om en beggad ibook g4 800mhz, 256mb ram och 20gb hårddisk, trådlöst nätverk o så. 5000:- kan jag få den för, är det värt det? Det är 12" skärmen.

Både minne och disk känns i minsta laget, antar man kan uppgradera? Är van att meka PC har gjort det i alla år så borde inte vara några konstigheter bara för att det är ett äpple på den va?

Minnet bör du uppgradera, helst maxa, för att OSX ska fungera som det bör. Angående hårddisk får som sagt sytemet plats, samt en del program. Du kan ju alltid komplettera med en extern FireWire-disk, som du även har nytta av om du byter dator om några år, om du behöver mer utrymme.

Senast redigerat 2005-07-19 16:42

Tack för svaren, verkar vara ett kanonforum detta! Har nu tittat efter lite på tex Macoteket o så, kanske blir en ny ibook istället. Det där med hårddisk är ju iofs helt sant, bara att köpa en extern fw disk, skulle ju fungera klockrent. Jag lagrar ändå allt annat stort på min pc som står som kombinerad arbetsmaskin och htpc i vardagsrummet

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-20 09:49

Ja, att köpa en ny iBook är ett alternativ, du får mycket dator för pengarna, samt OSX Tiger. Men om du tänkte göra det, kan det vara en bra idé att vänta tills de blir uppdaterade, vilket troligtvis är rätt så snart. Kolla in sidan: http://buyersguide.macrumors.com/.

Se där ja. Ja då kanske man bör vänta, men hur säkert är det som står där då? Kanske dröjer lång tid? Jag är ju så jäkla köpsugen

  • Oregistrerad
  • 2005-07-20 10:00

kort sagt: att köpa just nu är VERKLIGEN inte läge...

Är det så alltså. Ja då väntar jag nog lite! Tack!

iBook G4 800 MHz med 640 MB RAM har jag själv tillgång till rätt ofta och det är en fin liten maskin till det mesta. 5000:- låter ok. Är du säker på att hårddisken bara är på 20 GB? Har för mig att 30 GB var det minsta man kunde få den med.

Men, men.
Nu har det ju just släppt nya måttligt uppdaterade iBooks...

Bra pris, slå till.

1
Bevaka tråden