Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inför iBook-köp?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej hej Magnus heter jag!

Och Jag ska köpa min första bärbara och min första Apple dator!!

Nu är det så här att jag är så extremt sugen på att köpa Ibook 12"..
Men nu kommer min fråga..

1.
Det jag vill använda den till är lite skolarbeten som jag kommer göra på Högskolan..
Finns det något skysst program till det, Typ som Openoffice eller vad det heter till linux. (itanke det är unix grund på mac os x tiger)

2.
Jag kommer vilja använda den att bygga lite sidor och sånt och därav kommer jag anvädna photoshop cs2 ev. kommer det att flyta på den? det är bara små bilder jag kommer pyssla med. inget avancerat.

3.
Filmer kommer jag se massvis på den och finns det någon skysst spelare till det?
(DVD, Xvid/DivX).
Och då hur är det med tv-ut på den då? funkar det bra eller?
Musik kommer jag köra igeno itunes vilket jag älskar redan (Tidigare iPod köp)...
Så musik funkar finfint.. MEN!
Funkar X11amp eller likande finns det nått likande alt. till "winamp" för mac os x?

4.
Alla animeringar och sånt som jag har sett exempel på flyter verkligen allt så bra?
eller små segar datorn ibland?

5.
Är ibook nått att ha?
Gillar så ruskigt att dom är vita och sånt!
Eller är det bara att bita ihop och köpa dom sig en gråa trist powerbook?

Och då kommer min stora fråga duger verkligen en Ibook 12 "standard" åt mig?

1.
OpenOffice finns för Mac, men kräver att du installerar Apple X11 (medföljer Mac OS X).
Jag rekommendrerar dig att istället köra NeoOffice som är baserad på samma kod som OpenOffice, men som inte kräver X11.

2.
Ja, men se till att köpa till extra minne. Du bör minst ha 512 MB RAM, men helst ännu mer.

3.
Apples DVD-spelare, VLC och MPlayer bör täcka ditt behov.
QuickTime, Windows Media Player och Real Player är ju också bra att ha till hands för deras respektive format.
TV-ut kräver att du köper till en adapter från Apple.
Winamp/X11amp för Mac vet jag ingenting om.

4.
Animationerna flyter normalt på utan några problem under förutsättning att du har tillräckligt med minne i maskinen.

5.
iBook duger fint för det du beskriver att du ska använda den till.
Vill bara påpeka att PowerBook är grymt snygga. Har du sett dem i verkligheten?

2. 265 Meg ingår på moderkortet, så att köpa till en 512 är nog bäst köp, tänk på att det kan vara billigare att köpa den från en vanlig pc affär, apple är inte billiga på minnen. Och det är enkelt att sätta i extra själv.

3. Finns en bunt andra mp3 spelare på marknaden, kanske Audion kan vara något.

5. PowerBook är skitsnygg, du kommer bli kär om du ser den live. Den är tunnare än iBook, och väldigt smäcker i sitt aluminiumchassi.
Den är ju snabbare än iBooken, inte bara att CPUn tickar på 1.5GHz istället för 1.2GHz. Buss, minnen etc. är snabbare.

Ett bra ställe att hitta program till mac är http://www.macupdate.com/ , sök på tex "mp3 player" och du hittar en bunt.

länk audion: http://www.panic.com/audion/

EDIT: la till punkt 5.

Tackar boys!

Underbara svar som jag precis ville ha!
Verkar som ett kanonforum detta har kollat runt och läst lite andra trådar!
Här blir jag kvar kan jag lova!
Okej då shoppar jag en ibook 12" och minne på en butik!

Jo powerbooken är skitsnygg den oxå!
Men det är nått med ibooken som har gjort mig totalt förälskad!
Har dock inte sett NÅGON av dom i verkligheten

Har igentligen inte änns suttit vid Mac os x tiger!

Jag kom på en till fråga.
Nått jag alltid har saknat i windows är en BRA kalender som man har på tex pda:n eller likande men jag vill ha det till datorn. Finns det någon skysst till mac os x tiger?

