Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vatten i minin!

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-08 19:08

höll på att skura skrivbordet och råkade välta ut en bunke vatten som dränkte minin underifrån, min acd och min trådlösa hubb.

skärmen slocknade direkt. sen drog jag såklart ut alla sladdar och lade grejerna på tork.

vad händer o vad ska man göra nu?
är datorn död? är skärmen död?

ska man bända upp den för att torka fortfare eller spara på garantin? när vågar man provköra? nå andra tips?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-07-08 19:24
Ursprungligen av snigel1:

höll på att skura skrivbordet och råkade välta ut en bunke vatten som dränkte minin underifrån, min acd och min trådlösa hubb.

skärmen slocknade direkt. sen drog jag såklart ut alla sladdar och lade grejerna på tork.

vad händer o vad ska man göra nu?
är datorn död? är skärmen död?

ska man bända upp den för att torka fortfare eller spara på garantin? när vågar man provköra? nå andra tips?

även om du öppnar datorn - förutsatt att du inte skadar något - är garantin fortfarande intakt, så det kan du lungt göra. datorn torkar förmodligen snabbare så.

andra har förmodligen mer erfarenheter med detta, men vänta minst ett par dagar.

lycka till!

/m

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-07-08 19:50

Trist,
håller med ovanstående verkar vara bra att vänta minst ett par dagar innan du prövar och starta, åtminstone verkar det vara viktigt då det gäller mobiler att det helt torkat.

Jag tror att nåt i datorn kortslöts, dvs kan ha brännts sönder eftersom datorn var igång.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-08 20:06

apple4ever.. jag är rädd för det jag med. särskilt eftersom den slocknade. men jag håller tummarna

hoppas inte att skärmen pajjade också? den blev bara blöt på foten och kanske lite på kontakterna bak på minin :/

ja du snigel, annars kan man ju bygga en tidsmaskin:D
undra om detta går på garantin?

Har datorn tagit skada av vattnet så kan du tyvärr glömma garanti.
Precis som nämnts tidigare så ska du vänta så länge som möjligt innan du prövar att starta den igen. Det är inte fel att låta det gå en hel vecka rent av.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-08 22:55

Jag håller med ohennig i princip. Men eftersom datorn sannolikt ändå är paj har du inte mycket att förlora. Jag skulle antingen öppna den själv eller låta någon kompetent person göra det. Skaka ut allt vatten, eller så mycket som möjligt. Sedan måste datorn får torka i lugn och ro.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-07-09 05:07

Detta är något för drulle/allriskförsäkringen som du har via din hemförsäkring, det bör kosta dig max 1000-1500:- att få reparerat för allt som pajades.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-19 02:57

kan meddela att allting, efter 5 dygns torktid, fungerar perfekt

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-07-19 07:39

Fungerar aqua?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-20 00:33
Ursprungligen av Macus:

Fungerar aqua?

Haha...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-07-19 20:17

härligt

Bra att höra! Skulle själv ha varit ett vrak om jag var du under dom 5 dagarna.:D

  • Medlem
  • Svedala
  • 2005-07-21 22:08

Får som om bogg här på forumet tittar in och skriver sin lilla historia om en Mac mini och en flaska Trocadero...

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-07-22 13:13
Ursprungligen av nillon:

Får som om bogg här på forumet tittar in och skriver sin lilla historia om en Mac mini och en flaska Trocadero...

Höh, jo..

3-3.5dl Trocadero rakt över min kära mini, tvärdog med ett "fjilpf" efter 30 sekunder och en hög med felmeddelanden. :eek:

Var väl i början av mars, fick igång den efter mycket rengöring av den m.h.a. acetonfri nagellacks-remover och 2 dagar ståendes helt isärplockad på en hylla (garantin är ju ändå förverkad om vätska kommit in i den).

Slutade fungera igen ett par dagar senare och bara skrapade i högtalaren när jag startade (istället för Dooong).. Tog upp och kollade minnesplatsen, såg inget fel, stoppade i ett 256MB DDR-minne som då startade med ett Dooong och köpte därför ett nytt 512MB minne.