Edit:
Hm vilken adapter ska man köpa då för att tvout ska funka?
Så köper man den samtidigt med ibooken.
Och hur ser den ut?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-07-13 23:21
Ursprungligen av Grothich:

Nått jag alltid har saknat i windows är en BRA kalender som man har på tex pda:n eller likande men jag vill ha det till datorn. Finns det någon skysst till mac os x tiger?

http://www.apple.com/macosx/features/ical/

ah tack perc! verkar skitbra detta!
har dock inte hittat den där "adaptern" som man måste ha för att kunna få tv ut.. ingen som vet den kan finnas?

Ursprungligen av Grothich:

ah tack perc! verkar skitbra detta!
har dock inte hittat den där "adaptern" som man måste ha för att kunna få tv ut.. ingen som vet den kan finnas?

Just nu verkar svenska applestore vara nere, men adaptern du säker heter Apple videoadapter: http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore?productLearnMore=M9109

US store: http://store.apple.com/1-800-MY-APPLE/WebObjects/AppleStore.woa/wo/StoreReentry.wo?productLearnMore=M9109G%2FA

ah tack fredrik!! blir en sådan oxå då
hm.. då är det bara att lista ut vart jag ska köpa ramminnet...
förlorar jag mycket om jag köper det på apple?
kör på 512mb

Jepp, man förlorar en del.

Apple tar 1400kr extra för en 512megs modul.

En sökning på http://buggy.no-ip.com visar att man kan få ett för 500-700kr.

Minnet du ska använda är ett so-dimm 512 ddr333/pc2700.
Exempelsökning
Andra sökord

Om du inte köper iBooken från Applestore kan du kolla vad affärn tar för ett minne.

ah fasiken då köper man ett på sidan givetvis!
om det skiljer så mycket..
men är det lätt att hm sätta in minnet och sånt?

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-07-14 10:25

Javisst, det är inga som helst problem. Man bara öppnar en lucka och trycker dit det. Det finns guider med fina bilder på nätet, har inte adressen i huvudet men jag tror att den finns här på 99mac i andra inlägg. Någon annan har den säkert.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-14 10:45

Grothich, om jag vore dig skulle jag vänta lite med att beställa en iBook, det finns viss chans att den snart uppdateras nämligen. Om du läser på den här sidan förstår du varför: http://buyersguide.macrumors.com/. Det är en mycket bra sida för övrigt.

Ah tack solid!
Jo köpet av iBook:en sitter jag och funderar på att köpa om ca: ~1,5 månad frammåt så det är inte direkt nu.. men jag måste kolla runt lite innan så jag känner att det är ett värt köp
(Vilket verkar som det världens bästa köp!!)

Tack för tipset iallf! ska försöka vänta längre om det är en ny updatering på ev. G (om nu den inte hinner updateras innan)

Ska läsa lite mer på sidan du skrev. (Måste dock jobba oxå! awh)

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-07-14 11:11

Klart du kan vänta längre än så, men många på det här forumet har väntat åtminstone sen i april på en ny iBook-uppdatering och än har vi ju inte sett någon. Visst borde det komma en snart, men det verkar ju stå i stjärnorna när det blir. Med datorprodukter finns det ju dessutom alltid något bättre "runt hörnet".

ah jao allså jag har råd först om så lång tid..
givet att jag väntar tills dom uptaderar nu iallf!

Har suttit och kollat på apple´s filmer på vad som är nytt i tiger och sånt. fasiken vad tufft allt är!
Finns det inte fler filmer eller likande?
har kollat typ 4-5ggr på allt på apple´s sida börjar bli lite segt att se dom om och om igen även om dom är tuff.. vill liksom ha mer!

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-07-14 16:52
Ursprungligen av Grothich:

ah jao allså jag har råd först om så lång tid..
givet att jag väntar tills dom uptaderar nu iallf!

Har suttit och kollat på apple´s filmer på vad som är nytt i tiger och sånt. fasiken vad tufft allt är!
Finns det inte fler filmer eller likande?
har kollat typ 4-5ggr på allt på apple´s sida börjar bli lite segt att se dom om och om igen även om dom är tuff.. vill liksom ha mer!