Dagen innan det nya kom tänkte jag att det skulle vara intressant att kolla lite extra noggrant ändå, minnet såg fint ut och minnessockeln likaså. Kollade om det fanns nått mer där i och såg lite kladd, rengjorde och stoppade i minnet, Inget.

Rengjorde då även minnet och stoppade i, Dooong.

Har fungerat finfint sedan dess, trots en bränd kondensator vid firewire porten

Passade på att överklocka den till 1.5GHz, fungerar finfint även det..

oho

jag dränkte min (1år) gamla bärbara pc innan jag köpte min ibook. det regnade på mitt köksfönster som stod rakt ut tills det blev för tungt och tippade innåt o begravde min laptop och mitt köksgolv i vatten, den fick stå på en handduk i 1 månad, men den funkade klockrent. dock kändes den lite tråkig så jag köpte min ibook.
vädergudarna är underbara ibland...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-26 18:59

Jag tappade min bluetooth handsfree i en burk vit Servalack högblank målarfärg. Den pajjade totalt.

Sonen hällde ett halvt glas cider i tangentbordet på min gamla iBook. Jag slet ur tangentbordet och torkade så gott det gick. Det är nu fortfarande efter fyra år tre tangenter som gärna fastnar men annars går den som den ska.
Nu har sonen fått ta över den helt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-26 21:52

När jag var liten stoppade jag farsans minox i en bunke vatten. Den dog.
När jag var lika liten stoppade han sin rolex i en autoklav för att rengöra den. Den plockade han ut i ett par tusen små delar...

Note: Autoklaver används inom vården för att mha högt tryck och vattenånga sterilisera kirurgutrustning.

Vällte ut en kaffekopp på min powerbook, men den klara sig fint förrutom lukten av mörkrostat som kommer fram när den blir riktigt varm.

Ursprungligen av peppetv4:

Vällte ut en kaffekopp på min powerbook, men den klara sig fint förrutom lukten av mörkrostat som kommer fram när den blir riktigt varm.

Det är ju bara mysigt

Jag tappade en kaviarmacka över tangentbordet på min förra iBook (naturligtvis med fel sida neråt). Det blev till att ta isär det i beståndsdelar och rengöra noggrant, kaviar är inte en doft man vill ha från tangentbordet...

Jag råkade slå omkull ett vattenglas med ½ liter vatten i, vattnet rann rakt ner i min CRT-skärm, hela skärmbilden blev blodröd så jag stängde av den direkt. Ett par dagar senare fungerade den perfekt igen.

Ursprungligen av headlessmike:

Jag råkade slå omkull ett vattenglas med ½ liter vatten i, vattnet rann rakt ner i min CRT-skärm, hela skärmbilden blev blodröd så jag stängde av den direkt. Ett par dagar senare fungerade den perfekt igen.

Det måste vara någon slags rekord i tur -- eller otur, om man tänker på att du hinkade ner så mycket vatten i en skärm.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-29 23:11

En klantig ljustekniker hällde ett stort glas med Cola rakt över min mixer en gång. Bordet klarade sig dock förvånansvärt väl, några klistriga knappar men inget mer, trots att hela ytan sköljdes över av cola.

teknik är en underbar grej.

  • Medlem
  • Borås
  • 2005-08-30 07:53

Haha, vilka historier. Kanske något för en ny avdelning på 99mac

Min katt spyde ner i monitorn på min brors gamla pc. Hur noga vi än rengjorde den fick vi aldrig bort den mycket obehagliga lukten när monitorn började bli varm...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-30 12:04

Tänk på att efter ett vatten anfall så kan kontakter osv korrodera och orsaka problem i framtiden...jag skulle nog ta isär alla kotankter under torkningsperioden. Och när de sätts ihop igen kan man göra det några gånger så att eventuell oxid försvinner.

Bevaka tråden