Du kan ju annars gå till en appleförsäljare och klämma på en , mycket trevligare än att kolla på lite småfilmer

finns ingen inärheten här så vitt jag vet..
visste jag om någon hadde jag pyst iväg dit på direkten!
bor i sundsvall..

hm.. kom på en liten fundering...
kommer airport kortet funka med min wifi ap?
( http://www.3com.com/products/en_US/detail.jsp?tab=features&pathtype=purchase&sku=3CRWE454A72U )
blev lite fundersam bara...

  • Medlem
  • International user
  • 2005-07-21 14:01
Ursprungligen av Grothich:

hm.. kom på en liten fundering...
kommer airport kortet funka med min wifi ap?
( http://www.3com.com/products/en_US/detail.jsp?tab=features&pathtype=purchase&sku=3CRWE454A72U )
blev lite fundersam bara...

Visst funkar det. 802.11 (airport, Wi-Fi) är ju en standard så vilka märken du har på prylarna spelar ingen roll.

hm.. hittade en pb 14" inne siba jäklar vad skysst dom är!
dock så dom på elgigaten var lite elaka och dömde ut mig när jag frågade dom om dom hadde någon bärbar apple. fick ett svar ungefär likande:

"haha, nädu! mac är utdött."

så då tappade dom mig iallf som kund.. (j*kla idioter i på elgiggan!)
ajah..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-19 08:49
  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-07-19 09:42
Ursprungligen av acke:

Oj, så ThinkSecret menar att det kanske t.om. blir en uppdatering idag? Blir till att ladda upp den klassiska tisdagskänslan då och reloada rejält framåt eftermiddagen. Skulle vara suveränt med en widescreen-iBook som flickvännen kan köpa snart så att hon äntligen blir Mac:are hon också..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-19 10:40

Nu är det 7 dagars leveranstid på iBook och 7-10 dagars leveranstid på Mac mini hos Apple Store. Samtidigt som det är 24 timmars leverans på alla de övriga Mac:arna. Kan det betyda något mån tro?

hoppas det kommer någon denna vecka!

  • Medlem
  • International user
  • 2005-07-19 12:33

jag håller tummarna... 12 eller 13 tums ibook med lite bättre prestanda över lag vore underbart.

skulle ha inte varit fel. åsså en snyg vit extern hdd på runt 200-400Gb
*behov*

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-19 16:11

För f*n Apple, ge oss nya maskiner idag! Sugen på ett bättre grafikkort i både minin och iBooken.

hehe jao!
jag var inne på siba efter jobbet, kollade vad dom tog för en drulle försäkring ca:1700kr extra så kan man tappa den eller köra över den med bilen om en olycka skulle hända.. köper min igenom dom när äpplet updaterar ibook:en

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2005-07-21 13:39

Köpte själv för ungeför två veckor sedan just en iBook. Valde 14" modellen, 1.2 Ghz. Köpte dessutom till 512 MB minne också men det visade sig att det vara fel typ av minne. Tack vare det fick jag sitta och häcka med 256 MB hela helgen. Det gick, som du säkert förstår vid det här laget, riktigt slött. OS X kräver ju som bekant minst 512 MB och ska du "on top of that" ha ett antal program rullandes så ska du helst ha ännu mer.

Åkte i vilket fall som helst in till affären och bytte minnet och fick ett som passade. Efter bytet gick det undan bra mycket bättre och jag har aldrig varit mer nöjd över ett datorköp. Jag tycker 768 MB räcker för vanligt vardagligt användade men ska du köra "tunga" program så tycker jag du ska köra 1 GB på en gång. När det kommer till Mac känns det som om man inte kan få nog av RAM minne i slutändan. Kompletterar också datorn med en extern Maxtor OneTouch 250 GB för alla filmer samt all musik.

Slutligen, designen är ju fantastisk. Du kommer inte få nog med komplimanger. Tycker i ärlighetens namn att iBooken är snyggare än Powerbooken, men smaken är som..

1
Bevaka tråden